Jump to content

Mercruiser 4.2 d-tronic, temp stiger til 100°C under belastning

Baron Tusj

Recommended Posts

Hei

Vi kjøpte båt i vinter og prøvde den første turen i dag. Når vi kjørte pent på 5-6 knop ligger motortemperaturen på ca 75 grader, men etter ca 5 minutter i 22 knop stiger temperaturen til opp mot 100 grader. Reduserer hastigheten til 5-6 knop, og det tar bare noen minutter så stabiliserer temperaturen seg på 75 grader igjen. Vi har ikke turt å ligge i plan noe lengre enn 5 minutter på grunn av temperaturen.

Jeg ser det går vann gjennom sjøvannsfilteret men filteret er ikke helt fullt.(ca 3-4cm luft i toppen).

Kan det være luft i systemet som er problemet?

Motor er en mercruiser 4.2 d-tronic(250hk) med bravo 3 drev.

Mvh Tommy

Hvilken årsmodell er det da?

Kan jo sjekke/bytte termostatene, det er 2 stk med litt forskjellig åpningstemperatur. 160 og 180 grader F (71 og 82 grader C)

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercruiser/D4.2L-250%20D-TRONIC%20%20%20%20VM%20254%20I-L6/0K144114%20Thru%200M999999/THERMOSTAT%20ASSEMBLY%20AND%20HOSES/parts.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du har en kjølevannspumpe på motoren som suger vann og presser det gjennom motorens kjølekrets. Denne kretsen består av en varmeveksler som kjøler ned kjølevæsken i motoren og en ladeluftkjøler. Om det ikke kommer nok sjøvann inn i systemet så er det første sjekk. Sjekk impelleren i pumpen og inntaket. Etter en tur på 22 knop skal det ikke være luft i sjøvannsfilteret. Det er enten inntaket i drrevet, eller gjennom skroget -alt ettersom hvordan dette er gjort på din båt. Eller at det er sjøvannsfilteret som er tett, impelleren på pumpen eller at det er tett i systemet gjennom motoren.

Om du ikke hadde hatt luft i filteret kunne det vært andre ting, som feks termostat. Men kjølekretsen skal få noe trykk i 22 knop som skal fjerne luften i sjøvannsfilteret. Så lenge sjøvannsinntaket er gjort ihht til boken.

Dersom du tar sjøvennet inn gjennom drevet er det også en mulig kilde til innsnevring som kan være "tett". Både i drevet og i slangen fra drevet til motoren. Test ved å ta av slangen inntil sjøvannsfilter og kjør inn vannslange med ferskvann feil vei. Det skal ikke være særlig motstand i vanninntaket om du kjører ferskvann fra vannslange feil vei.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Vet ikke hvilket sjøvannsfilter du har, men på mine er det glass i toppen så man kan se ned i silen. Jeg trodde alt var i orden på min. Etter å ha åpnet filterne så jeg at noen hadde montert filterne feil vei, slik at dritten la seg under silen. Da jeg så på pilene på utsiden av filterne så jeg at de var montert i feil retning. Kan være lurt å sjekke. 

Har maken motor og drev og opplevde akkurat det samme som du beskriver, jeg endte opp med å installere vanlig kjølevannsinntak i samme dimensjon som slangestussene på sjøvannspumpe. Det originale gjennom drevet har jeg fjernet helt, mener det er kraftig underdimensjonert. Har etter ombygging overhode ingen tendens til overoppheting. Men sjekk også kilereimen, er den slakk kan den slure på sjøvannspumpen.

Når alt er iorden er det ingen problemer med kjøling via inntak i drev.

Men marginene er kanskje mindre enn ved separat inntak om noe skulle svikte.

Men utallige motorer funker jo greit temperaturmessig med inntak i drevet, også i min 4-tonns Windy med D-tronic 250 fra 1998.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det er termostatene som styrer det, 71 grader ved lett belastning og 82 grader ved tung belastning, min ligger dønn stabilt på disse temperaturene etter modifisering.

Alle slanger i sjøvannskretsen på denne motoren er 32 mm, mens inntak gjennom drev er kun 19 mm. I tillegg har den ganske kraftig sjøvannspumpe, men det hjelper så lite når tilgang til sjøvann blir strupet gjennom den tynne slangen i drevet, kapasiteten på pumpen er mye større enn enn den tynne slangen klarer gi.

En bonus ved å modifisere er at det blir enklere å bytte belger fordi kjølevannsslangen som ligger i transom kan fjernes. Mercruiser leverer eget kit med blendeplate, pakning og skruer.

Denne motoren har aluminiumstopper og bør varmes forsiktig opp før hard belastning, og gås rolig ned  og helst la den gå på tomgang noen minutter før den stoppes, overoppheting er fy med alutopper. Kjenner til flere som har fått problener med toppene.

Jeg antar det blir et visst vanntrykk i slangen i drevet når man går i planingsfart, som oppveier for den trangere passasjen.

Det er nok derfor det funker for de flestes vedkommende.

Det er jo utløpet av kjølevannet da. Det kan jo være en forklaring.

Visste ikke at aluminium kunne svulme opp slik, den tærer jo vanligvis bort.

D tronic motor for drev har "snilehus" og slangen til kjølevannsretur er koblet til nede på dette.

Er såpass stor åpninng at det vanligvis ikke tettes igjen.

Men en annen ting som du bør sjekke er om impeller er ok.

Ved en tids lagring, f.eks vinter opplag og impeller ikke er tatt ut,  vil bladene på impeller "knekke" innerst,

men henger fortsatt på, men dårlig effekt og vannpumpen får problem med å trekke inn nok vann på større turtall.

Jeg har to motorer med inntak i drevene og det er aldri noe problem med kjøling. Forutsatt at allt er ok.

Sjekk og at det ikke er for mye frostvæske innblandet, f.eks 30% er nok.  Noen kjører med 50% frostvæske og da kan

det bli problem å bli kvitt varmen fort nok.

Og at varmeveksler ikke har tette rør.

Oljen må ha riktige egenskaper tilpasset motoren.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Hei

Beklager sent svar, men det viser seg at jeg har større problemer med kjølesystemet, og div lekkasjer tyder på at tidligere eier ikke har vinterkonservert motoren riktig. Nå blir det verkstedsbesøk, og håpe at han vi kjøpte båten av dekker regningen. Båten ble kjøpt via båtmegler i februar, og vi hadde ikke mulighet til å prøvekjøre båten da dessverre.

• 2 uker senere...

Da har jeg og selger blitt enige om en løsning, så nå kan jeg starte å reparere elendigheten :smiley:

Jeg må ta ut intercooler og varmeveksler, å få trykktestet disse. Er det noen som kjenner til firmaer i østfold-Akershus-Oslo som kan gjøre dette?

Kanskje litt langt fra hvor du er - men er en meget flink en i Larvik. Han er også meget ryddig når det gjelder den økonomiske biten... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...