Jump to content

Ford 2401 E


LarsB

Recommended Posts

Men trenger du å skru av vannpumpa for å skifte registerreim da? Holder akkurat på med det samme, og det er ikke nødvendig å fjerne vannpumpa for å komme til hos meg i alle fall. Du skruer av reimhjulet til vannpumpa, 4 skruer, og fjerner denne for å kunne ta av dekselet. Bortsett fra dette ser den ikke ut til å være i veien. Derimot sliter jeg med reimhjulet på veivakselen, da jeg har det store med tre reimspor og vibrasjonsdemper. Og denne sitter som fy... Får ikke av registerreima uten å fjerne denne. Holder forresten på og leter etter ny vannpumpe, da den gamle er litt slakk i lagrene. Ingen enkel oppgave det heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjøvannspumpa er påhengt det reimhjulet som du snakker om, og av de 4 skruene du nevner kommer jeg bare til 2 !! De andre to sitter slik til at det ikke går å få løst disse.

Lurer på om selve sjøvannspumpehuset må terses av for å komme til de siste to skruene.

Håndboken som "bruspulver" sendte omhandler det meste, men selvfølgelig ikke sjøvannspumpen.

 

Noen andre som har skrudd 54 hk Ford ??? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg misforstod nok litt her.. Jeg trodde det var ferskvannspumpa det var snakk om. Men sjøvannspumpa står i alle fall på min motor så langt ute på siden at den ikke kommer i konflikt med reisterremmen i det hele tatt. Mulig det er flere versjoner her??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Denne motoren har jeg skrudd mye på og skiftet regreimer flere ganger. Det er vel ikke nødvendig å demontere sjøvannspumpen. Ta av alle reimhjulene og plast dekselet kan demonteres. Reimen kan da enkelt skiftes. Husk at bolten som holder strammehjulet til reima er gjennomgående og må holdes igjen på baksiden. Jeg har forøverig en delemotor stående så hvis noen trenger deler kan jeg kanskje hjelpe.

 

OJO

Link to post
Share on other sites

Hei OJO!

 

Noen tips for å få av reimhjulet på veivakselen? Senterbolten sitter noe så inn i h.. hos meg at jeg har i utgangspunktet utsatt skifte av reim til en senere anledning. Men det hadde vært greit å vite hvordan jeg får det av.. Har det store reimhjulet med tre spor og vibrasjonsdemper.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bruk frysespray på skruen

Bilde

ICE FRYSESPRAY

 

Frysespray til elektrisk, elektronisk utstyr og idrettsskader. Utmerket til nedkjøling av mindre metalldeler for lettere demontering. Kan også brukes til nedfrysning av tyggegummi på tepper o.l.

 

• Fryser ned til -60C.

• Børstes lett vekk.

 

 

Bruker denne flittig på blant annet skruer til manifoild og annet som sitter godt, når jeg skrur på lastebiler.

Ved bruk av denne trekker skruek se sammen å løsner fra gjengene, har ikke knekt en skrue etter at jeg begynte å bruke denne.

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg bruker alltid muttertrekker og da har jeg aldri hatt problemer med å få den av. Biltema har kraftpipe som passer for en latterlig lav sum. Blir gjerne litt ekstra jobb hvis reima ryker så det er greit og få skiftet den.

 

OJO

<{POST_SNAPBACK}>

Og hva bruker du på selve skiva? Spesial ters? Eller sitter den såpass løst at man ikke trenger ters? Kan jo ikke bruke ters med klør på denne siden den har vibrasjonsdemper ytterst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Reimskiven pleier det å gå å få løs når bolten er borte. Litt varme på reimskiva og is-spray på akselen hjelper. Ikke varm for mye for da ødelegger du gummien. Hvis ikke dette går må det lages til en avtrekker. Skulle du være uheldig å ødelegge reimskiva har jeg en liggende.

 

OJO

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Reimskiven pleier det å gå å få løs når bolten er borte. Litt varme på reimskiva og is-spray på akselen hjelper. Ikke varm for mye for da ødelegger du gummien. Hvis ikke dette går må det lages til en avtrekker. Skulle du være uheldig å ødelegge reimskiva har jeg en liggende.

 

OJO

<{POST_SNAPBACK}>

 

Flott! Får prøve og få lånt meg en muttertrekker da. Så blir det kanskje skifte likevel. Hadde egentlig tenkt å legge det på is til over sommeren, men hvis jeg kan få gjort det nå mens båten står i hagen så er jo det det beste da. Men det begynner å haste med sjøsetting, ferien nærmer seg med stormskritt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...