magnuje Startet 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2016 Hei! Jeg holder på å teste litt ulike oppsett på storseilskjøtet (har ikke løygang). Et av oppsettene er en løsning hvor man rigger en triangel av tau med dobbel utveksling under bommen som skjøtepunktet er festet i. For turseiling står dette triangelet fast. For regattaseiling kan dette triangelet justeres under seilas i samråd med skjøtet for å få bommen helt i senter eller for å få mer/mindre tvist osv. Trenger derfor en måte å feste og justere disse tauene som utgjør triangelet. Vil ha dobbel utveksling på disse. Søkte litt på ulike typer blokker og kom over denne fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Blokk/Fiolinblokk-med-hundsvott-og-skjotelas-2000021534/ Oppgitt bruddstyrke er over tilsvarende blokker fra selden og andre merker og til en brøkdel av prisen. Er dette til å stole på? Det er ikke mye disse kommer til å bli justert på, og det viktigste er at de ikke ryker da de bærer kraften av hele skjøtet (delt på 2 da). Dette skal brukes på en 32 fots seilbåt. Noen som har prøvd disse? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Hvis prisen er en brøkdel av tilsvarende blokker fra Selden, Rutgerson osv så er det vel bare å prøve og se. Biltema bør ikke lyve på specsene, så hvis bruddstyrken er oppgitt til høyere enn konkurrentene så bør den være høyere enn hos konkurrentene. Det jeg tipper (merk: tipper) kan være dårligere er ting som kulelagrene i blokkene, så de går kanskje tregere eller holder kanskje ikke like lenge som "originalene". Anyway - kjøp to stk og prøv. Kanskje holder de like lenge eller lenger enn konkurrentenes alternativer, og da har du spart mye penger. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Det er glidelagre i disse blokkene. Husker ikke om jeg har noen blokker fra Biltema. Er litt i minste laget for Hulda. Ligner mye på Rutgerson. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Jepp det er jo litt rart om de skulle lyve på arbeidsbelastning og bruddstrke. Om de går litt tregere enn tilsvarende blokker har jo ingenting å si for denne bruken, hvor det kun av og til blir gjort små justeringer. Det jeg er redd for er at noe skal ryke i dårlig vær. Men det kan vel helt fint skje på proffere merker i en ufrivillig jibb etc. Noen som vet typisk arbeidsbelastning på et storseilskjøte montert på hyttetaket? På en 32 fots AWB Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.