Jump to content

Startproblemer Suzuki DT3.5. Starter kun med drillen.


Kenneth Pedersen

Recommended Posts

Jeg har en liten 2-taktsmotor fra 80-tallet som nekter å starte uten at jeg kjører svinghjulet med drillen. Jeg har byttet og justert stifter, tennplugg, og coil. Jeg har også rengjort forgasser og dyser. Forgasser er justert inn når motoren går. Etter at motoren er startet går den veldig fint og har god respons på gasspådrag. "Kompresjonsventil" etter forgasser ser også ut til å være i orden. Kompresjon er 8bar (5bar før rensekur). Forgasseren får bensin, og flommer ikke over. Tennplugg har normal farge. Gnisten på pluggen er blå. Kunne kanskje vært litt kraftigere. Den danser imidlertid noe rundt, og er ikke i senter av polene til en hver tid, men dette er vel ikke uvanlig? Stoppknappen er funksjonstestet og fungerer som den skal. Alt ser med andre ord ut til å være i orden bortsett fra at det er "umulig" å starte den uten drillen. Har klart å dra den i gang et par ganger, mens andre ganger er det også vanskelig med drillen. Håper det er noen som har erfaring fra tilsvarende og kan gi meg noen gode tips. 

Link to post

Kan det være den ventilen som sitter etter forgasseren (reeff??) som ikke er helt tett? Det har kommet veldig mye møkk og drit ut av motoren når jeg har kjørt rensekur på den. Demonterte forgasseren og dyttet litt på ventilen. Da åpner og stenger den selv om det er vanskelig å se om det evt kan være noe utetthet her uten å demontere ventilen. Etter jeg gjorde dette var det veldig vanskelig å starte den selv med drillen. Veldig varierende hvor lett startet den er med drillen også. Lurer på om det kan være noe med denne ventilen som skaper problemet med kompresjonen. En mekaniker jeg snakket med mente jeg burde ha 10bars kompresjonstrykk. En annen mente at 8bar skulle være nok.

Link to post

Reed-ventilen etter forgasseren stenger nok godt nok. Om den ikke er helt inntil når du ser på den så blåses den inntil og tetter når stemplet går ned. Den har ingenting med kompresjonen å gjøre.
Du bør nok ha ca. 10 bar ja, men 8 er som sagt i grenseland, avhengig av hvor nøyaktig måleren din er.
Ta en brukt plugg og rett ut sideelektroden på den slik at avstanden mellom den og senter blir minst 4mm. Når du kobler på den og legger den inntil gods så skal du ha gnist. Ta ut pluggen når du gør dette så det blir lettere å dra.
Får du kke gnist med 4mm elektrodeavstand så har du for dårlig tennspenning. Tror ikke at det er problemet ditt egentlig.

Link to post

Da er det vel bare stempelringer igjen da? De kan vel "sitte fast", eller delvis sitte fast i ringsporet. Har kjørt rensestoff to ganger med motoren i gang. Det var etter dette kompresjonen kom opp fra 5,5 til 8bar. Får vel bare kjøre flere runder med rensing. Evt må jeg vel demontere og inspisere. Forsøker det med tennpluggen... Takk for gode tips...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...