båtfyren Startet 22.Mars.2016 Del på Facebook Startet 22.Mars.2016 Min motor aqad41a virker som den er blitt slappere. For å sikre kjøling har jeg renset bla intercooler og montert tilbake og ting ble mye bedre men føler enda noe er feil. Jeg kunne tenkt meg å sjekke trykket på ladelufta for å kontrollere hele luft kretsen. Er det den skruen som sitter under turbo ? skal det settes inn føler under snegl huset 6mm? umbarko ? Hvilket trykk kan jeg forvente ? ved 1000rpm 1500rpm 2000rpm 2500rpm 3000 rpm 3500rpm Noen forslag til føler og instrument Jeg er skeptisk til feilsøke metoden å ta hender rundt en motor som jobber med 2-2500 rpm. finnes det noen andre metoder for å finne luft lekkasjer ? Det er også nevnt flere steder at eksos spjeld er vanlig problem. Er dette på innsiden av eksos bendet ? Hvordan ser det ut ? Skal jeg rive dette ut ? Kan jeg sjekke dette mens båten er på vann ? Takk Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Mars.2016 Del på Facebook Svart 22.Mars.2016 Kjøp deg en turbotrykksmåler og monter giveren i innsugsmanifold eller i intercooleren. Ikke monter i turbohuset. Skaff deg et instrument som går opp til 3 bar Verdiene på de forskjellige turtall finner du i shopmanualen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jakob T Svart 22.Mars.2016 Del på Facebook Svart 22.Mars.2016 Manometer monteres på innsugmanifoild.Om det er glødeplugger på manifoilden er det 2 store blindmuttere .Skru ut ein av disse bor hull gjenge opp for manometer.Kan vere litt trangt å skru på plass manometeret men med å løsne eit toppdeksel går det greit.Går også å ha manometeret på slange eller rør Turbotrykk varierer etter temp turtall mm,Volvo har data på riktig trykk Luft lekkasjer kan vere v rør fra turbo,manglende bolter i ladeluft kjøler.Går greit å kjenne etter lekkasjer i bakkant av motoren Om det er stag på eksosbendet er det spjeld,mest sansynlig rusta bort Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 23.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 (redigert) Rem og Jakob T Takk, dere sier begge at måler skal monteres på innsugmanifold. Er det skure 2 eller 4 jeg skal borre opp ? Jeg finner noen instrumenter som skal ha lufttrykk inn. kan jeg ha en slange som er 3 meter lang til disse eller er det begrensing ? Mitt ekos rør er koblet slik som på bildet, da har jeg ikke røyk spjeld ? Redigert 23.Mars.2016 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Vanskelig å sjå,men det er nok skrue nr 2 eller 4. Prøv å skru den ut,så ser du.Går fint med ? slange. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.