Jump to content

sjekke luft / ladeluft 41a


båtfyren

Recommended Posts

Min motor aqad41a virker som den er blitt slappere. For å sikre kjøling har jeg renset bla intercooler og montert tilbake og ting ble mye bedre men føler enda noe er feil.

 

Jeg kunne tenkt meg å sjekke trykket på ladelufta for å kontrollere hele luft kretsen. Er det den skruen som sitter under turbo ? skal det settes inn føler  under  snegl huset  6mm? umbarko ?

Hvilket trykk kan jeg forvente ? ved 1000rpm 1500rpm 2000rpm 2500rpm 3000 rpm 3500rpm

Noen forslag til føler og instrument

 

Jeg er skeptisk til feilsøke metoden å ta hender rundt en motor som jobber med 2-2500 rpm. finnes det noen andre metoder for å finne luft lekkasjer ?

 

Det er også nevnt flere steder at eksos spjeld er vanlig problem.

Er dette på innsiden av eksos bendet ? Hvordan ser det ut ? Skal jeg rive dette ut ?

Kan jeg sjekke dette mens båten er på vann ?

 

Takk

 

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en turbotrykksmåler og monter giveren i innsugsmanifold eller i intercooleren. Ikke monter i turbohuset. Skaff deg et instrument som går opp til 3 bar

bilde

Verdiene på de forskjellige turtall finner du i shopmanualen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Manometer monteres på innsugmanifoild.Om det er glødeplugger på manifoilden er det 2 store blindmuttere .Skru ut ein av disse bor hull gjenge opp for manometer.Kan vere litt trangt å skru på plass manometeret men med å løsne eit toppdeksel går det greit.Går også å ha manometeret på slange eller rør

Turbotrykk varierer etter temp turtall mm,Volvo har data på riktig trykk

Luft lekkasjer kan vere v rør fra turbo,manglende bolter i ladeluft kjøler.Går greit å kjenne etter lekkasjer i bakkant av motoren

Om det er stag på eksosbendet er det spjeld,mest sansynlig rusta bort

Link to post
Share on other sites

Rem og Jakob T

Takk, dere sier begge at måler skal monteres på innsugmanifold. Er det skure 2 eller 4 jeg skal borre opp ?

 

Jeg finner noen instrumenter som skal ha lufttrykk inn. kan jeg ha en slange som er 3 meter lang til disse eller er det begrensing ?

 

Mitt ekos rør er koblet slik som på bildet, da har jeg ikke røyk spjeld ?

 

 

bilde

Redigert av båtfyren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...