Raymond Romsdal Startet 23.Mars.2016 Del på Facebook Startet 23.Mars.2016 Hvor mye spon er dette? skummelt mye? eller ok? er helt fintmalt "støv" Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Skummelt efter min mening .... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Ikke noe ekspert på drev, men etter noen sesonger nå, har jeg aldri sett antydning til spon på magneten. For meg hadde dette vært skummelt! Sitér dette innlegget Link to post
john kristian Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Det er lurt nå og få byttet lagre i drevet før tannhjulene blir skada, hvis de allerde ikke er skada da. Det koster mellom 15 og 20 tusen å få bytta alle lagre i drevet. Kjører du videre så går jo det ei stund før det går gale. Drevet må demonteres før de kan se om det er mulig å bygge opp igjen. Det gjør de hvis tannhjul ikke er skada. Er tannhjulene skada svarer det seg ikke å bygge det opp igjen. Ta kontakt med Drev service for tips og råd: http://www.marinedeler.no/?drevservice.html Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Det er nok betydelig mer spon enn det burde være, spørsmålet må vel være over hvor lang tid dette har oppstått, altså hvor lenge siden er det oljen ble byttet sist? Ofte er det slitasje på et bestemt sted som gjør at det blir så mye spon, det er ikke sikkert alt er utslitt av den grunn, men den eneste måten å finne ut det på, er å demontere drevet og forøke å finne ut hva problemet er. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Dette er mengde spon jeg har sett tidligere, da er det herdingen på et eller flere tannhjul som har "begynnt å slippe". Ville absolutt ha demontert drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Da er mail sendt til marineservice.. .kjenner jeg mister litt båt mot.. dette koster mer en det smaker.. total havari på en motor ifjord.. varmgang i motor nr.2 (denne er det mulig er løst men, av erfaring tviler jeg) spon i drev 1 i år.. drev nr 2 står bakre propell fast.. (må kuttes å innkjøpes ny) i tilegg har batteribanken i båten blitt oppgradert i vinter fra 2x110ah til 1x110 res og 400ah forbruk.. for å gjøre sommeren mer behagelig.. når årlig service å båtplass er betalt er kostprisen allerede over 20 000,- så kommer det hele tia noe attåt.. trur ikke jeg klarer å forsvare dette for meg selv lengre.. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Da har jeg vakumtestet og trykktestet drev med vann i olje og spon.. tett.. med roterende aksler.. stått nå i 30min uten endring.. wtf.. forbigående lekasje? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Ville tatt ein tlf til Ingvar på Drevservise å fått pris på storservise og kontroll,sparer for utgifter og irritasjon noen år framover.Dyrt å ta litt og litt,føler at ein skrur heile tida Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Har vært i kontakt med de, og om det kun var fint mel så var det ikke no krise.. "Det normale er fint støv omtrent som mel. Men dette er lange spon som ofte er starten på lagerhavari" og dette ser ut som store spon pga. juletreeffekten på magneten.. men, når man gnir det mellom fingrene så er det som fint mel.. iom at det holder vakuum og trykk så skyller jeg godt igjennom med motorolje før jeg har på ny drevolje.. Så blir det båtsesong i år og.. (mulig kortere en planlagt) så får jeg planlegge storservice til høsten.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 (redigert) Det er forsåvidt riktig, fint spon tyder på "naturlig" slitasje, altså slitasje som oppstår når gearene går i hverandre, slik de gjør på et drev. Dog kan feil inngrep føre til særdeles høy slitasje av samme type, som produserer fine spon, men da altså i større mengder, når gearene går å "gnager" på hverandre. Lange spon kommer ofte fra roterende slitasje, mot lagerbaner, i nålelager og den slags, og tyder på at det er noe galt som bør fikses umiddelbart. Det er jo en del spon på magneten din, det vesentlige vil egentlig være over langt tid dette har bygget seg opp, dersom det er snakk om en del hundre timer, så ser det ikke så ille ut, er det snakk om 30 timer, så er det ille. Dersom det har vært vann i oljen, så mister jo oljen også effekten den har til å ligge som et beskyttende lag mellom gearene ved inngrep, og slitasjen øker. Disse drevene tåler fantastisk mye, og jeg ville nok også bare fylt på ny olje, og satset på det holder en sesong til, og sett hvordan oljen så ut til høsten igjen, men det gjør du selvfølgelig på egen risiko. Redigert 24.Mars.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Har vell overbevist meg om det samme selv.. har endel driftstimer bak seg siden oljebytte ifjord.. blir vell å kjøre på med ny olje.. det som er litt merkelig er at nivået i begge drevene var helt identisk.. dvs. drev nr.1 og nr.2 ville jo tru med en lekkasje at det har blitt endring i nivået på drevene.. Hadde vannlekkasje på det drevet ifjord.. da ble det skylt igjennom med diesel etter anbefaling av et verksted.. det jeg lurer på er om det er dette som har blandet seg inn i oljen.. dvs.. at jeg ikke har fått ut alt.. har skylt igjennom drevet med motorolje i år etter anbefaling av drevservice.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.