skyhawk Startet 24.Mars.2016 Del på Facebook Startet 24.Mars.2016 (redigert) Jeg lurer på hva som er beste fremgangsmåte for å få rengjort propellene på Bravo III drevet mitt. Disse er full av "groe"/dyr, og de ble grovrengjort med høytrykkspyler da båten ble tatt opp i fjor høst. Etter vinterlagring, er dette blitt et hardt belegg. Jeg har kjøpt metallpolish (Biltema), men bør vel få bløytet dette opp før jeg starter med den. Det står alu-propeller på dette drevet. Er det noen som har erfaring med dette?... Redigert 24.Mars.2016 av skyhawk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Det der er vel restene etter rur. Du har to muligheter, enten mekanisk fjerning (skraping) eller å løse det opp ved hjelp av en syre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
bayliners Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 bruk stålbørste på vinkelkutter eller borremaskin. Med ikke alt for hard børste. det har jeg gjort i alle år. deretter polere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Det der er vel restene etter rur. Du har to muligheter, enten mekanisk fjerning (skraping) eller å løse det opp ved hjelp av en syre. hørt folk har brukt ferro-bet rustvask eller vannlinjerens Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Begge de produktene er syrebasert. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 (redigert) Takker for mange gode svar. Hvordan vil syre reagere med aluminium? Jeg har sett at ren Coca Cola kan ta mye rart. Kan det være en idé å bruke dette?... Jeg har forøvrig saltsyre (30%), men vegrer meg litt for å bruke så sterke saker. Redigert 24.Mars.2016 av skyhawk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bayliners Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 tror det er rustfrie propeller du har. Har ikke hørt om aluminium propeller ti mercruiser bravo 3 drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Jeg brukte skrape fordi det var bare noen flekker og polerte til slutt. Men viss jeg skulle brukt kjemiske stoffer, ville jeg starta med det svakeste og sett om det løser og så heller gå opp i styrke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 30% saltsyre er sterke saker, men du kan jo tynne den ut til feks. 10%. Men husk at du ikke heller vann i syren. "Syre i vann går an, men vann i syre blir uhyre!" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tropic1 Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Ser ut som syrefaste propeller da. Jeg har brukt saltsyre i alle år.(36%). Vask og gni med en svamp, de blir til slutt som nye. Syrefast/rustfritt tåler denne syren helt greit så lenge du får skyllet den vekk innen 15 minutter. Husk: Stå ute, syren gasser ganske greit. Vernebriller Gummihansker Skyll lenge med vann for å få vekk all syre til slutt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ragnar.Olsen Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Saltsyre virker meget bra.stå ute og kost på med pensel så går resten av seg selv.ps skyll godt etterpå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Prøver meg med saltsyre i 10 min. Propellene er originale og ble levert med båten da den var ny i 2007. Er nok sikkert rustfritt stål ja. Kjenner syrereglene, og skal være forsiktig når jeg anvender dette.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Du kjenner på vekta at det ikke er alu Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Jeg bruker 30% saltsyre på min propell når jeg løfter båten annenhvert år. Påfører med svamp og lar det virke i 10 minutter. Så er det masse vann før jeg avslutter med å polere med Autosol. Riktignok har jeg messingpropell, men den blir blank som gull etter en slik behandling. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Med vanlig stålpropell kan jeg gjøre det samme? Saltsyre 30% og la det virke i 10 min, så skylde alt av? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Hvor får man tak i saltsyre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Fargehandel og jernvare. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Takker for mange gode råd. Propellene ble som nye etter 10 min syrebehandling (30% saltsyre). Driten bare rant av. Har spylt og vasket dem godt etterpå. Nå oppdager jeg at den ytterste mutteren har en skade (se bilde). Denne er vel bare å bytte nå?... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Like greit å bytte den ja. Kan vel ikke koste all verden heller... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skyhawk Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Koster vel 800,- hos Ravns Garage. Er det tilrådelig å bruke uorginalt her?... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 (redigert) En slik mutter koster en del ja. Men 800 må da være for begge mutrene? Koster ca $15 i USA for ytre mutter. Men kan jo også bytte til den "nymotens" mutteren med aluanode som kom i 2004 (magnesium anode er vel for ferskvann primært og koster noe mere). "Recommended as supplemental corrosion protection for all Bravo III outdrives manufactured prior to 2004" Ikke så dyrt fra USA http://www.boatzincs.com/MERProp-Nut-D-alum.html Redigert 25.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 (redigert) Bakre propellmutter koster kr 146 hos Ravns (fremre store mutter koster kr 427) http://www.ravnsgarage.no/prop-nut-13 Quicksilver PROP NUT PROP NUT, Rear Varenummer: 1253568 Lagerbeholdning: 1 stk. 146,-inkl. mva Redigert 25.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Nevnt før. Vannlinjenrens. Helt fantastisk på propell Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.