Jump to content

Beste metode for rengjøring av propell


skyhawk

Recommended Posts

Jeg lurer på hva som er beste fremgangsmåte for å få rengjort propellene på Bravo III drevet mitt. Disse er full av "groe"/dyr, og de ble grovrengjort med høytrykkspyler da båten ble tatt opp i fjor høst. Etter vinterlagring, er dette blitt et hardt belegg. Jeg har kjøpt metallpolish (Biltema), men bør vel få bløytet dette opp før jeg starter med den. Det står alu-propeller på dette drevet. Er det noen som har erfaring med dette?...

 

bilde

Redigert av skyhawk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det der er vel restene etter rur. Du har to muligheter, enten mekanisk fjerning (skraping) eller å løse det opp ved hjelp av en syre.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det der er vel restene etter rur. Du har to muligheter, enten mekanisk fjerning (skraping) eller å løse det opp ved hjelp av en syre.

 

hørt folk har brukt ferro-bet rustvask eller vannlinjerens

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

30% saltsyre er sterke saker, men du kan jo tynne den ut til feks. 10%. Men husk at du ikke heller vann i syren.   "Syre i vann går an, men vann i syre blir uhyre!"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som syrefaste propeller da. Jeg har brukt saltsyre i alle år.(36%). Vask og gni med en svamp, de blir til slutt som nye.

 

Syrefast/rustfritt tåler denne syren helt greit så lenge du får skyllet den vekk innen 15 minutter.

 

Husk:

Stå ute, syren gasser ganske greit. 

Vernebriller

Gummihansker

Skyll lenge med vann for å få vekk all syre til slutt.

Link to post
Share on other sites

Du kjenner på vekta at det ikke er alu  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker 30% saltsyre på min propell når jeg løfter båten annenhvert år.

Påfører med svamp og lar det virke i 10 minutter. Så er det masse vann før jeg avslutter med å polere med Autosol.

Riktignok har jeg messingpropell, men den blir blank som gull etter en slik behandling.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode råd. Propellene ble som nye etter 10 min syrebehandling (30% saltsyre). Driten bare rant av. Har spylt og vasket dem godt etterpå.

Nå oppdager jeg at den ytterste mutteren har en skade (se bilde). Denne er vel bare å bytte nå?...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

En slik mutter koster en del ja. Men 800 må da være for begge mutrene?

Koster ca $15 i USA  for ytre mutter.

 

Men kan jo også bytte til den "nymotens" mutteren med aluanode som kom i 2004 (magnesium anode er vel for ferskvann primært og koster noe mere).

 

"Recommended as supplemental corrosion protection for all Bravo III outdrives manufactured prior to 2004"

 

Ikke så dyrt fra USA

 

http://www.boatzincs.com/MERProp-Nut-D-alum.html

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bakre propellmutter koster kr 146 hos Ravns (fremre store mutter koster kr 427)

 

http://www.ravnsgarage.no/prop-nut-13

 
PROP NUT, Rear

 

Varenummer: 1253568
Lagerbeholdning: 1 stk.
 
146,-inkl. mva
 
Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...