Oimart Startet 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2016 God påske godtfolk og båt venner... Driver for tiden med motorbytte i min trebåt, en krysser på 31 fot. Vekta på båten til normalt bruk er ca 5 tonn, målt vekt i kranPr.dd. står det en 40Hk motor, med utveksling 2:1 og en propell på 22x13Max turtall her er 2000RPM, (1000 på prop)Max fart er +/- 8 knop Trenger på ingen måte å bytte motor, men synes denne blir litt liten når det er litt ruske vær og sjø/vind/ strøm og farta synker til 4-5 knop ved full fart. Føler da at motoren er litt i minste laget. Har en "ny" motor på 80Hk +/-, me utveksling 3:1Max turtall her er 2400 RPM, (800 på prop) Da er 1000Kr. spørsmålet... Hvilken størrelse på propell trenger jeg for ikke å miste fart, og opprettholde skyvkraften Vet at dette er et MYE omtalt evne, med mange svar og løsninger, men dog, jeg sender ut en post og håper på noen fine brukelige og fornuftige svar.Det kan også nevnes her at det er ikke mye plass til overs mellom mellom stevn og nåværende prop på 22X13. kan muligens få skviset inn en 24X? God påske og vårpuss til alle som holder på eller står i startgropa... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Hei Eg er overhode ikkje det som kan kallast ekspert, men gjer meg slike tankar om dette: - Det er ikkje sagt noko om den propellen som er, er optimal i forhold til båt / motor og gear, men eg går ut ifrå at det er ikkje heilt galt. - Turtall på akselen går frå 1000 til 800, for å få samme fart i frasparket må vel då propellstigningen opp frå 13 til 15 eller 16. - motoren vert dobbelt so sterk, dermed bør den klara større dia og kanskje enno litt i stigning. - Når so alt er på plass, er der sopass mykje meir krefter som skal overførast i akselen at det kan vera fort gjort å vri snur i denne. Dette gir ogso kast, so pass på at oppsettet får sterk nok aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Oimart Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Hei Dinamo Jeg får si at prop som allerede står på båten har stått der siden båten blei bygget/ sjøsatt testet og utprøvd ('73) etter alle kunstens regler, for byggeren var en PETIMETER av klasse, her skulle alt være rett. Så jeg vil velge og tro at den er best egnet. Akslingen skulle det heller ikke være noe problemer med 40mm som opplagret mer enn det en ser til daglig, Har egentlig ikke noe mer og gå på hva dia ang...., kan muligens få skvisa inn en 24" men da er det bare snakk om noen få millimeter klaring igjen til stevn.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.