kringeland Startet 29.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2005 (redigert) Har en kollega som har byttet ut 2 V8 bensin mot 2 stk Bmw D636. Har benyttet samme gear og propeller. På den ene motoren får han 3200 omdr på den andre 3400 på max turtall. Ingen røyk på fullt pådrag temperaturen kommer ikke opp på 80 grader. Motorene skal oppnå 3800 omdr Turtallet detter med en gang hendlene flyttes. Han får råd om å bytte propeller da disse trolig er for tunge. Burde ikke da turtallet stoppet på vei mot fullt,motorene slitt og gitt fra seg litt røyk og temp øket. Det mangler blombe på max justering på ene motoren , min teori er at motorene får for lite diesel. Hva mener andre ? Redigert 30.Mai.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Poseidon Svart 29.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2005 Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at turtallet detter med en gang hendlene flyttes. Men har han sjekket at motorene virkelig går opp til fullt turtall når de er ubelastet - at det altså ikke er selve regulatoren som butter imot? Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
kringeland Svart 29.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2005 (redigert) Motorene oppnår 4300 ubelastet som de skal. Min erfaring med for tunge propeller er at turtallet slutter å øke et sted på veien mot fullt pådrag og at jeg derved kunne dra av litt på hendlene uten at turtallet sank, den siste biten av pådrag ga bare røyk ingen effekt. Redigert 9.Mai.2006 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Zora Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 Heisan, hva var feilen ? jeg får nemlig ikke min over 3400 omdr. så jeg er veeeeeldig nyskjerrig Sitér dette innlegget Link to post
atlej Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 Hei Propellene er litt for tunge. Det trenger ikke komme røyk av den grunn.... Få dem justert eller skift til noen som har ca 8-10 % mindre stigning. Atle j Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 9.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2006 (redigert) Har akkurat samme motoren, bare med en sylinder mindre. For meg holdt det med vanlig service på motor og drev (olje/filter etc), samt pussing og bunnsmørning av skroget. Dette løftet maks turtall fra 3500 rpm i fjor (alene ombord med 50liter diesel) til 3800rpm i år (to mann og 250liter diesel). Hadde egentlig regnet med å skifte propell ettersom skroget var lite grodd i fjor, men heldigvis var summen av alle småtingene nok til at turtallet ble som det skal være! (Sikkert ikke så rart siden luftfilteret så ut som en 20 år gammel støvsugerpose! ) Redigert 9.Mai.2006 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
kringeland Svart 16.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2006 Problemet var potte tett intercooler. Oljedamp hadde bygget seg opp inne i Intercooleren. Demontering og rens og båten ble som ny. Etter dette ble det en runde med Zalovann i turboinnsug et par ganger i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Blaster01 Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 her ble jeg veldig "vitesyk"!! Zalovann i turbo??? Mens den sviver...? Kan du utdype dette litt?? Er det foresten noen av dere som sliter med kjøling på denne motoren...? (BMW D636) Eller har dere modifiset noe...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.