Jump to content

Manglende turtall på BMW D636


kringeland

Recommended Posts

Har en kollega som har byttet ut 2 V8 bensin mot 2 stk Bmw D636.

Har benyttet samme gear og propeller.

 

På den ene motoren får han 3200 omdr på den andre 3400 på max turtall.

Ingen røyk på fullt pådrag temperaturen kommer ikke opp på 80 grader.

 

Motorene skal oppnå 3800 omdr

 

Turtallet detter med en gang hendlene flyttes.

 

Han får råd om å bytte propeller da disse trolig er for tunge.

 

Burde ikke da turtallet stoppet på vei mot fullt,motorene slitt og gitt fra seg litt røyk og temp øket.

 

Det mangler blombe på max justering på ene motoren , min teori er at motorene får for lite diesel.

 

Hva mener andre ?

Redigert av Andreas (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Motorene oppnår 4300 ubelastet som de skal.

 

Min erfaring med for tunge propeller er at turtallet slutter å øke et sted på veien mot fullt pådrag og at jeg derved kunne dra av litt på hendlene uten at turtallet sank, den siste biten av pådrag ga bare røyk ingen effekt.

Redigert av Ingar (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Har akkurat samme motoren, bare med en sylinder mindre.

 

For meg holdt det med vanlig service på motor og drev (olje/filter etc), samt pussing og bunnsmørning av skroget. Dette løftet maks turtall fra 3500 rpm i fjor (alene ombord med 50liter diesel) til 3800rpm i år (to mann og 250liter diesel).

 

Hadde egentlig regnet med å skifte propell ettersom skroget var lite grodd i fjor, men heldigvis var summen av alle småtingene nok til at turtallet ble som det skal være! (Sikkert ikke så rart siden luftfilteret så ut som en 20 år gammel støvsugerpose! :lol::lol: )

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Problemet var potte tett intercooler.

Oljedamp hadde bygget seg opp inne i Intercooleren.

Demontering og rens og båten ble som ny.

 

Etter dette ble det en runde med Zalovann i turboinnsug et par ganger i løpet av sesongen.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...