Jump to content

Koble til ei stakkars lensepumpe....jeg vil skyte noen akkurat nå.


KongConan

Recommended Posts

Mitt arbeid på det elektriske i min joda 7500 begrenser seg til å bytte noen brytere hvor jeg brukte eksisterende kabler.

Nå kjøpte jeg ei lensepumpe siden jeg ikke har det fra før, pluss en ny bryter slik at den kan få plass i det nye bryterpanelet. Men siden det ikke har vært det før innebærer det å legge opp nytt, og jeg må innrømme at jeg ikke finner mening i denne spagettien.....hvor kobler jeg hva? Hva i det hele tatt er det jeg ser på her??

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33369/20160324_122827.jpg

Link to post

Sånn er det desverre på maaange båter.. mine 2 siste la jeg opp nytt å lagde tegning over det meste.. er altformye rallamekk.. å bare hekte på litt nå og da.. på den første båten ble det sikkert 150m kabler mindre etter at det ble lagt opp ordentlig.. 

Link to post

Det du ser på der er noe som trygt kan kalles et uglerede. Pkt. 1 blir å finne ut hvilken ledning og sikring som er til hva, merke skikkelig og legge opp på nytt (sukkerbiter og tape-skjøter er djevelens verk) slik at det ser ut som at det er folk som har vært der... Sjekk sikringene mot strømtrekket til forbrukeren. Det er liten mening i en 20A sikring på en 0,75mm2 leder for å si det sånn...

Link to post

Klarte ikkje ut frå bildet å finne fornuftig plass å hente strøm til lensepumpebryter.

Inntil du ein dag finn ut å vil rydde alt, så er det kanskje best å lokalisere den kraftige(?) kabelen som kommer fra batteri (forhåpentligvis via sikring), og så koble til en ny kabel på samme punktet som den hovedkabelen er kobla til vasa der under. Velg ein kabel med sikring på kabelen, og strekke den opp til den nye bryteren. Og så frå bryter og ned til pumpa. Jord til pumpa kan du hente frå eit punkt i maskinrom der du kanskje finn slik.

 

Meget enkel jobb..men pyton å forklare...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det må du måle deg frem til. Umulig å vite hvordan det reiret der er koplet sammen... Hadde gått for forslaget til Sæbø og lagt opp nytt utenom den vasen. Opprydding er absolutt nødvendig slik jeg ser det - er ikke nødvendigvis så ille når du først setter i gang. Alltid greit med oversikt over el-anlegget ombord, og ingen ting kan gjøre deg mer kjent med det enn en solid ryddesjau ;)

Link to post

Ikke noe å si på forvirringen... Sier det igjen; finn inspirasjon og pågangsmot til en skikkelig opprydding. Det anlegget der er en massiv kilde til feil, plunder og heft. Brannfare er heller ikke helt utenkeloig. Selv om det er små spenninger ute og går kan strømmen bli heftig, og kombinert med feile sikringer og underdimensjonerte ledninger kan resultatet fort bli landligge eller det som verre er...

Link to post

Den sikringsholderboksen høre ikke hjemme i en båt uansett.

Blir fort irr og dårlig kontakt.

Merk ledninger og fjern alt og monter ny sikringsboks beregnet for marine.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Guest Avmønstret#

Holder det da med en sikringsboks, eller må jeg ha koblingsskinne og slikt i tillegg? Har vel mer eller mindre bestemt meg for å fjerne det nå...fy fader jeg gruer meg..

 

Ville ikke bare røsket alt vekk med mindre jeg visst hva jeg drev med og skjønte hvor mye arbeid det er å legge opp nytt... særlig hvis man ikke har gjort det før. Når du får så mye stress av å skulle legge opp en eneste ny krets så ville jeg tenkt meg svært nøye om før jeg gjorde noe voldsomme greier. Virker det så virker det, og det er da noe...

Link to post

Merk alle kabler etter beste evne. Kjøp BEP sikringspanel og begynn å koble tilbake. Skriv opp hva du gjør og hvor du kobler ting. Ha med en startbooster eller et lite 12v batteri når du nærmer deg ferdig. Bruk dette til å få liv i kretsene slik at du ser du har koblet rett. Bruk god tid. Ikke stress. Legg kabler ryddig og "samme vei", ikke på kryss og tvers. Strips kabler samnen, ofte. Bytt heller strips enn å miste oversikt. Da fikser du deg et bra el.anlegg. Og igjen, ikke stress. Da gjør du deg selv redd. Og spør om råd om du er usikker...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Her er minusskinnen http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Minusskinne-til-sikringsboks-2000036338/

 

Men denne fra blue sea med 12 kurser har minusskinne integrert i sikringsboksen (finnes også uten minusskinne/jordingsskinne)

 

bilde

 

Feil bilde men lav pris her http://www.baatonline.no/index.php?main_page=product_info&cPath=19_22_323&products_id=2677

 

Og her http://www.seatronic.no/monteringsutstyr-sikringsholder-c-253_305/blue-sea-sikringsholder-p-4367

 

Veilendende pris er noe høyere.... http://stroem.no/product/41

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg holder på med samme jobben og har valgt denne http://www.seasea.no/Inredning/Pentry/Husgeråd_Textil_m_m/SERVIS_20-DELAR_ANCHORfra seasea. Kjetil1 har en fin og grei arbeidsbeskrivelse som du kan følge.

Du holder på å rydde i det elektriske, så du har kjøpt et 20-delers servise? ;-)

 

Har du en litt mer korrekt link? Vurderer å endre/utvide hos meg, og tar gjerne imot tips til deler og utstyr.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Ser at Sea Sea også har en type med 6+6 sikringer på hver sin forsyningskrets (blue sea 5032 split bus) som kan være praktisk for utstyr som skal utenom hovedstrømbryter.

Men bør kanskje finnes noe rimeligere en eller annen plass. Koster ca kr 800 på ebay med mva og frakt.

 

http://www.seasea.no/El/Panel_Kontakter/Säkringar/SÄKRINGSBOX_2X6_SÄKRINGAR

 

http://www.ebay.com/itm/Blue-Sea-5032-Split-Bus-Fuse-Block-for-2-sets-of-6-Fuses-/131734479153?hash=item1eabfca131:g:o4QAAOSwWTRWy40y&vxp=mtr

 

bilde

 

 

Link til 5026 og 5032 (ovenstående 5032 med to separate tilførsler, split bus)

 

https://www.bluesea.com/products/5026/ST_Blade_Fuse_Block_-_12_Circuits_with_Negative_Bus_and_Cover

 

https://www.bluesea.com/products/5032/ST_Blade_Split_Bus_Fuse_Block

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Ja rimelig men det er spadetilkoblinger og ikke skrutilkoblinger. Ikke så bra i båten tror jeg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her er det kommen mange forslag på kort tid.

Eg er enig i dette med full gjennomgang av heile anlegget, og er ogso enig i å bruka desse boksane med skruterminaler.

Mi anbefaling nett no er å fordøya inntrykka som har komme, laga ein samla plan over kva som blir tenkt gjort og kva som blir forventa resultat. Midt oppi, litt økonomisk styring, slik at sluttregningen ikkje reiser med det kvite utor augene.

Om eg skal foreslå nokre moment til å tenkja gjennom:

- Tenkja med papir og blyant, slike skisser har svært god verdi

- Kva er der av elektrisk opplegg, og kva kan forventast av nytt dei næraste - sei par åra.

- Batteri, eit batteri eller separate batteri for start og forbruk.

- Bryterpanel, duger det som er, eller trengs der nytt, større eller fleire?

- Bryterpanel med eller uten sikringer?

- Kanskje gjera denne tråden om til prosjekttråd, der vil i alle fall då komma ein masse veiledning og noko villedning.

 

Magne

Link to post

Ringkabelskotilkoblinger er nok det mest praktiske i båt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Enig med deg.

Lodde fast ledningene er jo det beste man kan gjøre i en båt etter det jeg tenker, så slipper man dårlige koblinger (kontakt) på sikt..

No vil eg protestera, lodding gir nettopp dårlige koblinger. Fordi ein kobberleder som er loddet blir so hard og stiv at den kan brekke sv vibrasjonen som alltid er i ein båt.

 

Magne

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...