Jump to content

Nidelv 24 - 1974 - Volvo Penta


Båtrypa

Recommended Posts

Skal se på en Nidelv 24 fra 1974. Båten ser nydelig ut. Skroget skal være bra, men jeg lurer litt på motoren. Siden den er fra '74 skulle jeg gjerne fått litt tips om hva en bør se etter evt hva som ofte er problemer med eldre motorer av denne typen. Kan vi vente oss et motorbytte innen noen få år? Har skjønt at oljelekkasjer kan oppstå og pakninger kan gå eller være gått, men er det andre, mer alvorlige ting en bør spørre om? Andre tenkelige ting utenom tilstanden på motor og skrog som kan være greit å forhøre seg om? Det elektriske anlegget er nytt, toalettet er nytt (m. septikktank), stor ferskvannstank, og stor kjøleboks..

 

 

(Er vel antakelig den eneste av hunnkjønn på disse sidene, og har ikke noen god kunnskap om motorer, kun interesse for å lære... Vær snille med meg.) :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Kanskje (sannsynligvis???) en saltvannskjølt motor. Da har den muligens snart gjort sin jobb etter 31 år. Pris på båten vil være avgjørende. En motor er jo mulig å bytte hvis du kan få et godt kjøp. Hva som vil være et godt kjøp her, vet jeg imidlertid ikke.

Link to post
Share on other sites

Er ingen motor ekspert, men som Nidelv 24 eier selv, har jeg prøvd å få med meg noen tips selv.

 

Vil først si at Nidelv 24 er fantastisk kjekke båter, det er ihvertfall min erfaring etter Ca 1 år som Nidelv eier. Romslig og kjekk 24 foter med mange sove plasser og greie løsninger. Selv har jeg en 80 modell, men tror den største forskjellen er at jeg da har buesofa bak, mens en 74 model vil ha rett sofa. Litt mindre sitte plasser, men desto mer stue plass mao.

 

Største bakdelen med Nidelv 24 og snekker generelt er vel at det går litt sakte, men du vil trives så godt ombord, at det ikke haster så voldsomt å komme fram. Jeg har ihvertfall oppdaget at jeg har STØRRE aksjons radius nå en ved den gamle planende båten, rett og slett fordi jeg koser meg mer ombord.

 

Så til motoren :

 

Det vesentligste her, er å finne ut om den er ferskvanns eller saltvanns kjølt. Er den saltvannskjølt, KAN den være tæret/grodd innvendig, uten at det er så lett å finne ut av. Den KAN fortsatt være ok (det har vært omtalt salvannskjølte motorer som er dobbelt så gamle som denne, som fortsatt går), men man regner vel at 20 år er max levetid normalt? Selv hadde jeg imidlertid en 20 år gammel bensinmotor i den forrige båten, som ble skiftet av andre årsaker, og den var ikke mye hverken tæret eller grodd.

 

Så gammel saltvanns kjølt er uansett ett sjansespill, og en potensiell problem kilde innen kort tid.

 

Usikker på om det er noen annen god måte å sjekke dette på enn å skru den opp, men det må evt være å sjekke temperatur måler, og evt kjøle vann.

 

Utover dette, er det to ting som er indikasjoner på en diesel motors tilstand :

 

1. Er den lettstartet (kald), er det grunn til å anta at kompresjon etc er bra. Er den ikke lettstartet, er det større grunn til bekymring.

 

2. Farge på eksos. Ideelt sett skal det være minst mulig eksos når den er startet og har gått litt, og den skal heller ikke legge olje/diesel film på vannet der eksosen kommer ut. ER det vesentlig eksos, kan du lese mer om hva dette er symptomer på HER, men det er vel uansett grunn til å vurdere å styre unna.

 

Lykke til med prosjektet, og skulle det ikke bli denne, er det store mengder Nidelv 24 på bruktmarkedet, så du finner deg nok en å trives med.

 

Lagt til :

Ser at det er kommet flere poster, med bla pris antydning mens jeg forfattet mitt svar. 120 000 for en 1974 Mod tilsier at det ER ferskvannskjøling. Du får de saltvannskjølte fra 85 000 og oppover.

 

Selv gav jeg 105 000 for min 80 modell ferskvanskjølte m Md17C kjørt 1100 timer for ett år siden, men har ett inntrykk av at prisene kan ha steget siden i fjor, ihvertfall hvis folk faktisk får det de forlanger.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Skal se på en Nidelv 24 fra 1974. Båten ser nydelig ut. Skroget skal være bra, men jeg lurer litt på motoren. Siden den er fra '74 skulle jeg gjerne fått litt tips om hva en bør se etter evt hva som ofte er problemer med eldre motorer av denne typen. Kan vi vente oss et motorbytte innen noen få år? Har skjønt at oljelekkasjer kan oppstå og pakninger kan gå eller være gått, men er det andre, mer alvorlige ting en bør spørre om? Andre tenkelige ting utenom tilstanden på motor og skrog som kan være greit å forhøre seg om? Det elektriske anlegget er nytt, toalettet er nytt (m. septikktank), stor ferskvannstank, og stor kjøleboks..

(Er vel antakelig den eneste av hunnkjønn på disse sidene, og har ikke noen god kunnskap om motorer, kun interesse for å lære... Vær snille med meg.) :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Som mange har sagt er det motoren du skal ha fokus på her, det andre er sikkert like bra som det ser ut til.

Hvis denne er saltvannskjølt (saltvann brukes til å kjøle ned motoren innvendig) er det stor sannsynlighet for at den er "spist" opp innvendig, dette merker du ikke noe til før vannet renner inni motoren og gjør den ubrukelig. Hvis selger kan dokumentere reparasjon/overhaling mht. til kjølingen kan det jo være et greit kjøp.

 

Du bør få med deg noen motorkyndige (tips: bruk speidertjenesten her på baatplassen), Sikkert noen som kan se på båten sammen med deg.

 

mvh

JOH

Link to post
Share on other sites

En -74 modell med sjøvannskjølt motor av samme årgang kan umulig selges for kr 120.000. :nono: Om kompresjonstesten viser OK så er ikke det noen garanti for at dette holder. Hva med motorblokka og vannkappa i bunnen, der ruster det også - altså sjøvannslekkasje ut av motoren. Oppstår dette så er det ikke verdt å reparere. Jeg ville holdt meg unna hvis ikke selger kan dokumentere at motorblokk og topper har vært byttet siden den var montert inn som ny. Kjøp heller noe som er av nyere årgang og med ferskvannskjøling. :yesnod:

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er ferskvannskjøling noe en kan bytte til på en motor? Kan en motor være ferskvannskjølt, men tidligere være saltvannskjølt?

Hva er motorblokk og vannkappe?

:blush:

 

Båten er så fristende fordi den er investert så mye i i inventaret. Blant annet er det bygget om slik at det er buet sofa i bak og det er satt et sete på hver side med inngang til kahytt midt i.

Redigert av Båtrypa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten er så fristende fordi den er investert så mye i i inventaret.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nettopp dette som er så "farlig". Nemlig å se seg blind på det flotte utseende. Ikke kast deg på det første og "beste". Det ikke sikkert det er det beste i lengden. Det er tross alt motoren som er det viktigste. Det er her pengene kan fly etterhvert dersom motoren ikke er i god forfatning. Kan du derimot få båten så rimelig at du kan forsvare å bruke endel penger på å bytte til en nyere ferskvannskjølt motor, så stiller saken seg anderledes.
Link to post
Share on other sites

Ta deg god tid og vurder flere båter. Utvalget av nidelv 24 er meget stort. På finn.no ligger det ikke mindre enn 29 Nidelv 24 i alle prisklasser, d.v.s fra kr 65.000 til 190.000 årsmodeller fra 1972 til 1984.

Jeg la merke til bl.a en 1977mod med ny motor for 125' .

120' for en 74 mod synes jeg i utgangspunktet høres mye ut.

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Til deg med linken... Har tatt kontakt og vil antakelig se på denne også. Tusen takk for tipset. :o)

 

 

Har forresten vite at motoren (ikke den som er i linken) er en 1974 Volvo Penta MD 2B med 25 hester. Saltvannskjølt. Er det da gitt at denne er en for riski greie å satse på? (til en pris av 120 000, -mener jeg... Hvor mye burde selger gå ned i pris i tilfellet? Motoren er gjennomgått av fagmann dysespisser er skiftet. Kompresjon / lager er kontrollert. Alt var som spesifisert fra fabrikken. Nye motorfester er kjøpt og fleksiledd på propellakselen er montert.......

Redigert av Båtrypa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til deg med linken... Har tatt kontakt og vil antakelig se på denne også. Tusen takk for tipset. :o)

Har forresten vite at motoren (ikke den som er i linken) er en 1974 Volvo Penta MD 2B med 25 hester. Saltvannskjølt. Er det da gitt at denne er en for riski greie å satse på? (til en pris av 120 000, -mener jeg... Hvor mye burde selger gå ned i pris i tilfellet? Motoren er gjennomgått av fagmann dysespisser er skiftet. Kompresjon / lager er kontrollert.  Alt var som spesifisert fra fabrikken.  Nye motorfester er kjøpt og fleksiledd på propellakselen er montert.......

<{POST_SNAPBACK}>

ligg unna :yesnod:

 

Kjent problem motor ang. tæring, selv om motoren er bra ellers.

Problemet er at mange av disse nidelvene har originalmotoren ennå, den er snart klar for overhaling.

Det du ramser opp er dessverre ikke nok til at motoren er pålitelig.

Se heller etter en f.eks en Master 680 snekke, de har ofte Yanmar motorer og er praktiske og greie båter.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en Nidelv 24 med MD2B 25 hk med saltvannskjøling fra 1975. Jeg ville betenkt meg for å kjøpe noe sånt igjen, da det bare er et spørmål om kort tid, før motoren er moden for utskiftning. Som andre sier ligger det flrer slike båter på nette, med mye bedre motoralternativer, og hvor du får mer for pengene. Båten tåler litt mer motor også, og fleer eldre båter er levert med 36 hk fra VP og 33 hk fra Yanmar.

 

Nidelv 24 kom med rundsitter i 77 så ta sikte på å finne en slik eller nyere. De første Nidelv 24 hadde heller ikke septiktank som standard fra fabrikken, men dette kan ettermonteres med et kit fra Nidelv, men det er mye arbeid. Sjekk dette også når du ser på båt.

Ellers er det en glimrende snekke, med gode sjøegenskaper og praktiske løsninger som passer de fleste.

 

Lykke til

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...