Kenneth Finsås Startet 25.Mars.2016 Del på Facebook Startet 25.Mars.2016 På båten jeg har kjøpt var det med en mesanmast og der skal jeg nå få laget nytt seil. Under måltaking i dag begynner jeg å bli usikker på hvordan masten, og seilet, skal monteres. Går ut i fra at det må noen trinser og kanskje andre deler til. I tillegg ser jeg at toppen på masten er gjenget, og lurer på hva det skal være godt for. Hadde derfor vært fint om noen glupe sjeler her kunne gidd meg en mesanmast/seil ABC. ? Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Gjengene på toppen er nok for å skru på ei pyntekule? Legger ved et bilde av mesanen jeg lagte, der ser du trinsene Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Monter masta høyt og langt bak, for lav mast gir liten effekt. Bunn seil ca høyden med Styrhustak. ;) Hvis du har styrhus da. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 26.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Masten har vært på båten før, så festet er der. Ser ut til at det er i den høyden du nevner her. ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Trinser i dei to øverste øyene spm er festet ned i det øverste staget. Søker du på mesanseil på nett, så finner du mange bilder om hvordan seilet skal sjå ut. Gjengene på toppen tipper eg har vært til å feste radarreflektor Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Skal du få sydd nytt mesanseil så se om du kan bruke splitt mesan. De er aller mest effektive. Høyden til mesanfestet du har på bildet er perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Med tanke på festeørene her, er det rett at det er to maljer oppe/nede og 5 på siden? Eller bør jeg ha flere oppe/nede? Skal seilet festes direkte til ørene ved sjakler, eller skal det festes med tau på et eller annet vis? Ser litt forskjellig på google, så blir litt usikker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.