M/S Bastard Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Har hentet Bmc´en Det står Tempest Commodore på den. Og en haug med nummer Noen som har peil, eller hvor kan jeg ringe for og få hjelp til dette. Quote Link to post
Ludde30 Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Jeg tror det er slik at Tempest er mariniseringskittet som er mye brukt på BMC. Hvis du finner serienummerer på selve motoren, vil de de første tallene angi slagvolumet, og følgelig hvilken motor du har. Eksempelvis vil serienummeret til en 2,5 l. starte med en bokstav (ofte P eller M) etterfulgt av 252, som angir at slagvolumet er 2,52 liter (f.eks. P252.........). Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
M/S Bastard Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 (edited) Jeg tror det er slik at Tempest er mariniseringskittet som er mye brukt på BMC. Hvis du finner serienummerer på selve motoren, vil de de første tallene angi slagvolumet, og følgelig hvilken motor du har. Eksempelvis vil serienummeret til en 2,5 l. starte med en bokstav (ofte P eller M) etterfulgt av 252, som angir at slagvolumet er 2,52 liter (f.eks. P252.........). <{POST_SNAPBACK}> Hvor sitter disse nummerne hen da Jeg har funnet noe på blokka men de har vært med i støpen av denne. så da er det nok ikke dem tror jeg. Derimot har jeg funnet noen som er slått inn, på toppen ved dekslet. 064 40005 31148 dette er serienr. kanskje. På skiltet med Tempest inneholder første og siste del av nr. over: 064 31148 Lagt til, på blokka er nr; 86k 1086 og underder står det J 5124 og under der igjen WYF Edited May 29, 2005 by bastard30000 (see edit history) Quote Link to post
Ludde30 Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Du kan forsøke å ringe Foss Maskin i Stavanger. Prøv tlf.nr. 90947732 Han har god greie på disse motorene. Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Astor Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Hvorfor ikke ringe Fredrikstad Motorfabrikk AS. Tror de er flytta mot Sarpsborg. Hadde kontakt med de når jeg hadde snekka med FM-motor. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
M/S Bastard Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 Du kan forsøke å ringe Foss Maskin i Stavanger. Prøv tlf.nr. 90947732 Han har god greie på disse motorene. <{POST_SNAPBACK}> Hjertelig takk, prøver han i morgen! Quote Link to post
M/S Bastard Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 Hvorfor ikke ringe Fredrikstad Motorfabrikk AS. Tror de er flytta mot Sarpsborg. Hadde kontakt med de når jeg hadde snekka med FM-motor. <{POST_SNAPBACK}> Selvsagt, det tenkte jeg ikke på. Da har jeg 2 muligheter. Og starteren jeg kjøpte til Perkinsen tror jeg passer rett på Quote Link to post
Ludde30 Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke Fredrikstad Motorfabrikk supporterer disse motorene lenger. Ikke lager de motorer lenger heller, de driver med andre former for utstyr til båt og fiske så vidt jeg vet. Min BMC er marinisert av Fredrikstad Motorfabrikk, men Foss Maskin er kilden for å få deler. Lykke til med identifiseringen uansett bastard300 Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
kgt Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Har instruksjons bok til Bmc Tempest 1,5 og 2,5 vist det kan hjelpe noe! Quote kgt Link to post
M/S Bastard Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 Har instruksjons bok til Bmc Tempest 1,5 og 2,5 vist det kan hjelpe noe! <{POST_SNAPBACK}> Den har jeg lastet ned men fant ikke noe mere ut av det egentlig. Etter det jeg så der er 2,5 nærmest. Bunnpanna var ikke lik i det hele tatt, jeg har en hel panne? Kvadratisk altså.. Quote Link to post
Ludde30 Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Har du bilde av motoren bastard? Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
kgt Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 sjekk http://morrismarine.org.uk/commodore.htm en del bilder og oversikt over motor nummer Quote kgt Link to post
M/S Bastard Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 Har du bilde av motoren bastard? <{POST_SNAPBACK}> Ja, men ikke så bra bilde. Den heter commodore ikke commander hvis det sier noe. Det er det som står på skiltet. Quote Link to post
Ludde30 Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Mye tyder på at du har en BMC Commodore 3,8l Fant en indeks med listing av mange BMC-modeller: http://www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga-dops_fis..._id=92&make=BMC Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Ludde30 Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 har du funnet ut noe mer om motoren din bastard? Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
M/S Bastard Posted May 30, 2005 Author Share Posted May 30, 2005 har du funnet ut noe mer om motoren din bastard? <{POST_SNAPBACK}> Hei. Neida har ikke hatt tid, har holdt på med taket til naboen i hele dag. Quote Link to post
M/S Bastard Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Har forsøkt Foss maskin men ble desverre ikke klokere. Jeg forsøkte meg med serienummer på blokka men det ville han ikke ha. Bmc begynte på 3 forskjellige siffer som ikke passet til min motor. Hadde jeg ikke disse så kunne han ikke hjelpe Tempest Commodore er navnet jeg har funnet på svinghjulshuset. (på skilt) Det finns ikke noen skilt på motor. I den manualen jeg har lastet ned Tempest Bmc 1,5/2,5 så står det at er man usikker på modell så kan man opplyse om serinummer. Regner med at det er serinummer som er slått inn i blokka like ved topp dekselet. Dette nummeret går igjen på tempest Commodore skiltet. Har sendt mail til Bmc og ChertseyMeadsMarine Hadde vært kurant og vite litt om denne klumpen da Quote Link to post
M/S Bastard Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Ett steg nærmere Det dreier seg om 2,5 3,5 eller 3,8 Bmc. Nå er det og lete etter en plate som det skal stå på. Men om det er noen som sitter på info om disse 3 typene så hadde det vært fint. Mest intressert i bilder for sammenligning Quote Link to post
Walter_S Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 .... Det dreier seg om 2,5 3,5 eller 3,8 Bmc.Jeg synes at du sa forrige motor-eier (han du kjøpte motoren av) var bilmekaniker? Hvis ikke han som bilmekaniker ser forskjellem mellom en 2,5 - 3,5 eller 3,8 liter motor, hvordan skal da en "amatør" klare det? Du har vel gitt noe "lapper" for denne motoren, da synes jeg du skal overlate "identifiserings-problemet" til selger..........hva er det han sier om modellen? Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ternen32 Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 (edited) Top Prev. Next Reply Section: BMC: General Topic: BMC Commodore Marine Diesel Subject: bmc commodre Name: sandy borthwick Date: 02 August, 1999 04:42 PM Viewed: 313 times I can recommed TEMPEST MARINE who hold all the spares for your engine including the marinising parts. They have a rapid worldwide spare parts service and operate from their U.K. base. They are BMC Engine specialists and also carry spares for the Newage Gearboxes that are normally attached to ythe Engines. ADDRESS: AMC Diesel Engineering Ltd (Tempest Marine), Hall Lane, Longton, Preston, Lancashire, England, PR4 5ZD. Tel:0044 (0) 1772 613003 Fax:0044 (0)1772 616364 Her er /var ihvertfall et selskap i england som skaffer deler. Ford Tempest er tidligere BMC. -------------------------------------- Section: Bedford: General Topic: BMC Commodore Marine Diesel Subject: SPARE PARTS FOR BMC / LEYLAND ENGINES Name: Kjell Foss Date: 01 July, 1999 07:13 PM Viewed: 54 times I can supply most of the parts for these engines Kjell, kjelfoss@online.no der fant jeg en norsk email ogs, hvis den eksisterer ennå Edited May 31, 2005 by celzeron (see edit history) Quote Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
M/S Bastard Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Jeg synes at du sa forrige motor-eier (han du kjøpte motoren av) var bilmekaniker? Hvis ikke han som bilmekaniker ser forskjellem mellom en 2,5 - 3,5 eller 3,8 liter motor, hvordan skal da en "amatør" klare det? Du har vel gitt noe "lapper" for denne motoren, da synes jeg du skal overlate "identifiserings-problemet" til selger..........hva er det han sier om modellen? <{POST_SNAPBACK}> Han vet eller tror han vet at det er ca. 60 hk i den. Det ble han fortalt av den han fikk motor av. Man skal nok være en god mekaniker for og se på motoren og anslå hvor mange liter den er på. Jeg ringte også en som skulle være god på Bmc men han kunne ikke fortelle meg hva slag det var uten at han visste hva som sto på skiltet. Hadde skiltet vært der kunne jeg nok funnet ut av det selv Quote Link to post
Ternen32 Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Fikk du med deg denne Bastard.. Section: Bedford: General Topic: BMC Commodore Marine Diesel Subject: SPARE PARTS FOR BMC / LEYLAND ENGINES Name: Kjell Foss Date: 01 July, 1999 07:13 PM Viewed: 54 times I can supply most of the parts for these engines Kjell, kjelfoss@online.no der fant jeg en norsk email ogs, hvis den eksisterer ennå Quote Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
M/S Bastard Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Fikk du med deg denne Bastard.. Section: Bedford: General Topic: BMC Commodore Marine Diesel Subject: SPARE PARTS FOR BMC / LEYLAND ENGINES Name: Kjell Foss Date: 01 July, 1999 07:13 PM Viewed: 54 times I can supply most of the parts for these engines Kjell, kjelfoss@online.no der fant jeg en norsk email ogs, hvis den eksisterer ennå <{POST_SNAPBACK}> Den så jeg men den er fra 1999 så...... Men jeg har fått en mail til fra Thornycroft, jeg har sendt serinummer på motor så da får vi se. Svar: The Tempest Commodore engine is either a BMC/Leyland 3.4 or 3.8 ltr diesel engine. The engine serial number will confirm which model exactly. Both models are 4 cylinders in-line overhead valve engines Commodore 3.4 recommended continuous cruising 44 hp @ 2000rpm Commodore 3.8 recommended continuous cruising 52hp @ 2000 rpm Recommended intermittent duty 66hp @ 2400 rpm Quote Link to post
GeirFrode Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Kan du ikke prøve en telefon til gamle Kings i Bergen da? De skal ha litt peiling på BMC de også. KD trading Quote Link to post
Ludde30 Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Ta en kikk på den lenken her: http://www.morrismarine.org.uk/commodore.htm Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.