Jump to content

Hell i uhell i dag... mista vingene av propellen.

Arne Henriksen

Recommended Posts

Tja. Ble passe sur og lei da det skjedde, men må vel bare innrømme at ting kunne gått mye verre...

Det blåste ganske bra fra sør i dag, og jeg fant ut at jeg skulle ta meg en liten ettermiddagstur og teste det nye rulleforstaget.

Slapp ut en liten flik på fokka så fort jeg var utafor havna, og det dro ivei ganske godt utover fjorden, lå jevnt på 5 knop og i overkant av dette. :smiley:

Seilte litt rundt men det ble etterhvert for mye vind selv med den lille fliken ute, og når jeg rullet mer inn ble fasongen heller dårlig, så det ble det lite seilbart.

Anyhow, fyra opp VP'n, laga meg en kopp kaffe og gikk iland. Det blåste fremdeles ganske godt så jeg hadde litt fart inn i båsen for å holde styringen i tilfelle det kom et ekstra vindkast, men da jeg skulle bakke opp tok den bare litt, før motoren rusa opp. 

Smalt inn i kaikanten, heldigvis ligger baugen såpass ut så den løftet seg pent og stoppet opp. Først når jeg var på vei ut av båsen igjen skjønte jeg at det ikke var fremdrift noen vei, og klarte med nød og neppe å huke tak i en av tampene og fikk stoppet båten....fordeler med liten båt.

Jaja. Sendte ned Gopro-klonen min skrudd fast til båtshaken og det ser ut som propellbosset rett og slett har gått i oppløsning så vingene er falt av.

Denne propellen har jo sett sine beste dager, som noen kanskje husker var jeg tenkt å bytte den i fjor sommer men måtte i så fall bytte både boss og vinger siden VP har endret dette, og de klarte ikke å levere mens jeg hadde slippen tilgjengelig. Ble til at jeg skrudde sammen og satset på at det skulle holde over vinteren - hvilket det nå tydeligvis ikke gjorde.

Det som er j*vlig oppi dette er at jeg fikk tak i en tilsvarende, ubrukt propell på Finn og tenkte å flytte vingene over på denne når det ble tid for vårpuss. Hadde det bare holdt en måned til, osv...

Samtidig kunne det vært mange ganger i løpet av senhøsten og vinteren hvor det ville blitt en langt annen affære om jeg plutselig ble uten motor...

mvh, Arne
www.tiarora.no

Ja, det ville vel kanskje kunne gått - men som det var i dag, med sønnavinden som er innmari ujevn inni vika, det kan være en grei bris og så plutselig kommer det en hyler så det knaker i fortøyningene og det nesten ryker på fjorden.
Heldigvis slapp jeg å finne DET ut, og ihvertfall en kølsvart novemberkveld...

Det gikk også veldig greit med baugen, et par små hakk i gelcoat'en og det var det. Veldig bra tatt i betraktning skinna man treffer..

img_5318.jpg

img_5320.jpg

Har et tau spent ganske stramt på tvers men det bremset vel i tilfelle kun litt, klarte ikke å stoppe båten.
Har lenge vurdert å legge en planke eller noe annet utenpå den stålskinna, tror det kommer på plass nå.

Må prøve å finne en dykker som kan ta seg en tur og se om vingene er mulig å finne - det er 10m dypt her...

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Guest Avmønstret#

Mener jeg ser propeller til VP på finn relativt ofte.. men så spørs det hvor mange som passer til akkurat din båt da... 

En annen ting, du kan jo også vurdere å gå over til fast treblads. Ja du mister kanskje 0,5-1 knop på seilinga men om ambisjonene er tur og ikke regatta så er det verdt å vurdere. Gir mer trøkk, særlig akterover, og er jo rent vedlikeholds/mekanisk sett mer robust enn foldepropell. 

Sitter pengene løst så finnes jo også foldepropeller som har minst like gode egenskaper som en fast treblads uten at du mister fart under seil, men jaggu koster det noen kroner å være kar :-)

-----------

Hadde toblads folde på forrige seilbåt og savner det ikke veldig, særlig når jeg skulle bakke opp..., har nå fast treblads og liker følelsen av å ha "motorbåt", særlig på manøvrering i havn. 

-----------

Ang tau over båsen i front så la jeg en stor rykkdemper på tauet på sommerplassen jeg ligger. Testet den en runde og ja det virket, litt i overkant for båten ble skubba tilbake ut av båsen :-) 

Veldig blank og fin båt du har fått forresten.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg har faktisk vært godt fornøyd med den 2-blads foldepropellen, synes den tar godt i revers også, tatt i betraktning at det er en liten fis på 28 slappe svenske hester som jobber.  :-)
Kjøpte jo denne i fjorhøst og tenkte å flytte over vingene fra den gamle, de var 16x11 og virker å passe båten greit.

Håper det er mulig å finne dem under båten, aner ingenting om bunnen, kan være tykke lag med slam og da skal det kanskje godt gjøres...  :sweat:

Kunne naturligvis gått for fast - men vil d*ven døtte ikke miste en knop på seilinga, det er jo det som er gøy med båten..

mvh, Arne
www.tiarora.no

Guest Avmønstret#

vil d*ven døtte ikke miste en knop på seilinga, det er jo det som er gøy med båten..

Kan ikke annet enn å applaudere den holdningen :-))

Din båt er jo en ordentlig underdog. Om du møter noen andre seilere på fjorden som tror du er en treig motorseiler så kan du få det gøy ;-)

Tja, jeg har ikke seilt mot noen andre så jeg aner ikke hvordan den plasserer seg slik sett - kort vannlinje og forholdsvis lav rigg gjør den vel neppe til noen racer akkurat, men jeg synes det er gøy så fort man passerer 4 knop jeg...  :-)

Med nye seil satser jeg på at det blir enda bedre.

Tok et lite Finn-søk og ser det er endel alternativer her, både faste og ett sett vinger til en treblads som ville passet godt her - men da må jeg ha nytt boss og da havner man fort på 10 tusen og det håper jeg å unngå, ikke minst siden jeg kjøpte den 2-blader'n nylig..

De har en dykker i båtforeninga som bruker å bistå når det skal gjøres ting på fortøyninger og utlegg vet jeg, må kanskje høre om han skal i vannet i nærmeste framtid.
Eventuelt høre med RSRK om de trenger en liten øvelse...  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Hei!

Jeg er ganske sikker på at de falt av da ja, gikk med vanlig marsfart til rett utafor havna, og merket ingenting spesielt med vibrasjon eller framdrift.

Da jeg bakket opp tok det først tak som vanlig og så var det liksom noe som glapp..

Men selv om det skjedde der kan de jo ha blitt kastet ganske langt ut til sidene. Glad de ikke kom oppover... :sweat:

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 4 uker senere...

Jau. Tok opp båten på fredag og det var som ventet ikke mye igjen av gamlepropellen...
bilde

Ble j*vla lækkert, hadde nesten ikke råd å sette båten på vannet med alt glitteret.  :-)

bilde

Satte ut i kveld, ble bare en kort test-tur, kan se ut som toppfarten er omtrent den samme som med den gamle 2-bladeren, men ved litt lavere turtall. ~3000 vs ~3200 med den gamle 2-blad 16x11-propellen.
I så fall ble det som jeg egentlig var på utkikk etter, litt tyngre og dermed bedre framdrift på lavere turtall.

Må se mer når jeg får prøvd dette litt mer, men foreløpig ser ting greit ut.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...