Diplom-is Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 (edited) Er det noe som kan vite hva temperaturen skal være på fett boksen og metallet rundt som står på propell akselen. Jeg har en Hanto 24 med 50HK yanmar.Jeg har en gammel type som mann skal skru til 1 omdreining etter endt tur. Skal den være kald, lunket eller slik at mann ikke kan ta på den. Edited May 30, 2005 by Diplom-is (see edit history) Quote Link to post
Hulda Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Varm betyr at det er friksjon. Og det skal du ha så lite av som mulig av. At den er litt lunken er sikkert OK. Er den varm, er det mindre OK. Quote Link to post
olpi Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 (edited) Kommer an på type tettning og akselturtall. Talg/simringer? Hvilken båttype, motor har du? Toppturtall på motor og gearreduksjon? Har du relativt høyt akselturtall på marsjfart så vil pakkboksen bli ganske varm. Jeg og andre har skrevet litt om det i tidligere innlegg så søk etter de. Hvis du har høyt akselturtall er det ekstra viktig å huske og lufte pakkboksen ved sjøsetting også. Når det gjelder mengden fett så er en omdreining på fettkoppen rimlig sikkert for mye etter hvert tur. Vri heller på fettkoppen før hver tur da fettet er kaldt. Da strammer du etter slakken + bittelitt. Edited May 30, 2005 by OLPI (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.