FrøkenKaptein Startet 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2016 Hvilken vei går egentlig denne impelleren? Jeg syns det ser ut som den går litt alle veier. Skal den se sånn ut? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Det ville ikke bekymre mig. Bladene skal nok dreje sig og fungere korrekt. Jeg synes jeg kan se rester af pakningen på huset. Det bør du rense grundigt af inden du sætter dækslet på igen. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Ikke bekymre deg om det. "Vingene" på impelleren legger seg rett vei når du starter motoren. Sitér dette innlegget Link to post
FrøkenKaptein Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Takk for svar :) Den "papirpakningen" som skulle vært der er bort vekk. Får jeg kjøpt bare pakningen? Er det lurt å ha med seg lokket for å få riktig pakning? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Pakningen pleier å følge med ny impeller. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Polarbeer Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Impelleren går med-urs, samme vei som klokka. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Når du har rengjort flatene og står der med ny pakning i hånda, smør litt fett (grease eller vaselin) på flatene og klistre pakningen på før du monterer, så slipper du å kløne med pakningen og evt revne den. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 For å pumpe vann "oppover", må impelleren gå Medurs som sagt over her og papirpakning og vaselin skal følge med den nye impelleren. Har du funnet en gammel impeller i båten uten pakning og vaselin, ville jeg fortsatt å ha den som reserve og heller investert i en ny til montering nå. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mateco Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 For å pumpe vann "oppover", må impelleren gå Medurs som sagt over her og papirpakning og vaselin skal følge med den nye impelleren. Har du funnet en gammel impeller i båten uten pakning og vaselin, ville jeg fortsatt å ha den som reserve og heller investert i en ny til montering nå. RSL Motsatt !! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
dante Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 enig - moturs for å pumpe opp på det bildet vi ser... Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Da var da godt at det er noen her på forumet (mateco og dante) som har litt forståelse av hvordan en impellerpumpe virker. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
FrøkenKaptein Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Ser ut som den vrir seg riktig vei helt av seg selv, men papirpakningen som følger med passer ikke. Fant et sett på nett som skal passe greit, men 200 kr for en papirpakning????? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 (redigert) Bruk et gammelt papir-sjøkart og slå pakningen ut selv. Grovklipp og legg papiret mot pumpeflensen og gni et avtrykk av anleggsflaten, evt. bank ut forsiktig med en liten kulehammer ! Du kan også bruke selve dekslet som mal. Lykke til ! Bjørn Redigert 27.Mars.2016 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
RSL Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Motsatt !! Hva pokker vet du om min klokke?... Fleiper... dere har selvfølgelig helt rett. Uansett vil impelleren finne ut av det selv når akslingen begynner å rotere... Beklager rotet... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
dude Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 sjå berre.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 (redigert) Kjøpt inn det pakningsettet, ark, fra BT. Kjekt å ha liggende i båten. Da kan man lage det meste av pakninger man trenger. Helt meningsløst å betale 200,- for en liten pakning man fort kan lage selv. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Pakningspapir-2000017979/ Redigert 27.Mars.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nerdegutta Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Jeg valgte å bytte min impeller. Spørsmålet er bare: "Hvor er resten?" Noen av de løse bitene lå inne i huset, mens andre kom ut når jeg blåste inn i den andre enden av slangen... Sitér dette innlegget Link to post
FrøkenKaptein Svart 27.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Skjærte ut pakning av et gammelt draft som Mateco anbefalte. Ble veldig bra det. Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Jeg valgte å bytte min impeller. Spørsmålet er bare: "Hvor er resten?" Resten er nok i systemet et sted inniblant kjølerør eller kanskje kommet tilbake til havet? en meget god grunn til å skifte impeller med korte intervaller at man slipper å bekymre seg for de bitene. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Når jeg engang skiftet innsatsen i oljekjøleren så fant jeg en del slike rester fra impeller fra før min tid som eier av båten. De hadde ikke klart å komme seg gjennom kjølerørene, så de lå der og bidro vel ikke akkurat til å bedre kjølingen av oljen. På min motor er oljekjøleren første stopp for saltvannet etter vannpumpen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
nerdegutta Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Resten er nok i systemet et sted inniblant kjølerør eller kanskje kommet tilbake til havet? en meget god grunn til å skifte impeller med korte intervaller at man slipper å bekymre seg for de bitene. Jeg har nettopp kjøpt denne båten, så den har ikke kommet inn i vedlikeholdsintervallet mitt ennå. Den har ligget ubrukt på vannet i tre år. Jeg bytter olje, div filter og impeller hvert år. Nettopp som du sier: slippe å bekymre seg for den biten. Nå gjenstår det å finne flest mulig impellerdeler. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Åja, dere med grønn motor har disse svenske impeller-billene, mens vi med grå motor er vaksinert mot denne sykdommen. Det er derfor Yanmar velger å gjemme vannpumpa nede i dypet, slik at eieren ikke trenger å bekymre seg. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 <script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script> Jeg valgte å bytte min impeller. Spørsmålet er bare: "Hvor er resten?" Resten har fulgt tyngdekraftens lov, og er faldet nedad.... søg i det lodrette rør ret under pumpen (det ligner et eksemplar af Hulkens bror, det grønne uhyre, en VP (n)1a motor). Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 De restene havner vel foran oljekjøleren. De gjorde de på mine TAMD 60 motorer. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 (redigert) Jeg har måttet bruke trykkluft ved to anledninger for å blåse slike gummirester ut av systemet på Tora. Begge gangene var det brent impeller, en gang på grunn av tett sjøvannsintak og en gang fordi jeg glemte å åpne inntakskrana . Nå har jeg anskaffet et Y-filter som skal monteres rett etter pumpa når jeg får Tora på vannet igjen i mai med nyoverhalt motor. I tillegg skal jeg montere pinneskruer på pumpehuset. Da er det mye lettere å få på plass pakning og pumpelokk når en baler med dette mens båten ruller i høy sjø. På Saowanee har jeg allerede ordnet med pinneskruer og en fastnøkkel som henger klar på veggen i motorrommet. Vanligvis forventer en at gummibitene skal fortsette med vannstrømmen. Men det er ikke alltid tifelle. Hos en båtkompis som hadde mistet kjølevannet fant vi impellerestene rett foran inntaket til pumpa. De hadde tydeligvis blitt most inn den gale veien. Når impelleren har totalhavari er det jo ikke lenger noen forskjell på oppstrøms og nedstøms side. Regner med at dette var et spesialtilfelle. Redigert 28.Mars.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.