Jump to content

Nybegynneralarm-Bytte av impeller

FrøkenKaptein

Recommended Posts

For å pumpe vann "oppover", må impelleren gå Medurs som sagt over her og papirpakning og vaselin skal følge med den nye impelleren.

Har du funnet en gammel impeller i båten uten pakning og vaselin, ville jeg fortsatt å ha den som reserve og heller investert i en ny til montering nå.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

For å pumpe vann "oppover", må impelleren gå Medurs som sagt over her og papirpakning og vaselin skal følge med den nye impelleren.

Har du funnet en gammel impeller i båten uten pakning og vaselin, ville jeg fortsatt å ha den som reserve og heller investert i en ny til montering nå.

RSL

Motsatt !!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Bruk et gammelt papir-sjøkart og slå pakningen ut selv. Grovklipp og legg papiret mot pumpeflensen og gni et avtrykk av anleggsflaten, evt. bank ut forsiktig  med en liten kulehammer !

Du kan også bruke selve dekslet som mal.

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Guest Avmønstret#

Kjøpt inn det pakningsettet, ark, fra BT. Kjekt å ha liggende i båten. Da kan man lage det meste av pakninger man trenger. 

Helt meningsløst å betale 200,- for en liten pakning man fort kan lage selv. 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Pakningspapir-2000017979/

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Når jeg engang skiftet innsatsen i oljekjøleren så fant jeg en del slike rester fra impeller fra før min tid som eier av båten. De hadde ikke klart å komme seg gjennom kjølerørene, så de lå der og bidro vel ikke akkurat til å bedre kjølingen av oljen.

På min motor er oljekjøleren første stopp for saltvannet etter vannpumpen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Resten er nok i systemet et sted inniblant kjølerør eller

kanskje kommet tilbake til havet?

en meget god grunn til å skifte impeller med korte intervaller

at man slipper å bekymre seg for de bitene.

Jeg har nettopp kjøpt denne båten, så den har ikke kommet inn i vedlikeholdsintervallet mitt ennå. Den har ligget ubrukt på vannet i tre år. Jeg bytter olje, div filter og impeller hvert år. Nettopp som du sier: slippe å bekymre seg for den biten. Nå gjenstår det å finne flest mulig impellerdeler.

Jeg har måttet bruke trykkluft ved to anledninger for å blåse slike gummirester ut av systemet på Tora. Begge gangene var det brent impeller, en gang på grunn av tett sjøvannsintak og en gang fordi jeg glemte å åpne inntakskrana :blush: . Nå har jeg anskaffet et Y-filter som skal monteres rett etter pumpa når jeg får Tora på vannet igjen i mai med nyoverhalt motor. I tillegg skal jeg montere pinneskruer på pumpehuset. Da er det mye lettere å få på plass pakning og pumpelokk når en baler med dette mens båten ruller i høy sjø. På Saowanee har jeg allerede ordnet med pinneskruer og en fastnøkkel som henger klar på veggen i motorrommet.

Vanligvis forventer en at gummibitene skal fortsette med vannstrømmen. Men det er ikke alltid tifelle. Hos en båtkompis som hadde mistet kjølevannet fant vi impellerestene rett foran inntaket til pumpa. De hadde tydeligvis blitt most inn den gale veien. Når impelleren har totalhavari er det jo ikke lenger noen forskjell på oppstrøms og nedstøms side. Regner med at dette var et spesialtilfelle.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...