Jump to content

Mercruiser 4.2 D-tronic måle turbotrykk/eksosgasstemperatur.


Stein Erik

Recommended Posts

Turbotrykksensor monterer du i innsugsmaifold eller i intercooler. Se etter plugger eller nipler som som kan benyttes for sensorer. EGT monterer du før eller etter turbo. Sjekk med shopmanualen hvor de har hentet verdiene fra da det er stor forskjell på temp før og etter. Før turbo er mye varmere enn etter. Veldig kjekt å benytte data fra shopmanual som referanse. Volvo feks. oppgir data etter turbo.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Hei, blåser liv i denne tråden igjen. Ønsker å montere eksos temperatur måler (EGT) på min 2007 modell Mercruiser 2.8 ES 200 diesel som i grunnkonstruksjon er lik trådstarters 4.2 liter, men med 2 sylindre mindre.

 

Har allerede montert EGT sensoren i hullet i eksosbendet nevnt av Svendis over. Dette er for øvrig etter turbo og like ved kjølevannsutløpet inn i eksosbendet, noe som gjør at gassen er kraftig kjølt. Jeg får derfor knapt utslag på mitt EGT instrument som går fra 0 til 800 grader.

 

Er det noen som har funnet et annet monteringshull i eksosmanifold/før turbo? 

Eventuelt hvilke sensor/instrument (temperaturområde) som er montert i pluggen etter turbo nevnt over? 

Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt)

Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...