Jump to content

kjøring med båthenger uten skilt i Norge


omikk

Recommended Posts

Som du sier sjøl, det er ikkje lov langs offentlig veg. Hvordan dette håndheves vil være svært varierende så du finner ikkje svar på det her. Og ringer du og spør så må de bare svare det det ikkje er tillatt. Så i praksis får du bare sjå deg om før du tar laust og håpe på tilgivelse.

 

Traktorhengere skal også være registrert for slik bruk, det er redskap som er unntatt registrering og det gjelder også til bil. Lifter etc trenger ikkje skilt. Altså ting som ikkje kan frakte annet enn seg sjøl.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra "Forskrift om bruk av kjøretøy":

 

§ 2-2.Hvilke kjøretøy som er registreringspliktige

(1) Motorvogn og tilhenger til motorvogn er registreringspliktig med følgende unntak:

 

a) Traktor som er konstruert for fart ikke over 20 km/t.

 

b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg.

 

c) Motorredskap som er konstruert for fart over 50 km/t, og som bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik motorredskap.

 

d) Tilhenger til traktor eller motorredskap som ikke er registreringspliktig.

 

e) Tilhenger til registreringspliktig traktor eller motorredskap når tilhengeren bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik tilhenger.

 

f) Tilhenger til beltemotorsykkel.

 

g) Tilhenger til beltebil når tilhengeren bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik tilhenger. (2) Kjøretøy som ikke er registreringspliktig, tillates ikke registrert
Link to post
Share on other sites

... vet dere hva er straff/bot for kjøring med henger uten skilt?..snakker om opplasshenger for exempel.. 

Skjer det noe er du ikke forsikret og ifølge Google er bøtene 8 til 11 000 kr.   og da har hengeren skilter.

 
Feiltolket regler om tilhengervekt - fikk 11.000 kroner i bot for å trekke båt

 Har du ikke gyldig førerkort for kjøretøyet du fører, er det et utgangspunkt for bøter på 8.000-10.000 kroner.

UP-sjefen legger også til at størrelsen på boten avhenger av om det er første gangs overtredelse av loven eller om det dreier seg om gjentakelse.

- Hvis du ser på førerkortklasse og en betydelig for høy last, kan det også bli førerkortbeslag på stedet, hvis det er risiko for ulykke og skade som følge av overtredelsen, sier Karlsen.

Han sier også at man uaktsomt kan bli dømt for medvirkning til skade og ulykker dersom det viser seg at overlast på hengeren er mye av ulykkesårsaken.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ble stoppet med 14 fot båt på opplagshenger på riksveien for fire år siden. Hadde montert opp tavle med baklys/blinklys og flotte greier. 

 

For å si det sånn så måtte jeg bruke lang tid på å overtale UP-fyren, og jeg måtte gi han gleden av å gi meg en god leksjon om hvilket voldsomt lovbrudd jeg var i ferd med å utføre og hvor voldsomt han kom til å slå ned på det om han tok meg en gang til....

 

Eneste jeg gjorde var å forklare at jeg bodde 100 meter fra vannet, men hadde ikke muligheter for å sette ut båten der og måtte kjøre nær 6km på offentlig vei to ganger i året for å sette båten ut/opp, men gjorde mitt for å få det til best mulig med bremse- blinklys og det hele. 

----------

 

Han lot meg kjøre uten å gi bot. Men ja... ikke helt optimalt på en måte. 

Link to post
Share on other sites

Svar fra trafikkstasjon for noen uker siden:

 

Hei!

Opplagsvogn tillates ikke på offentlig veg.

 

I og med at den er hjemmelaget og har aldri vært godkjent eller registrert før, er det ikke anledning til å flytte den med prøveskilt.

 

Båten må flyttes på henger eller lastebil.

 

Statens vegvesens svartjeneste

Telefon: 02030

www.vegvesen.no

Link to post
Share on other sites

Praksisen er tydeligvis forskjellig, eller har blitt skjerpet i det siste. Jeg ringte lensmannskontoret  i en Romsdalskommune og fikk tillatelse å flytte en båt fra en kommune til en annen av båt på uregistrert henger med traktor. Men fikk uttrykkelig beskjed om å finne en tid på døgnet med lite trafikk.

Link to post
Share on other sites

Vanlige polititjenestemenn har ikke lov til å gi disp fra lover/forskrifter. 

 

Er dette noe du vet med sikkerhet eller synst du det bare hadde

vært fint om det var sånn?

 

hadde likt om de som kommer med slike bastante uttallelser kunne

referere til hvem som feks kan gi disp i slike tilfeller som det tales om

her om de sitter på kunnskapen.. og om ikke hvorfor skrive noe?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er dette noe du vet med sikkerhet eller synst du det bare hadde

vært fint om det var sånn?

 

hadde likt om de som kommer med slike bastante uttallelser kunne

referere til hvem som feks kan gi disp i slike tilfeller som det tales om

her om de sitter på kunnskapen.. og om ikke hvorfor skrive noe?

 

Hadde jo vært veldig rart om polititjenestemenn kunne gi disp fra lovverket.

 

Ville nok snu på bevisbyrden her for om det er tilfelle syns jeg det ville være svært overraskende.  

-------

 

Ordet "disp" ble aldri brukt når polititjenestemannen lot meg kjøre videre, tvert i mot så var det soleklart at jeg brøt alle mulige lover og regler men at han så gjennom fingrene med det, denne ene gangen. At han skulle kunne gi meg disp anser jeg som helt usannsynlig. Det vil jo minst kreve et formelt vedtak. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk politi (liker ikke å måtte si det på slike forum så ikke si det til noen). Alle tillatelser som gis av politiet må være hjemlet i en lov/instruks. Om vi skal kunne gi disp fra en lov/forskrift må det være regulert slik at det gis åpning for dette. Statens vegvesen er nok rette instans for å gi tillatelse, men slik det ser ut av tidligere innlegg ser det ut til at vegvesenet ikke normalt gir disp på dette området. Gir man disp har man også et ansvar om det skulle gå galt. Det er nok derfor at dette er så grundig regulert. Mange uregistrerte båthengere er helt sikkert gode og forsvarlige å bruke på vei, men det er også mange rare konstruksjoner som brukes som båthengere. 

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært så rart? 

 

ved kjøring der man ikke følger bredder, høyder, eller tyngde som

er innafor lovverket kan man jo få følgebil fra politiet, som et eksempel..

og i disse tilfellene gir såkalt vanlige polititjenestemenn i høyeste grad disp

fra lovverket i hvert enkelt tilfelle.

 

men skulle ikke forundre meg om at de gjør dette også uten å ha lov til det..

 

Forøvrig er det usmaklig om en tjenestemann sitter på et forum og sier at dere

har anledning til å se en annen vei, eller gjennom fingre.. 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel nettop derfor at jeg ikke ønsker å fronte hva jeg driver med. Det er likevel slik at tjenestepersoner har en mulighet til å utvise konduite. Det vil si at man ikke alltid må påtale alt man ser av forseelser.  Om jeg alltid var tvunget til å påtale alt jeg ser hadde jeg ikke kommet langt fra tjenestestedet. Feil lysbruk, overser et stoppskilt, mangler skiltlys osv. Lovgiver ønsker heller ikke at alle skal bli tiltalt og straffet hver gang de bryter en lov eller en forskrift. Det man ønsker er at det skal være en oppdagelsesrisiko som er så stor at de fleste avstår og holder seg innenfor det som som er av regler. Det er derfor det kun står ATK bokser på steder som er spesielt ulykkesbelastet og ikke over alt. Det som er rimelig klart er at jeg ikke kan og vil overse forhold som er uforsvarlige og det er dessverre mye transport på hengere(også registrerte) som er uforsvarlig. Det er jevnlig storkontroller hvor alt blir påtalt, men i det daglige vil det variere med tid, sted arbeidsmengde og en vurdering av det aktuelle forhold om det blir en reaksjon, advarsel etc. 

 

Om du ønsker et politi som påtaler alt de ser så er det bare å ta en kjøretur i gamle Jugoslavia. Der får du også bot for det du ikke har gjort så lengde det ser ut som om du har penger til å betale med. 

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det usmaklig om en tjenestemann sitter på et forum og sier at dere

har anledning til å se en annen vei, eller gjennom fingre.. 

 

Jeg ser det faktisk helt annerledes, nemlig at (også) politifolk har lov til å bruke hue for å bruke et folkelig uttrykk, vise litt fleksibilitet eller konduite som er nevnt her. Med andre ord applauderer jeg det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde det vært så rart? 

 

ved kjøring der man ikke følger bredder, høyder, eller tyngde som

er innafor lovverket kan man jo få følgebil fra politiet, som et eksempel..

og i disse tilfellene gir såkalt vanlige polititjenestemenn i høyeste grad disp

fra lovverket i hvert enkelt tilfelle.

 

 

Nei da er det ikke rart, da har noen søkt og det er gjort et vedtak, formelt. Men at en politimann skulle kunne gi "dips" på stående fot helt ut av det blå tror jeg ikke på. Da er vi tilbake til "lov å bruke huet". 

 

Om det var noen flere enn meg og politimannen til stede tror jeg feks ikke at han kunne latt meg kjøre. Disp flytter ansvar, å se gjennom fingrene gjør det ikke. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...