RikSan Startet 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2016 Jeg har været så heldig at købe en Hasla 26 - denne vinter - og skal sejle den hjem til Frederikssund i Danmark fra Mandal. Har undersøgt meget om båten kan se at det var Sjøbygg A/S der producerede den - der nogen der kender historien om Sjøbygg A/S ? Hilsen Riksan Sitér dette innlegget Link to post
mikkelbreum Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Hej RikSan hvordan gik det med din Hasla, har du sejlet det til Danmark? Jeg skal köbe en Hasla 26 i Norge også, og jeg skal sejle den til Göteborg, evt. gennem limfjorden. Sejlede du langs kysten Norge og Sverige, eller krydsede du over fra Mandal til Hirtshals? Jeg er usikker på hvor risikabelt det er at krydse over Skagerak i sådan en båd? Sitér dette innlegget Link to post
RikSan Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hej - jeg havde en lidt speciel oplevelse - vi havde planlagt at sejle fra Mandal til Hirtshals - ca 40 nsm fra Norges kyst gik motoren i stå ! Det var en XPD 4.90 - der var totalrenoveret i 2012 ! Bølgerne var 4 - 5 meter og vi havde 7 - 9 sek/m - båden gik veldig godt indtil motorstop - så du kan godt sejle fra Mandal - Hirtshals - Limfjorden - båden er utrolig stabil - men det var motoren IKKE. Redningstjenesten kom og slæbte mig ind til Mandal igen - godt jeg havde husket at tegne forsikring hos Platanius - regning fra Redningstjenesten 28.650 NOK ! som blev betalt af min forsikring - så HUSK at få forsikring - vær opmærksom på at forsikringen normalt gælder i Kattegat og Skagerrak - men IKKE i Nordsøen - linien går fra Hirtshals - til Lindesnes - så hvis du sejler videre fra Hirtshals til Thyborøn - er det for egen regning - hvis noget går galt. Efter vi kom tilbage til Mandal fik vi ordnet motoren - luftskruen der var utæt så der kom luft i motoren - sejlede til Kristiansand til Grimstad - for at gå til Skagen, efter ca 40 nsm fik den kære motor problemer med varmen gik fra 88 grader til over 120 grader på ca 5 min. - jeg slukkede motoren - fandt ud af at al kølevæske var forsvundet - hældte ny kølevæske på - åbnede op for motorrum for at køle motoren - den kom ned på 90 grader - jeg startede den igen - men efter ca 3 min begyndte motoren igen at gå op i varme - måtte atter slukke da temp. gik forbi 100 grader - nok engang redningstjeneste !!!! Sælger var meget fair og handlen gik tilbage - jeg søger nu efter en HASLA 26 1982/83 men med nyere motor 2010 og frem med 200 til 500 timer kørt ! sakl være en Yanmar eller Nanni motor - XPD 4.90 er jeg færdig med....... Hvis du skal over Skagerrak vil jeg kraftigt anbefale dig at have VHF ombord og ret til at bruge den !!!!! Hilsen Riksan Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Alle har rett til å påkalle hjelp via VHF hvis man havner i havsnød, ingen som spør om lisens da. Men anbefaler selvsagt at man har kurs og lisens i orden Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Luft i diesel og kjøleproblemer kan du få med en hvilken som helst motor, Riksan! Så det har ingenting med kvaliteten på Indenor motoren å gjøre. Men å krysse Skagerak i 4-5 meter høye bølger i en slik båt høres ut som det reneste galskap i mitt hode. Dette er ikke noe havgående fartøy, me en liten lett båt til bruk langs kysten. Godt du ble berget da, dette kunne fort gått ille! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RikSan Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Galskab ? Mangler måske at fortælle at vejrudsigten denne dag var 2 - 4 sek/m 2 - 3 m bølger - så rent galskab hva det vel ikke ! Vi var 2 båte afsted os og sælger i en 36 fots båt - at vejrudsigten og fakta ikke kom til at stemme - kan jo ske - men min vigtigste oplysning var/er HASLA 26 som denne var med ekstra vægt 3,3 ton gå/gik veldig godt godt i åbent hav - og blot at man skal have en motor der fungerer i mere end 5 -6 timer JEG KAN KRAFTIGT ANBEFALE HASLA 26 - blot var min oplevelse med motoren ikke optimal. DETTE VAR MIT BUDSKAB Mvh RikSan Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Ja, Hasla 26 er greie båter det. Motoren er nok enten dårlig vedlikeholdt eller så har du rett og slett hatt uflaks. Disse motorene er uansett ikke av de mest ansette båtmotorer, de skal behandles forsiktig for å holde over tid. Håper du finner deg en ny båt med god motor. Og finner en dag med bra vær til overfarten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RikSan Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Tak skal du have - jeg er sikker på at det skal være en HASLA 26 - pladsen ombord godt udnyttet - og sejler bare godt ! håber på at der dukker nogle gode op til efteråret - til en god pris - vil også gerne takke for dette forum på Båtplassen - det er den bedste side jeg kender - og den slår dem i Danmark med mange længder ! Mvh RikSan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.