Audun V Startet 28.Mars.2016 Del på Facebook Startet 28.Mars.2016 Eg skal montere thruster i min P35. EX thrusterene frå sleipner frister pga kort monteringstid. Ved henvendelse fekk eg beskjed om at EX55 var tilstrekkelig til denne båten. Nokon som har synspunkt på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Det er også interessant å høre om andre har erfaringer med denne typen. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 ;) Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Er det ingen som har prøvd desse thrusterene? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Ingen erfaring med dem - men synes den virker liten for din båt. Men har de noe større i 12 v da? Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Skal du først inn med en thruster, så ville jeg ha gått for en større enn 55. 40-55kg thrust for en såpass tung båt med mye vindfang er ikke all verdens. Har selv en SP55 i en 42 foter uten flybridge, og den hjelper meg kun i "fint" vær. Planlegger derfor manøverene som jeg ikke har thruster:-) (har 2 drev) Kommer jo selvsagt an på hvor mye du ser for deg å hjelpe til med thruster, men med noe vind skulle du nok kanskje ønske du hadde en 75.... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Har EX 95 i 40 fots seilbåt. Det fungerer i alle fall greit! Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Personlig hadde jeg ikke gått for en utenpåliggende thruster på en planende båt. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Audun V Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Rekner med du har erfaring Fortego siden du sier dette: begrunn. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 (redigert) http://sleipner.no/media/frontend_media/Listebilder/Exturn/Exturn_compact_600px.jpg http://sleipner.no/produkt/20480/ex-compact/ Det er i tilfelle denne du tenker på,, ? EX55C Denne er 24 og det må da settes opp en 24 volts batteribank med 12- 24 volts lader. Tror den skyver nok men det er kanskje enklere å montere en SE60 eller SE80. P 35 er jo ganske stor og tung båt så SE80 ville bli veldig bra skyv. Redigert 28.Mars.2016 av Elise (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 (redigert) Har selv en SP55 i en 42 foter uten flybridge, og den hjelper meg kun i "fint" vær. Sitter den foran eller bak? Er det ikke slik at man klarer seg med mindre kraft på hekktrusteren enn i baugen? Ellers er jeg vel enig i at 55 høres litt lite ut på en P35. Vi har SE80 i baugen på vår 30 fot Viksund. Det er mer enn anbefalt, men de gangene man virkelig trenger truster er den god å ha. Så jeg ville vel kanskje ikke montert noe mindre enn en SE80 på en P35 heller. Men mulig det klarer seg med en noe mindre i hekken. Redigert 28.Mars.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fortego Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 (redigert) Rekner med du har erfaring Fortego siden du sier dette: begrunn. Derfor jeg skrev "personlig". Min subjektive mening, uten at den er basert på egen erfaring. Men årsaken er blant annet motstand i vannet, og at jeg hadde hatt en ting til å ta hensin til i forhold til hvor jeg kan fortøye båten, da en slik klump vil være mer utsatt for å bli skadet. Men som sagt, min personlige mening, og vi er alle forskjellige og har forskjellige prioriteringer Forøvrig har jeg en SE80 på min båt. Deilig å ha nok krefter til å svinge båten ut fra brygga med kuling rett fra siden! SE80 på Viksunden Komodo! Kunne jo brukt den som fremdrift i en hybridløsning hvis den hadde pekt riktig vei! Redigert 29.Mars.2016 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Mix Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Er det ikke slik at man klarer seg med mindre kraft på hekktrusteren enn i baugen? Nei, det er tvert imot. Det krever mye mer energi å dytte hekken sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Ville ikkje valgt en slik løsning på planende båt. 55kg er også lite. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marida Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Jeg har hatt P35 med SP 60 og de nye propellene. Dette er leketøy når det blåser, lite effekt. Monter SE80 så blir du fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Ville gått for se80 slik Marida foreslår. Skulle poste størrelsen på min i forrige innlegg, men måtte bla litt i minnet først. Vår 34 foter har xf90. Vår har nok meir kjøl, men det virker som ok kraft. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BOBO II Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Ikke monter for liten og hold deg unna EXturn som bauthruster. denne er hel ok å bruke hvis du hadde satt den på hekken, vet om mange som har disse i hekken og er svært så fornøyde med skyvekraften bakom der. SE 80 er vel det du bør ha i baugen hvis du skal bruken den som en backup med mye sidevind. Du vil garantert ikke angre.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Audun V Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Hvorfor bør jeg ikke bruke EXturn som baugthruster Bergstad? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Vil jo tro at en slik Exturn vil være sårbar som baugthruster, f eks dersom man går inn et sted som det er litt grunt. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 (redigert) Hvorfor bør jeg ikke bruke EXturn som baugthruster Bergstad? Først så er den en utenpåliggende thruster som stikker en del lenger ned en baugen under vannlinjen. Derav mener nå jeg at det ikke er heldig i tilfelle du går inn på litt grunne plasser med bauen først, så skal det ikke mye til før den kommer i klem mellom båt og grunne med fare for og røske av hele thruster. I en stresset situasjon når det blåser litt fra siden og du ikke ser dybden der du planlegger og legge deg til og i mørket hvor en ikke har mulighet til og bedømme hvor hindringene ligger. For meg betyr mindre stress under slike forhold alt. Jeg leste meg litt opp på EXturn når jeg skulle montere på hekkthruster på min båt årsaken var at den var veldig enkel og montere. kun 3 små hull for inn-festning med strømkabler. Ser jo at det er mange seilere som har denne i baugen og at det ikke er snakk om noe tap av fart. Finnmarken du kom meg i forkjøpet Redigert 29.Mars.2016 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Audun V Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Ok Takk for innspill:) Sitér dette innlegget Link to post
Norloch2 Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 I currently own a P35 without a bow thruster. When I first bought the boat, I had every intention of putting a bow thruster on - just for maneuvering around the dock. While I've only run the boat for 1/2 season, I'm rethinking whether or not I need to invest in a bow thruster. The boat just handles so well that I'm not sure I need it... My last boat was a custom built 45' aluminum planing hull with twin inboards and V-drives. Because of its height above the water, I opted for both bow and stern thrusters. We looked at an external thruster and even purchased one (www.sideshift.com). After receiving it however, we quickly changed our mind and eventually went with a Vetus unit. Am I ever glad we did... the Vetus unit was not only much more powerful, but it was not in the way when beaching or trailering the boat. The only disadvantage was that the Vetus unit was a little loud... a small price to pay for the added security. Hope that helps. Evan Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Men er det egentlig mulig i det hele tatt å montere den klumpen der i baugen på en motorbåt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 ja det er det - men pent er det ikke. Ville ikke gjort det selv. Jeg har vel omtrent like stor båt som trådstarter (Fairline 36) og har, hvis jeg erindrer riktig, 75 kg skyvekraft i baugen. Det er ikke mer enn det må være, og blåser det ordentlig er det motorene som gjelder, ikke elektrovispen. Synes modellen trådstarter vurderer virker liten i en så stor og tung båt, i tillegg til at den blir svært utsatt om man benytter baug-til-land fortøyning. Nå er det ikke så stor jobb å sette inn tunell, så det ville vært mitt valg. Jeg har dog vurdert slik utenpåliggende til hekken på egen båt, men tror ikke 55 kg skyvekraft er nok. Har vel i realiteten heller ikke bruk for det, men det hadde vært moro likevel. Sitér dette innlegget Link to post
zoozoo Svart 8.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Jeg har tengt og montere hekktruster på min Princess 35 91 mod.(ESCADA) Er det noen her som har dette på en lik båt og noen bilder av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.