Jump to content

Pris på båtplass?

ElGapitan

Recommended Posts

Jeg har 2 plasser for utleie, en på 4.2m som jeg leide ut i fjor for 9900,- og en på 4,9m som leies ut i år for 11.900,-

Bryggen er ett sameie med 10stk plasser, strøm og vann. Men ingen vakthold.

Hører rykter om at en del plasser vel bli borte fra Tønsberg så tror det kan bli høyere priser nesteår.

Begge mine plasser er på Nøtterøy.

Kan du spesifisere litt mer, er det noe jeg ikke har fått med meg.

Har vært i markedet for båtplass i Tønsberg en tid og prisene variere veldig. 6 til 12 tusen er ikke uvanlig. Private bryggeanlegg er desidert dyrest. Noen faktisk så dyre at det er latterlig. Kunne kjøpt flere båter av mitt kaliber for prisen av en båtplass  uten annet enn vann og strøm. I  distriktets båtforeninger er det mye rimeligere. Hos de fleste er det ventetid på fast plass, men fullt mulig å få en sesongplass eller leieplass i prisklassen 3 til 5000 kr.

Det er vel liten grunn til å sammenligne "leie" for plasser man "eier" selv, og kanske har betalt 100-200.000,- i innskudd for, opp mot rene utleieplasser uten innskudd.

Fikk tilbud i Son, 13.000,- for 3,5 meter, sommersesong. Blir litt for dyrt for meg, så leter ennå (Ytre Oslofjord, helst). Innskuddsplasser er uaktuelt.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Det er vel liten grunn til å sammenligne "leie" for plasser man "eier" selv, og kanske har betalt 100-200.000,- i innskudd for, opp mot rene utleieplasser uten innskudd.

Fikk tilbud i Son, 13.000,- for 3,5 meter, sommersesong. Blir litt for dyrt for meg, så leter ennå (Ytre Oslofjord, helst). Innskuddsplasser er uaktuelt.

I Skjebergkilen er det plasser ledig, priser fra ca 5000 for 3,5m

Norske båter er best!

Har selv 3,5m plass i komunale havna i Son. Ligger på 7800,- i året uten strøm, fin plass godt i le. Sjekk sonhavn.no.

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Har selv 3,5m plass i komunale havna i Son. Ligger på 7800,- i året uten strøm, fin plass godt i le. Sjekk sonhavn.no.

Men da kommer vel opptak i tillegg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Helårsplass, 30000 i innskudd, havneleie og medlemsskap 5000 + strøm i året. Inkluderer fri bruk av kran. Innskuddet fåes ikke tilbake ved oppsigelse men er tjent fort inn igjen i forhold til den forrige plassen vi hadde, der vi betalte ca 20 000 i året med to opptak av båten. Bergen motorbåt forening.

Men da kommer vel opptak i tillegg?

Det stemmer. Brukte å ha opplag i Son Båtforening på Brevik for rundt 4000,- Men nå får jeg båten fraktet hjem til Vestby for 2300,- pr vei. Helt genialt med egen strøm å bare kunne rusle ut i hagen når det passer.

Redigert av knappen (see edit history)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Guest Avmønstret#

Har sommerplass hos Sarpsborg Seilforening i Grimsøykilen. Mener prisen var 7500,- for 4.5 meter, inklusive fornuftig strømforbruk (tror jeg, har aldri fått noen regning), pluss at man må være medlem i seilforeningen, koster noen få hundrelapper. 

Evt. løft, opplag, rigg osv tar jeg hos Grimsøy Marine/Peder og begge to tar helt greie priser uten at jeg husker de i farta men dyrt er det ikke.

-----------

Vinteropplaget i år tok jeg på sjøen ved Mosseveien/Padda for å ha nærhet til båten da det er første vinter vi har den og det har vært en del å gjøre. Der betalte jeg 5100,- for vinteren pluss strøm etter måler.  

-----------

Så samlet sett blir det 12600,- for vinter og sommerplass pluss evt. løft. Syns ikke det er så gale for 39 fots båt mtp at den ligger midt i Oslo om vinteren og rett ved vakre Hvaler og Koster om sommeren på godt organiserte plasser med stort sett alle tilbud man trenger.

Så lenge noen faktisk skal leve av å tilby dette så tror jeg ikke det kan bli så veldig mye billigere. 

Kan du spesifisere litt mer, er det noe jeg ikke har fått med meg.

Har vært i markedet for båtplass i Tønsberg en tid og prisene variere veldig. 6 til 12 tusen er ikke uvanlig. Private bryggeanlegg er desidert dyrest. Noen faktisk så dyre at det er latterlig. Kunne kjøpt flere båter av mitt kaliber for prisen av en båtplass uten annet enn vann og strøm. I distriktets båtforeninger er det mye rimeligere. Hos de fleste er det ventetid på fast plass, men fullt mulig å få en sesongplass eller leieplass i prisklassen 3 til 5000 kr.

Litt usikker hva som skal spesifiseres, men har hørt at det blir borte en brygge med ca 400 plasser, mener det het Tønsberg Marina. De skal bygge leiligheter der.

Eller om jeg skulle spesifisere hvorfor jeg priser meg som jeg gjør?

Mine plasser ligger rett ved Vrengen Marina, jeg har lagt meg noe under dems priser da sikkerheten hos meg er dårligere enn hos dem. (de har bl.a. låst inngang til bryggene).

4.2m som jeg leide ut i fjor ble utleid på 2-3 timer etter finn-annonsen ble lagt ut.

På 4.9m har jeg nå 3 interessenter på under 1 uke.

Man har mange rimelige offentlige plasser her, men jeg TROR ventetiden er lang.

Jeg tror også at min bellighet er bra pga nærhet til skjærgården.

I tillegg ser jeg en ganske stor forskjell på bredden på plassene, er ikke så mange som har 4m og bredere uten at det koster skjorta.

Det var mange ledige plasser hos Vrengen i fjor, men etterhva jeg hører så begynner de å fylles opp for sesongen i år.

Du kjøper deg inn i et bryggeanlegg, og blir da medeier i bryggene. Du må sjekke vedtektene for din båtforening, men ofte er det slik at hvis du vil ut av foreningen må noen kjøpe plassen din før du får igjen innskuddet. Igjen, dette avhenger veldig fra forening til forening.

Her betaler vi forsåvidt 1600 i året ink vinteropplag. Andelen er ca. 40.000 (3,5m). Råde, østfold.

Er det noen som kjenner vanlig praksis rundt dette? Hvor lenge kan båtforeningen sitte på innskuddet etter oppsigelse? Er plassen å anse som solgt og innskuddet kan tilbakebetales hvis båtforeningen lar et annet medlem bytte internt for å få en bedre plass? Eller kan båtforeningen da beholde innskuddet til den andre plassen blir solgt til et nytt medlem?

Svar til Fergu. Der systemet med at alt går gjennom båtforeningen, har jeg erfart at årsmøtet bestemmer prisen på plassen, noe som blir oppjustert år om annet. Når du har fått kjøper, betaler han inn til foreningen som så overfører summen til selgeren. I noen tilfeller er det ventelister, og da er det sjølsagt disse som gjelder administrert av båtforeningen. Båtforeningen kan også ta seg et gebyr for operasjonen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...