Jump to content

kutterstag på brøkdelsrigg (7/8 delsrigg)


TellusTellus

Recommended Posts

Hei godtfolk,

Jeg har lun erfaring med masthead rigg og kikker nå på en type båt som leveres med brøkdelsrigg. Vi seiler aldri regatta og liker båter som er effektive til turseiling og ser for meg en båt med baugspyd/peke og genoa og fokk på hver sin rulle spm jeg har hatt før.

Er dette mulig med brøkdelsrigg hvor dwt er bakovervendte salingshorn og overvant slutter ved forstaget? Akterstaget går helt opp på masten, men det er vel kanskje en dårlig idè å feste et forstag til genoa fra toppen av masta når over og undervant slutter ved det nåværende forstaget som er 7/8 del opp masta.

Setter pris på kloke svar da jeg har null erfaring med brøkdelsrigg.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Kutterstag har vel feste nedenfor det vanlige forstaget, mens det det er snakk om her, blir det motsatte? Edit: Eller roter jeg nå?

 

Generelt må det nok postes noe mer info om båt og rigg før noen kan mene noe særlig spesifikt.

 

For min egen del ville jeg tenkt at et fastmontert forstag fra mastetoppen ødelegger muligheten for å trimme masta. Det ville også avlaste det "egentlige" forstaget, slik at dette ville sagge på kryss. Jeg ville nok heller gått for å montere et fall i toppen til bruk med Code 0/gennaker/spinnaker i ganske moderat til lav vindstyrke. Det er imidlertid ikke en konfigurasjon ment for å stå oppe permanent. Til turbruk kan man nok helt sikkert få skåret akterliket såpass rett at det hele kan la seg rulle inn som en vanlig genoa og stå oppe når det er rullet inn også, og så kan man jo bare blåse i hvordan det slår ut på måletall og rating, hvis det kun er ment til turbruk uansett.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...