Jump to content

Problemer med å få epoxy primer til å feste

stikken

Recommended Posts

Hei.

I fjor støpte jeg et hull etter en skroggjennomføring jeg ikke skulle bruke lenger. Støpte med glassfiber og polyester fra begge sider. Slipte og tok på to komponent epoxy primer i flere lag og bunnstoff. Etter en sesong ser jeg at primeren er løsnet der den ligger over gammelt bunnstoff men satt godt over det nystøpte. Hvordan skal jeg få dette til å sitte skikkelig? Må jeg ha sparkel eller gel eller topcoat før bunnstoff så ikke vannet finner noen kanter å rive i?

Har ingen erfaring med å sparkle epoxy fast til gammelt bunnstoff.

Har i andre sammenhenger brukt litt av icopal sin tape for vindtetting, brukes utvendig på bygg med windbreak, den hefter imponerende og er veldig sterk. Men den er ganske glatt overflate på, så nye primere kan kanskje løsne, men om det funker så har du en bra quickfix slik at du slipper fjerne gammelt bunnstoff før evt ny epoxybehandling.

Redigert : Off nei, beklager flås. Sjølvsagt må løs epoxy slipes bort, vaskes og behandles på nytt.

Man behandler med 2k epoxy bare på glassfiber eller tilhørende coating. Alt annet gammelt må slipes ned. Heilt reint. Og så vaskes med aceton før påføring under egnet temperatur iht beskrivelse på boksen.

Hvordan utførte du støping av hullet ?

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du kommer aldri til å få epoxyprimer, eller noe som helst annen primer for den saks skyld, til å bite i bunnstoff. Dersom du skal prime et større område må bunnstoffet fjernes slik at du enten kommer inn på gammel primer eller gelcoat. Til å fjerne bunnstoff fungerer det supert med grovrengjører på drillen. Da har du kontroll slik at du ikke sliper vekk mer primer enn du ønsker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...