stikken Startet 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2016 Hei. I fjor støpte jeg et hull etter en skroggjennomføring jeg ikke skulle bruke lenger. Støpte med glassfiber og polyester fra begge sider. Slipte og tok på to komponent epoxy primer i flere lag og bunnstoff. Etter en sesong ser jeg at primeren er løsnet der den ligger over gammelt bunnstoff men satt godt over det nystøpte. Hvordan skal jeg få dette til å sitte skikkelig? Må jeg ha sparkel eller gel eller topcoat før bunnstoff så ikke vannet finner noen kanter å rive i? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 (redigert) Har ingen erfaring med å sparkle epoxy fast til gammelt bunnstoff. Har i andre sammenhenger brukt litt av icopal sin tape for vindtetting, brukes utvendig på bygg med windbreak, den hefter imponerende og er veldig sterk. Men den er ganske glatt overflate på, så nye primere kan kanskje løsne, men om det funker så har du en bra quickfix slik at du slipper fjerne gammelt bunnstoff før evt ny epoxybehandling. Redigert : Off nei, beklager flås. Sjølvsagt må løs epoxy slipes bort, vaskes og behandles på nytt. Man behandler med 2k epoxy bare på glassfiber eller tilhørende coating. Alt annet gammelt må slipes ned. Heilt reint. Og så vaskes med aceton før påføring under egnet temperatur iht beskrivelse på boksen. Hvordan utførte du støping av hullet ? Redigert 29.Mars.2016 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Du kommer aldri til å få epoxyprimer, eller noe som helst annen primer for den saks skyld, til å bite i bunnstoff. Dersom du skal prime et større område må bunnstoffet fjernes slik at du enten kommer inn på gammel primer eller gelcoat. Til å fjerne bunnstoff fungerer det supert med grovrengjører på drillen. Da har du kontroll slik at du ikke sliper vekk mer primer enn du ønsker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
stikken Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Jeg slipte konisk fra begge sider. Bunnstoffet er kun helt borte der det er støpt, mattet ellers. Da må jeg fjerne bunnstoff helt et lite stykke inn på gammel overflate da så vil primer feste der? Regnet med det festet på bunnstoff så jeg tok godt på under der. Da er det bare å vente på temperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Litt som å legge 2-komponent lakk oppå 1-komp, men verre... ;-) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Komodo Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Male på bunnstoff blir litt som å male på kritt, det vil bare skalle av. Bunnstoffet gir jo hele tiden fra seg litt (kritter). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.