Jump to content

Intervallviskere til båt?


Trude III

Recommended Posts

:smiley::smash:

 

Hei,

 

Etter en del regn i det siste har jeg lyst på intervallviskere i båten. Har 3 stk viskere med separate brytere. Kunne godt ha tenkt meg intervallmulighet på en knapp. Jeg vet det finnes noe fra Java Sea(?) som koster en tusenlapp. 3 kraftige dioder + en bryter og et intervall rele(?) skulle vel gjøre susen. E r det noen som har gjort dette? Jeg trenger et skjema / eller forklaring samt hvor man kan få kjøpt et evt. rele.

 

 

 

Hilsen Harald L

Redigert av Harald L (see edit history)

Trude III

Link to post
Share on other sites

Hei!

Selv kjøpte eg et byggesett for intervallviskere fra Vellmann. Tror det koster ca. 200,- kan scanne koblingsskjemaet dersom du vil?

 

Hadde igrunn tenkt å instalere det i halcoen, men fant ut at det ble mye brytere (carlingsswich). så eg har nå bestilt VIPER CONTROL fra Vetus. Tror dette skal bli bra. Dette er et panel med intervall relle, 3 brytere og brytere for vindusspylere (som eg også har instalert!)

Link to post
Share on other sites

I "gamle dage", for 10-15 år siden kunne må kjøpe en bryter til å montere i biler. Bryteren bestod av et lite "ratt" noe ligende gamle volumkontroller på radioer. Bryteren kostede ikke mange kroner dengang, ca. 100 tror jeg. Det fås sikkert fortsat, og må kunne brukes i båt. Jeg mener at viskeren kunne justeres fra 1 slag i minutet, til å gå nesten for fullt.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

...og brytere for vindusspylere (som eg også har instalert!)

<{POST_SNAPBACK}>

Noen spesielle triks? Jeg har tenkt meg en tur til en høgger og finne en vindusspylertank på åtte-ti liter med pumpe. Da slipper jeg å fylle så ofte. Men hva slags dyser har du installert?

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Noen spesielle triks? Jeg har tenkt meg en tur til en høgger og finne en vindusspylertank på åtte-ti liter med pumpe. Da slipper jeg å fylle så ofte. Men hva slags dyser har du installert?

 

Bjaas

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Jobber på en bensinstasjon og fant noen dyser som passet bra. De var litt spesielle med at de sprutet rett opp/nedover. Eg har montert de i hardtoppen slik at de spyler rett ned på ruten. Kjøpte pentrypumpen på biltema til 80kr. Koblet opp og testet og det funket overraskende bra! Selv har eg ikke montert tank enda. Er litt usikker på hvordan eg skal gjøre den. En løsning er å bruke en viduspylerkanne som tank og ha alle tilkoblingspunker i lokket, da er det bare å bytte kannen når den er tom!

Link to post
Share on other sites

Nei, denne ligner ikke. Mine spyler rett ned/oppover (parallelt med slangestuss) mens denne spyler utover (vinkelrett på slangestuss)

 

Nå vet eg ikke hvordan det er mulig dysene kan festet hos deg, så du må vel finne en dyse som passer din båttype. Hanto er vel uten hardtopp og da må vel du feste dysene på "hyttetaket" eller rett under glasset, og da må vel denne dysen passe?

 

Bare ver obs på at tykkelsen på taket ofte er over 20mm, og da kan du få problem med å få festet dysen. Mine var også for korte slik at eg ikke fikk på mutteren, men resten av stussen stakk opp. Dermed festet eg den kun med sika, noe som er mer en nok!

 

Skal prøve å ta noen bilder en gang eg husker det...

Link to post
Share on other sites

Hei!

Selv kjøpte eg et byggesett for intervallviskere fra Vellmann. Tror det koster ca. 200,- kan scanne koblingsskjemaet dersom du vil?

 

Hadde igrunn tenkt å instalere det i halcoen, men fant ut at det ble mye brytere (carlingsswich). så eg har nå bestilt VIPER CONTROL fra Vetus. Tror dette skal bli bra. Dette er et panel med intervall relle, 3 brytere og brytere for vindusspylere (som eg også har instalert!)

<{POST_SNAPBACK}>

 

:smiley:

 

Hei og takk for svar alle sammen!

 

Har allerede 3 brytere for viskere så da er det vel enklest å montere en til for intervall. Har du mulighete til scanne skjema hadde det vært fint!

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...