Jump to content

Få skikk på sterkt tilsmusset gelcoat.

KrisianS

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Nidelv 24, men er ikke tilfreds med hvordan gelcoaten ser ut. Den er ganske så gul, og har små svarte prikker over fenderlist. Før har kun hatt nye båter der det bare har holdt med en god vask og polering før. 

Er det noen som har noen mirakelmiddel og fremgangsmåter for å få gelcoaten slik jeg vil ha den? Holder det med en god vask, og en kraftig rubbing?

Tror nok du burde prøve en liten vask med saltsyre. Bland  en god klunk saltsyre i en bøtte med kaldt vann og legg det på med vaske kost. Husk verneutstyr. Briller og full habitt med godt gammeldags regntøy. Pass på hodet også. La dette stå i 10 min og gni pånytt med vaskekosten dyppet i blandingen. Skyll godt av med vann. Mener en tidligere arbeidskollega sa noe slikt som at kaldt vann som det ryker av skal man ikke kimse av. :-). Vær obs på at enkelte metaller ikke er så begeistret for denne blandingen.

Redigert av Viking28-79 (see edit history)

Syrevask med 30% saltsyre, å rubb båten med biltema metall polish (fås i boks), bruk maskin med litt hastighet(vinkelslipertype), men pass på at det ikke blir for varmt, bruk gjerne litt vann, Obs masker fenderlist, vamslelig å fjerne sprut fra rubbingen etterpå, så er det bare å polere å vokse båten tilslutt

Norske båter er best!

Stor boks med Autosol fra Jula, samt poleringsmaskin av vinkelslipertypen. Bruk også en sprayflaske med vann slik at du tilfører litt fuktighet. Autosol er glimrende for å vekke liv i oksydert gelcoat. Husk voks etter Autosolen.

Redigert av Honduras (see edit history)

Jeg vil nå si at du IKKE bør la autosolen tørke ut! Autosolen er mest effektiv og ikke minst MYE enklere å jobbe med når den er fuktig. Best resultat får du med å bruke maskin og spruteflaske for å holde overflaten fuktig mens du jobber. MASSE søl, men et sinnsykt resultat! Har som sagt flere 10 talls timer med bare denne prosessen og har testet hva som fungerer (hvertfall på min gelcoat).

Ikke noe "problem" at den tørker ut, men ikke la den ligge på unødvendig lenge og aldri poler i solsteiken (dette gjelder jo all form for polering).

Dersom du polerer lenge og den er veldig tørr har jeg opplevd at jeg må vaske den av med zalo etterpå. Det er i og for seg ingen krise, men du oppnår ikke godt nok resultat (spør du meg) ved å polere tørr autosol...

Man vasker den lett av med vann, mye vann, om den tørker ut og ikke nødvendig å bruke såpe. Som andre også har påpekt så går det lett og effektivt ved å bruke rikelig med vann underveis. Sørg for at poler-svampen holdes fuktig og ha en sprute-flaske lett tilgjengelig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva skjer dersom den tørker ut? Blir den umulig å få bort, eller kan man tilføre ny fuktighet og fortsette?

Maskinpolerer du med uttørkede produkter kan du i verste fall få så stor friksjon at du får skade på gelcoaten så det er viktig som Donzi sier;  spruteflaske for å holde overflaten fuktig mens du jobber og ikke i solen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...