KrisianS Startet 29.Mars.2016 Del på Facebook Startet 29.Mars.2016 Har kjøpt meg en Nidelv 24, men er ikke tilfreds med hvordan gelcoaten ser ut. Den er ganske så gul, og har små svarte prikker over fenderlist. Før har kun hatt nye båter der det bare har holdt med en god vask og polering før. Er det noen som har noen mirakelmiddel og fremgangsmåter for å få gelcoaten slik jeg vil ha den? Holder det med en god vask, og en kraftig rubbing? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Aceton, sitrusrens? Usikker på om du kan bruke bensin også(?) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 (redigert) Tror nok du burde prøve en liten vask med saltsyre. Bland en god klunk saltsyre i en bøtte med kaldt vann og legg det på med vaske kost. Husk verneutstyr. Briller og full habitt med godt gammeldags regntøy. Pass på hodet også. La dette stå i 10 min og gni pånytt med vaskekosten dyppet i blandingen. Skyll godt av med vann. Mener en tidligere arbeidskollega sa noe slikt som at kaldt vann som det ryker av skal man ikke kimse av. :-). Vær obs på at enkelte metaller ikke er så begeistret for denne blandingen. Redigert 30.Mars.2016 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Syrevask med 30% saltsyre, å rubb båten med biltema metall polish (fås i boks), bruk maskin med litt hastighet(vinkelslipertype), men pass på at det ikke blir for varmt, bruk gjerne litt vann, Obs masker fenderlist, vamslelig å fjerne sprut fra rubbingen etterpå, så er det bare å polere å vokse båten tilslutt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Honduras Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 (redigert) Stor boks med Autosol fra Jula, samt poleringsmaskin av vinkelslipertypen. Bruk også en sprayflaske med vann slik at du tilfører litt fuktighet. Autosol er glimrende for å vekke liv i oksydert gelcoat. Husk voks etter Autosolen. Redigert 30.Mars.2016 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Svensk Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 (redigert) Om du bruker saltsyra så tänk på att inte alla fenderlister tål detta. Om så är fallet kan du få stora grå fläckar på fenderlisten som aldrig går bort. Jag har provat och ödelagt en fenderlist Redigert 30.Mars.2016 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Jeg har kjøpt en pakke med Grunt. Skal teste dette innen kort tid før båten skal på sjøen. http://boatbuddy.no/video.htm Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Slenger meg på Honduras her. Ingenting slår autosol, men du må påregne jobb med "vanlig" gelcoat-polish og voks etterpå. Resultatet blir så bra som du gidder. Selv pusset jeg ned hele båten med alt fra 60 til 2000 papir før jeg gikk på med autosol osv. Brukte over 100 timer på en 16-foter. Sitér dette innlegget Link to post
KrisianS Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 (redigert) Tror nok at jeg skal prøve ut Autosol ja. Hvilken Autosol er det dere mener på? Takk for svar:) Redigert 30.Mars.2016 av KrisianS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Vanlig Autosol. Du kan røre den ut i vann, slik at du får en "suppe", som smøres på med kost. la tørke, så poler av. Er det tungt, så spay på vann. Etterpå polere og vokse. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Framtia Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 det finnes mange typer rubbing man kan gå på med. Jeg har god erfaring med Meguiars og 3M. Et annet alternativ er å bruke Abralon: http://www.norbond.no/mirka-slipemateriell/abranet--autonet-c-244-1.aspx Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Donzi Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Jeg vil nå si at du IKKE bør la autosolen tørke ut! Autosolen er mest effektiv og ikke minst MYE enklere å jobbe med når den er fuktig. Best resultat får du med å bruke maskin og spruteflaske for å holde overflaten fuktig mens du jobber. MASSE søl, men et sinnsykt resultat! Har som sagt flere 10 talls timer med bare denne prosessen og har testet hva som fungerer (hvertfall på min gelcoat). Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Jeg vil nå si at du IKKE bør la autosolen tørke ut! Hva skjer dersom den tørker ut? Blir den umulig å få bort, eller kan man tilføre ny fuktighet og fortsette? Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Ikke noe "problem" at den tørker ut, men ikke la den ligge på unødvendig lenge og aldri poler i solsteiken (dette gjelder jo all form for polering). Dersom du polerer lenge og den er veldig tørr har jeg opplevd at jeg må vaske den av med zalo etterpå. Det er i og for seg ingen krise, men du oppnår ikke godt nok resultat (spør du meg) ved å polere tørr autosol... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Man vasker den lett av med vann, mye vann, om den tørker ut og ikke nødvendig å bruke såpe. Som andre også har påpekt så går det lett og effektivt ved å bruke rikelig med vann underveis. Sørg for at poler-svampen holdes fuktig og ha en sprute-flaske lett tilgjengelig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
HerJo Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 Hva skjer dersom den tørker ut? Blir den umulig å få bort, eller kan man tilføre ny fuktighet og fortsette? Maskinpolerer du med uttørkede produkter kan du i verste fall få så stor friksjon at du får skade på gelcoaten så det er viktig som Donzi sier; spruteflaske for å holde overflaten fuktig mens du jobber og ikke i solen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.