Ask Startet 30.Mars.2016 Del på Facebook Startet 30.Mars.2016 Hei Båten har eit Optima startbatteri, AGM. Forbruksbanken (AGM) bør nok byttast, og etter å ha lest diverse innlegg her vurderar eg bly/syrebatterier til forbruksbatteri. Er det noko i vegen for å ha AGM startbatteri, og bly/syrebatteri til forbruksbatteri? Seilbåt med to motorar, ny landstraumsladar og solcellepaneler. Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Så lengen motoren(e) starter på AGM'en, så er vel det greit? Vanlige, gammeldagse batterier lader vel langsommere og tåler høyere ladespenning, etter hva jeg har forstått her inne. Så da bør det vel være to ladere inne for å ikke overlade AGM? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Støtter Hulda i det han sier om to ladere, evt at den laderen du har bare brukes på forbruksbank. Karakteristikkene for lading av vanlig batteri og AGM er jo så forskjellig at det vil neppe gå bra med samme laderinnstilling. Det viser hvertfall utallige temaer innpå her, og støttes vel av at nye ladere har egne settinger/instillinger for AGM, Gel og Bly. Tilleggsspørsmål: Det optimale vil vel sikkert også være å ha de to bankene 100% adskilt? Altså ikke bruke batterivender med bank 1+2 påslått? Noen som har noe formening her? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Ja, høyere ladespenning i dette tilfellet skulle kanskje presiseres til høyere float-lade-spenning?Ved U-fasen ellers lades AGM nesten like som bly, dvs. enten med <14,4V eller >14,4V varierende etter produktet.Og lade-tider varierer også (gjelder som Hulda er inne i i sammenheng med "overlading" eller "uttørking" av AGM når den allerede er ladet), og så kunne man tenke videre i de enkle tilfellene om AGM på start har behov for konstant tilkobling til laderen i det hele tatt.Tross alt er det avhengig hvordan at startbatteriet blir brukt og av hvilken type det er. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Captain Chaos Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Henger meg litt på her jeg. Jeg har pt. nå motsatt oppsett. Altså ny AGM forbruksbank (fra i fjor) og 2x bly/syre på start. Startbatteriene er svært dårlige og skal byttes. Bør jeg da bytte til AGM på start også? Jeg har D4 motorer fra 2008. Hva med ladestrømmen som dynamoen gir? Vil disse egentlig lade AGM for mye? Jeg ligger kun på landstrøm et døgn ad gangen slik at jeg tror jeg unngår eventuell for høy float over tid. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Jori Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Ladestrømmen til dynamoen er vel ikke like rett frem. Lett å si at du må skaffe deg en PDAR eller tilsvarende, så er du sikker. Samtidig avhenger vel dette av hva strømmen inn på selve batteriene er i volt, og hvor lange økter kjører du av gangen. I biler hvor vi bytter og setter in AGM, er det ikke noe snakk om å bytte laderegulatorer ennå. De vil jo lade like hardt (antakelig ca.14.3V) hele tiden. De blir jo også mye mer brukt en båt, så derfor skulle de tørke ut/bli ødelagte veldig fort skulle man tro. Så er ikke tilfelle det jeg vet. Det som sikkert knekker AGM er feil lading på batterilader som står på hele tiden (som hos meg) pga kjøleskap som går på 12V. Skal bygges om i år til både 12V og 220V. Men skal du bytte dine startbatterier, ville jeg gått for AGM som du allerede har. Startbatterier isolert sett trenger ikke tilkobling til 220V batterilader i det hele tatt, men blir litt annerledes kjører du truster eller vinsjer på startbatteriene (noe som er svært vanlig) Der stopper mine kunnskaper om dette temaet, håper det var litt hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Ser det er skrevet opp og ned i mente om dette temaet, og det er nok sikkert ikke rett frem. Jeg er i lignende situasjon, har bly-syre batterier på både forbruk og start. Nå er start batteriet gåent (brukes også til thruster) Jeg tenker nå å sette inn AGM til start/thruster. De vil da være koplet opp mot en Master Volt 12-40/3 lader sammen med syre batteriene til forbruk. Snakket med Sønnak i dag angående temaet, og de mener dette nok ikke er optimalt, men at det skal gå helt fint om en "følger med" på spenning og ikke lar de stå på lading over lengre til (220 V lader) Jeg tenker å prøve dette, så får tiden vise hvor bra det gikk:-) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Jeg har AGM (Optima) start og bly/syre (Trojan T125 deep cycle) til forbruk. Hadde en del bekymring rundt dette med for høy ladespenning, siden den forrige AGM baserte forbruksbanken nok røk alt for tidlig grunnet dette. Ut fra hva jeg klarte å finne ut, tåler disse Optima batteriene ganske mye sammenlignet med "vanlige" AGM batterier, og min konklusjon ble at om jeg rigget alt lade opplegget for å passe til Trojan deep cycle batteriene, så burde Optima start og truster batteriene overleve den ladespenningen. Om jeg har hatt rett i dette er for tidlig å si (andre sesong nå), men håper det går som planlagt. Har forøvrig også satt inn AB lader mellom dynamo og batteribankene for å få ned spenningen til normal float under lenger motorgange. Dette fungerer utmerket så langt, selv om jeg kunne ønske at man kunne tvinge AB laderen til å gå rett i float når batteriene allerede er ladet. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Snakket med Sønnak i dag angående temaet, og de mener dette nok ikke er optimalt, men at det skal gå helt fint om en "følger med" på spenning og ikke lar de stå på lading over lengre til (220 V lader) Jeg tenker å prøve dette, så får tiden vise hvor bra det gikk:-) Sønnak har også en svært god veiledning for batterier på sin hjemmeside. Der finner du hva som må taes hensyn til med lading og en god del mer. Legger ved en link. http://sonnak.com/batterikunskap/ Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 ...jaja, litt kommentar må jeg jo levere før jeg begynner med seriøse oppgaver. Hadde en del bekymring rundt dette med for høy ladespenning, siden den forrige AGM baserte forbruksbanken nok røk alt for tidlig grunnet dette. Ut fra hva jeg klarte å finne ut, tåler disse Optima batteriene ganske mye sammenlignet med "vanlige" AGM batterier, og min konklusjon ble at om jeg rigget alt lade opplegget for å passe til Trojan deep cycle batteriene, så burde Optima start og truster batteriene overleve den ladespenningen. .................Har forøvrig også satt inn AB lader mellom dynamo og batteribankene for å få ned spenningen til normal float under lenger motorgange. Hvis man da snakker med "Herr og Frue Optima" (teknisk avdeling) og leser på datablader da finnes det ingen grunn for slik optimisme.Ren teknisk sett (og i følge brukermanual) er det heller slik at Optima ikke bør brukes for annet enn å starte.Ang ladestrøm og spenninger finnes det også minst tre forskjellige, nemlig det fra prospektene, fra tekniske datablader til de enkle batteriene, fra brukermanualene, og i tillegg det som salgsavdelingene sier.Informasjonene f.eks. ang. ladestrøm rekker fra ubegrenset strøm over (vanlige) 25% på kapasiteten, til ellers maks. 10%,helt avhengig hvem du spør.Da må noen gjerne forklare meg hvordan man begrenser en dynamo med 150A (f.eks. bobil) til 10A ladestrøm når batteriene ha blitt dratt ned.Praktisk er det slik at Optima tilbyr mye A, men tilbyr niks av kapasitet (Ah), noe som ses på spenningen når man drar litt på batteriene.I alle fall burde man ha et veldig våken øye på spenningen hvis disse batterier skal forsyne kraftige elektromotorer utenom startmotorer, eller hvis flere slike er tilkoblet. Sønnak har også en svært god veiledning for batterier på sin hjemmeside. Der finner du hva som må taes hensyn til med lading og en god del mer. Legger ved en link. http://sonnak.com/batterikunskap/ ...innenfor det vanlige = masse tekst til underholdning og lite praktisk innhold.F.eks. ang. knappene "hvordan å lade Sønnak batterier".Da ville det etter min oppfatning være bedre hvis det dykker opp noe tabell,eller et nok så normal datablad til batteriet som i det minste forteller noe om strøm, spenning, floatspenning og kanskje også annet som kunne være interessant for alle brukere som ønsker å bruke batteriene sine både aktiv og lengre enn 2,5 års reklamasjonstiden rekker.Isteden peker linkene som jeg ser til bittesmå batteri-ladere som man skal kjøpe. Det jeg vill fram til, som så ofte:Reklame er veldig ofte konstruert slik at "du" bare ser det "du" vill se og at du antar og forutsetter egenskaper som ikke finnes. Konsentrer "deg" altså gjerne helst på det som (hva som helst-) duppedingsene skal, spør så målrettet,og velg så ditt produkt på dine individuelle grunnlag slik at den virkelig passer til det du trenger.Dette er den eneste veien for å unngå dyre tabber. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.