Jump to content

Kan vi stole på værvarselet?


MT.

Recommended Posts

Mangt har vært skrevet om raske skiftinger i været forskjellige steder. At Strindfjorden og nærliggende områder kan variere mye på kort distanse, har jeg selv erfart ...

 

Men dette er et av de mer ekstreme tilfellene jeg har lest om. Kan vi i våre dager fortsatt ikke stole på værvarselet?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kystværet vil erfaringsmesig være svært variabelt.

Lokale fronter, vindskifter og byger skaper stor variasjon.

Som seiler opplever jeg stadig vekk at vinden følger kysten / fjordåpningene uten hensyn til generell retning varslet av meteorologene.

Dette er bare noe en må ta hensyn til....

 

I litt større skala så kan det nevnes at en fetter og hans kone er på et års sabbats tur med en 40 fots seilbåt ( IW 40) Lady B.

De har vært innom Island, Irland, Frankrike, Portugal, Spania og Balearene, før de nå er på hjemtur via Caledonien Channel, og Shetland.

De har opplevd at nesten uten unntak så har vindstyrken vært vesentlig høyere enn det som har blitt meldt.

Dette gjelder både i Middelhavet, kysten av Portugal, Biscaya og Irskesjøen.

 

For min egen del har jeg i bakhodet at været kan bli værre enn varslet og sjøklarer båten etter det.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å følge nøye med på værmeldingene for og finne ut av hva jeg kan forvente meg de neste par dagene. Har erfart at ved å sammenligne Metorologisk Institutt, Theyr og WingPing, samt bruk av opparbeidet erfaring, blir jeg aldri overrasket av været. Faktisk stemmer utsiktene med relle forhold ganske så på timen, ja jeg mener på timen 24 timer frem i tid. Må tilføye at hadde jeg ikke hatt tilgang på internet hadde jeg ikke kunnet holde meg like godt orientert.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker værbutikken på met.no -- denne er fenomenal. Ikke fordi den alltid slår til mht. varselet, men fordi den har både kort- og langtids prognoser i form av værkart. Med litt studier av disse og utviklingen i dem kontra hva som faktisk skjer, er det ikke så vanskelig å spå været en dag eller to frem i tid.

 

Mendet ble hel ... på 17. mai. Regnet som skulle slutte kl. 0800 var forsinket og ga seg ikke før nærmere 1200. Så lærteman det ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse, man kan ikke stole på værvarselet. Grunnen er at værmeldingen slik den presenteres i radio og på TV er altfor grov og dekker ikke lokale forhold som kan opptre under bestemte vindforhold. Vestlandet, f.eks., omfatter strekningen Stadt - Åna Sira, og det er lite sannsynlig at været i Florø, Hardangerfjorden og Ryfylke vil være det samme selv om det ofte varsles slik. En annen ting er at jeg personlig synes at kvaliteten på varslene er blitt mye dårligere de siste årene til tross for at hjelpemidlene og modellene som benyttes er blitt mye bedre. Kan det være at meterologene har sluttet å se ut vinduet og dermed ikke ser at det som er varslet er riv ruskende galt? Skal vi kunne stole på en meterolog som smilende forteller oss om hvordan været skal bli når vedkommende ikke engang vet hvordan været har vært ? :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men selv der det er varsler av tilsynelatende god kvalitet, kan man ikke stole på det. Fikk erfare det da vi seilte til Skagen for noen uker siden. Vi hadde gjort alle mulige forberedelser mhp vær. Vært innom det meste av det som fantes av varsler og prognoser på nettet, printet ut vind og bølgekart for skagerak med prognoser for hver 4. time utover.

 

 

Problemet var bare at varselet var 100% feil. :headbang:

Link to post
Share on other sites

modellene som benyttes er blitt mye bedre

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er ikke helt enig her, jeg synes de bare er blitt rundere. Likte egentlig Siri Kalvig og Elin Tvedt bedre. Så mye bedre at jeg kalte opp ene datteren min etter førstnevnte ... :rolleyes:

 

:lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig her, jeg synes de bare er blitt rundere.  Likte egentlig Siri Kalvig og Elin Tvedt bedre.  Så mye bedre at jeg kalte opp ene datteren min etter førstnevnte ...  :rolleyes:

 

:lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg som trodde at det var den nye 32 tommers widescreen LCA skjermen min som gjorde smådamene på TV2 noe rundere i fasongen og fikk Gislefoss til å se ut som han hadde ståltråd i slipset. Mener du at de har est ut i virkeligeheten også? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Og jeg som trodde at det var den nye 32 tommers widescreen LCA skjermen min som gjorde smådamene på TV2 noe rundere i fasongen og fikk Gislefoss til å se ut som han hadde ståltråd i slipset. Mener du at de har est ut i virkeligeheten også? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tror nok det, ja, i alle fall Eli Kari, men hun er jo smelt på hiven så det har jo sin årsak (nei, nei, det var ikke meg!) :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...