MT. Startet 30.Mai.2005 Del på Facebook Startet 30.Mai.2005 Mangt har vært skrevet om raske skiftinger i været forskjellige steder. At Strindfjorden og nærliggende områder kan variere mye på kort distanse, har jeg selv erfart ... Men dette er et av de mer ekstreme tilfellene jeg har lest om. Kan vi i våre dager fortsatt ikke stole på værvarselet? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
klikk Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Nei! Mulig værmelding i teorien er en eksakt vitenskap, men det fungerer sjelden i praksis! Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Kystværet vil erfaringsmesig være svært variabelt. Lokale fronter, vindskifter og byger skaper stor variasjon. Som seiler opplever jeg stadig vekk at vinden følger kysten / fjordåpningene uten hensyn til generell retning varslet av meteorologene. Dette er bare noe en må ta hensyn til.... I litt større skala så kan det nevnes at en fetter og hans kone er på et års sabbats tur med en 40 fots seilbåt ( IW 40) Lady B. De har vært innom Island, Irland, Frankrike, Portugal, Spania og Balearene, før de nå er på hjemtur via Caledonien Channel, og Shetland. De har opplevd at nesten uten unntak så har vindstyrken vært vesentlig høyere enn det som har blitt meldt. Dette gjelder både i Middelhavet, kysten av Portugal, Biscaya og Irskesjøen. For min egen del har jeg i bakhodet at været kan bli værre enn varslet og sjøklarer båten etter det. Arild Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Jeg prøver å følge nøye med på værmeldingene for og finne ut av hva jeg kan forvente meg de neste par dagene. Har erfart at ved å sammenligne Metorologisk Institutt, Theyr og WingPing, samt bruk av opparbeidet erfaring, blir jeg aldri overrasket av været. Faktisk stemmer utsiktene med relle forhold ganske så på timen, ja jeg mener på timen 24 timer frem i tid. Må tilføye at hadde jeg ikke hatt tilgang på internet hadde jeg ikke kunnet holde meg like godt orientert. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Skipper Worse Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Jeg bruker værbutikken på met.no -- denne er fenomenal. Ikke fordi den alltid slår til mht. varselet, men fordi den har både kort- og langtids prognoser i form av værkart. Med litt studier av disse og utviklingen i dem kontra hva som faktisk skjer, er det ikke så vanskelig å spå været en dag eller to frem i tid. Mendet ble hel ... på 17. mai. Regnet som skulle slutte kl. 0800 var forsinket og ga seg ikke før nærmere 1200. Så lærteman det ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ternen32 Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Bruker også MET. Den syntes å stemme forholdsvis greit Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
bliss X Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Min erfaring: Nei, man kan ikke stole på værvarselet. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 (redigert) Enig med Lasse, man kan ikke stole på værvarselet. Grunnen er at værmeldingen slik den presenteres i radio og på TV er altfor grov og dekker ikke lokale forhold som kan opptre under bestemte vindforhold. Vestlandet, f.eks., omfatter strekningen Stadt - Åna Sira, og det er lite sannsynlig at været i Florø, Hardangerfjorden og Ryfylke vil være det samme selv om det ofte varsles slik. En annen ting er at jeg personlig synes at kvaliteten på varslene er blitt mye dårligere de siste årene til tross for at hjelpemidlene og modellene som benyttes er blitt mye bedre. Kan det være at meterologene har sluttet å se ut vinduet og dermed ikke ser at det som er varslet er riv ruskende galt? Skal vi kunne stole på en meterolog som smilende forteller oss om hvordan været skal bli når vedkommende ikke engang vet hvordan været har vært ? Redigert 30.Mai.2005 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Men selv der det er varsler av tilsynelatende god kvalitet, kan man ikke stole på det. Fikk erfare det da vi seilte til Skagen for noen uker siden. Vi hadde gjort alle mulige forberedelser mhp vær. Vært innom det meste av det som fantes av varsler og prognoser på nettet, printet ut vind og bølgekart for skagerak med prognoser for hver 4. time utover. Problemet var bare at varselet var 100% feil. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Metorologisk=me tror logisk Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 For hva det er værd.. så stemte været på gvarv i dag.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Skipper Worse Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 modellene som benyttes er blitt mye bedre <{POST_SNAPBACK}> Er ikke helt enig her, jeg synes de bare er blitt rundere. Likte egentlig Siri Kalvig og Elin Tvedt bedre. Så mye bedre at jeg kalte opp ene datteren min etter førstnevnte ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
kes Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Er ikke helt enig her, jeg synes de bare er blitt rundere. Likte egentlig Siri Kalvig og Elin Tvedt bedre. Så mye bedre at jeg kalte opp ene datteren min etter førstnevnte ... <{POST_SNAPBACK}> Og jeg som trodde at det var den nye 32 tommers widescreen LCA skjermen min som gjorde smådamene på TV2 noe rundere i fasongen og fikk Gislefoss til å se ut som han hadde ståltråd i slipset. Mener du at de har est ut i virkeligeheten også? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 (redigert) Lag deres eget varsel : Dette er Bracknell UK : Analyse 24t 48t 72t 96t 120t Så US met service : Analyse 24t 48t 72t 96t 120t Dette er inputdata nok til å lage sitt eget varsel. Ole Redigert 2.Juni.2005 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
olpi Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 (redigert) Regnvær i 72 timer fremover Glad jeg har bestilt reise i desember: Hit Redigert 2.Juni.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Juni.2005 Del på Facebook Svart 2.Juni.2005 Og jeg som trodde at det var den nye 32 tommers widescreen LCA skjermen min som gjorde smådamene på TV2 noe rundere i fasongen og fikk Gislefoss til å se ut som han hadde ståltråd i slipset. Mener du at de har est ut i virkeligeheten også? <{POST_SNAPBACK}> Tror nok det, ja, i alle fall Eli Kari, men hun er jo smelt på hiven så det har jo sin årsak (nei, nei, det var ikke meg!) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.