kverna@start.no Startet 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2016 Har gått til innkjøp av ny DAB radio. Alpine UTE-93DAB Har en fiks ide om at det må være mulig å lodde på et lite 12v batteri, for minnestrøm. Irriterende å søke opp nye kanaler hver gang jeg har tatt strømmen. Noen som har erfaring om dette er mulig?, og evt. hvilken leding jeg kan lodde til et 12v batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Du skal bruke den gule ledningen, men kan du ikke koble den (selvfølgelig med sikring) direkte til batteriet? Det trekker vel mindre enn batteriets selvutladning!? Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 tja.. det er jo selvfølgelig en mulighet, men vet ikke helt om jeg "orker" å trekke ny kabel frem. Eller vet du Bonus om det ligger noen ferdige trekte kabler?! (Windy 37GM) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Vær obs på en ting. Gul er, som Bonus sier, minne. Men noen radioer bruker den røde (fra tenning) kun til "trigging" av radio av/på. Det vil si at det går en liten strøm til minne når radioen er av, men en mye høyere strøm når radioen er i bruk. Mao, et påloddet batteri vil tømmes kjapt og vil ikke bli ladet. Om du så kobler tenning på både gul og rød (for å lade dette batteriet og for å drifte radioen) vil batteriet også gi spenning til alt etter tenning når tenningen er av. Til batteriet blir tomt.. For å bli kvitt dette igjen KAN du lodde inn en diode, men da har du fortsatt spenningsfall etc å tenke på... Letteste er nok den ekstra ledningen til batteriet likevel Sitér dette innlegget Link to post
MPP Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Kjenner ikke Alpine spesifikt, men på de fleste spillerne jeg har vært borti går hovedstrømmen i batteri ledningen (gul) for å unngå spenningsfall i tenningslåsen. Denne kan derfor ikke forsynes med et lite batteri. Ledningen til tenningen er derfor å betrakte som fjernstyrt av/på. Ellers kan det være greit å vite at mange Clarion spillere bevarer minnet uten spenning - jeg valgte derfor Clarion når jeg skulle oppgradere til DAB. Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 (redigert) hmm.. kanskje det enkleste er å dra en kabel direkte fra batteribanken da.. Jeg har en bryter til radioen. Strømmen derfra kan kanskje brukes som "tenningslås" strøm?, og så koble + direkte til batteriet? Redigert 30.Mars.2016 av kverna@start.no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 (redigert) Jeg trodde de fleste nye radioer hadde innebygget minne ved strømavbrudd. Kjøpte en relativt rimelig JVC DAB nylig til bilen (betalte kr 1390 i januar). Har ikke montert den ennå men ser at den har Tuner Preset Memory (for power disconnection) http://www.jvc.no/product.php?id=KD-DB95BTE&catid=100119 "Sikkerhetsminne" kaller de det her: http://www.torshovbil.no/jvc-kd-db95bt-dab-radio "EEPROM backup-minne: Takket være EEPROM backup-minnet trenger du ikke bekymre deg for å miste forhåndsinstallerte stasjoner når anlegget kobles fra strømkilde." http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/bilstereo/KDDB95BTAEN/jvc-bilstereo-1-din-kd-db95btaen?scid=Pricecomparison2989#tab-specs Noe stiv pris på Elkjøp da, Seatronic og alle andre er mye billigere... Redigert 30.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bonus Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 hmm.. kanskje det enkleste er å dra en kabel direkte fra batteribanken da.. Jeg har en bryter til radioen. Strømmen derfra kan kanskje brukes som "tenningslås" strøm?, og så koble + direkte til batteriet? Høres ut som en grei løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 ... Eller vet du Bonus om det ligger noen ferdige trekte kabler?! (Windy 37GM) Dessverre kverna, det husker jeg ikke .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.