Jump to content

Motor: Marna M2 (eller var det L2?)


Olav2

Recommended Posts

Har en marna m2 fra 1974 som jeg holder på å pusse opp (heter der forresten "pusse opp en motor"?).

 

Jeg lurer på følgende:

 

-Gassen på den er derimot sykt hard. Den har også en fjør som gjør at jeg må kile fast gassen om den skal holde seg. Er det mulig å slakke på denne fjæra slik at det blir litt lettere å gi gass?

 

-Vurderer å sette på stag-gass istendfor sykkelwiren som er nå, men da bør jeg koble ut denne fjøra. Har noen gjort dette, og kan verifisere at det går bra.

 

-Har også demontert dieselpumpene og renset dem, men når jeg satte dem sammen igjen merket jeg at fjøra (for stempelet som åpner lukker ventilen) på den ene er hardere enn den andre. Er dette et problem?

 

-Er det noen mulighet å tappe av giroljen? Har prøvd å få en slange ned i påfyllingshullet for å pumpe den opp, men kommer ikke helt til bunns.

Redigert av Olav Bringedal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei girolja får du ikke tømt helt, tror ikke at vi fikk tømt den helt. Vi brukte en pumpe og sugde via peilepinnen. Om du kan slakke på fjære inne i regulatoren er jeg ikke sikker på. Vi brukte en kjedeoverføring til gassen, der kan en jo lage seg en utveksling for å unngå at den blir så hard å regulere. Har du startet denne motoren nå etter jobben du har gjordt på den?

Link to post
Share on other sites

Det var drit, det er kommet fuktighet i den, slik at den er hvit. Jeg får tappe og fylle flere ganger da, for å få ut vannet...

 

Har ikke startet, båten står på land og har stått litt for lenge til at jeg tar sjansen mtp vibrasjoner.

 

Men jeg har selvsagt sett til at dieselpumpene virker ved å la starteren gå litt før jeg kobla til dysene. Kunne ikke se noen forskjell på mengde diesel mellom pumpene med det blotte øye, men det skal vel litt til... :)

 

 

Takk for svar. Skal tenke på kjede, men tro jeg tar en telefon til Marna og hører kva de sier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...