Bergen dørk Startet 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2016 Når går det fra Nabobil til Nabobåt; eller man vil forsøke seg på å utnytte potensialet i båter som stort sett ligger ubrukt i havnen. DN skriver: "Teamet bak Nabobil lanserer straks Nabobåt. Plendit.no har sikret seg båtforsikringsavtale med If. Delingstjenestene har for alvor fått øynene opp for båtmarkedet." Noe av det kinkige med båtutleie er jo ansvar og forsikring. Her skal det nå være på plass en avtale som kan sikre begge parter i "airbnb-stil". Det står videre i artikkelen: "Dersom du kjører langs fjorden i sentrum av Oslo på en fin sommerdag, ser du en haug av båter ligge ubrukt. Folk betaler masse for båtplass, men båtene er ofte pent lite brukt. Vi vil gi folk muligheten som ikke eier båt å ta en båttur når de selv ønsker det, sier medgründer Eirik Dysthe i Plendit.no". Finn.no ansatte står bak initiativet. Ole Henrik Lie-Nilssen er allerede involvert her via en dansk utleietjeneste og sier: "Ole Henrik Nissen-Lie, har en norsk agentavtale for den danske delingstjenesten Boatflex, der brukerne kan legge ut sine båter til utleie. Tjenesten har for øyeblikket 48 båtannonser ute i Norge, og 492 i resten av Europa, med et stort flertall i Danmark. Nissen-Lie peker på flere årsaker til at delingstjenester kan snu opp ned på det norske båtmarkedet: - I Norge er det en kort båtsesong, som gjør at man ikke har like mye av de etablerte utleieaktørene man har i sørligere deler av Europa. - Etter finanskrisen i 2008 har bruktbåtprisene falt, og det å kjøpe en ny båt er ikke nødvendigvis en like god investering. - Norge som turistdestinasjon, for eksempel når det gjelder fiske, åpner for bedre ressursutnyttelse av de båtene man har. Det er kanskje urealistisk å tro at man skal ta en Airbnb-posisjon i markedet, men den digitale økonomien gjør det mulig å lage en god tjeneste der folk får enklere tilgang til båter, samtidig som man kan dele erfaringer og bilder fra stedene man har vært, sier Nissen-Lie". Hele artikkelen: http://www.dn.no/grunder/2016/03/30/2102/delingskamp-om-btutleie Synes dette er høyst interessant! Tjenester som Airbnb (utleie av leiligheter og hus) og Uber (taxi-tjenester) har disruptert både hotell- og taxibransjen. Og delingsøkonomien har framtiden for seg. Hva tror dere? Kunne du tenkt deg å leie ut båten via en slik tjeneste? Og kan det erstatte behovet for at "alle må eie" båten selv? Og utnytte kapitalen som er bundet i båter bedre? Miljøvennlig? (istedet for kjøp av 5 båter, kan 1 deles på leiemarkedet....) osv. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Havlengt Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 For min del er dette heilt uaktuelt... Kanskje det kan fungera med små, enkle og ikkje minst nyare standardbåtar? Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Helt uaktuelt å leie ut her også. Ser for meg at det kan bli meget vanskelig å kontrolloere leietakers kompetanse. Nytter ikke bare med båtførerbevis da dette etter min mening ikke er verdt noen ting (De fleste tar jo dette på hurtigst /billieste måten. Finnes noen hederlige unntak da) Ser at det sammenlignes med deling av bil. De fleste bilene er jo noenlunde like å kjøre. Båtene kan være meeeeget forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Jeg er selv forsiktig og nøye med mine ting, og ville derfor ikke vurdert å leie ut båten min. Sannsynligvis får man ikke særlig godt betalt heller. Jeg ville heller ikke leid ut bilen min. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Bårdp Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) Ser ikke noe problem med å leie ut båten min. Selvsagt må jo alt som har med forsikringer være i orden og den som leier bør jo ha en viss kompetanse. Har en Kloster P28 med en Volvo D6 350 den er enkel i bruk og gjør 40 kn. Det er komplet navigasjonspakke om bord med Radar, Plotter, ekkolodd, VHF og Autopilot. Det er pysevisp fremme om den som leier skulle være helt klønete til å manurere. Elektrisk ankervinsj med fjernkontroll både foran og bak. Redningsflåte og vester er det i båten. For den som ønsker å fiske er det 6 stangholdere for bønner/inlandsfolk samt juksajul og juksamaskin for de mer drevne. En slik enkel båt kan jo stort sett alle klare å handtere og kunne leie den for en fin fisketur eller bare kjøre rundt i øyriket en dag eller to må jo være flott. Redigert 31.Mars.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Så denne artikkelen jeg også! Helt uaktuelt for min del også.. De tar jo litt feil også fordi det er solgt masse nye båter i år! men folk kjøper mindre båter etter økonomien i år kansje.. For meg som entusiast så er båt, bil og MC en personlig ting. Gjerne custom eller modifisert også.. Over gjennomsnittet nøye med mine bruksgjenstander når det gjelder å holde i stand og vedlikeholde. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bergen dørk Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) Interessante synspunkter, men hva om en ser det litt fra andresiden, dvs fra den som vurderer å anskaffe båt og synes det blir litt dyrt med: - havneleie - motorvedlikehold (som en kanskje vegrer seg for å ta selv) - forsikring - oppgraderinger - shit happens osv For en middels stor båt tilsvarer dette iallefall årlig det som sannsynligvis det vil koste å leie båten 2-3 uker. Og mange båter blir ikke så veldig mye brukt..... Fungerer som ei kule for hus, hytte, bil, bobil osv. Blir spennende å se om dette tar av for båtmarkedet; kan det eks bli slik at noen investerer i båter for utleie? Redigert 31.Mars.2016 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
-morten- Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Jeg skjønner hva du mener Bergen dørk! men har faktisk liten tro på dette! men tidene kan forandre seg! for båteiere flest tror jeg det veier ganske tungt å eie egen skute! Men det finnes sikkert mange som ikke har spessielt forhold til båt og kansje ikke så mye kompetanse heller, og som er på sjøen et par ganger i året! For disse er det nok et alternativ! Mr Severin Suveren med strikketgenser over skuldrene vil neppe leie ut sin Windy til slike. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Framtia Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 jeg leide ut min første seilbåt annenhver uke til en ansvarsfull kar. Fungerte veldig bra, og kuttet mine egne kostnader vesentlig, uten at det medførte en stor ulempe mhp å ha mye tilgang til båten selv. Vi gjorde det slik at i odde uker hadde den ene førsteretten, mens i partallsuker var det den andre. Men om båten lå ledig kunne man altså bruke den også uker der man ikke hadde retten. Ingen tvi om at det er mye båt som ligger ubrukt, og at det er en kostbar praksis vi har vent oss til. Når det er sagt, det er utrolig deilig å slippe utleie. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fortego Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Jeg ser for meg at hvis jeg greier å få båten min i så god stand at det for folk flest bare er å vri rundt på nøkkelen for å bruke båten, så vil det være aktuelt å prøve utleie. 4 uker utleie og noen helger, så er alle utgifter i forbindelse med båthold dekket. Men det er ikke noe man blir rik av.... Og det krever en båt i 100% stand, uten en eneste "Petter Smart" løsning, noe jeg tror utelukker majoriteten av fritidsbåtflåten i Norge, og i hvertfall av brukerne av dette forumet... meg selv inkludert... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Bårdp Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Det har jo lenge vært firmaer som formidler utleie av private seilbåter. leide selv ut seilbåten jeg hadde for noen siden en Bavaria 40 ved et par anledninger. Formidler tok 25% av leiesummen og jeg fikk resten. Fungerte helt greit både for meg og leietaker. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) Dette er vel langt ifra noe nytt. Oslo Båtutleie drev med utleie av privatbåter for 15-20 år siden. Tror ikke det funket så bra. Det er problematisk å få sjekket en båt skikkelig for skader for hvert utleie. Ble mye krangler mellom eiere og leiere, og mange depositumer som ikke ble tilbakebetalt. Redigert 31.Mars.2016 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Kenneth 81 Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 For min del så er ikke dette i nærheten av aktuelt. Tanken på å miste halve sesongen fordi den som leide båten min tok livet av motoren eller gikk på grunn er mer enn avskrekkende nok. (Skal skuta kjøres på ett skjer skal jeg jaggu meg stå for det selv! ) Man har ingen garanti for hvordan leietakeren behandler båten og det kan være vanskelig å bevise at leietakerens vanvittige kjøring fører til at motoren gir opp når man er på tur selv uken etter... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Havlengt Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Man har ingen garanti for hvordan leietakeren behandler båten og det kan være vanskelig å bevise at leietakerens vanvittige kjøring fører til at motoren gir opp når man er på tur selv uken etter... -Der traff du den berømte spikeren... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) I utgangspunktet virker jo ideen til å være meget bra, men så kommer vi borti at vi har med folk å gjøre og der er det mye rart. Min erfaring er fra da to brødre jeg kjenner fikk seg midlertidig jobb i utlandet og båtene ble liggede ubrukt. Da dukket ideen opp om å leie de ut. Først måtte de endre forsikringen da den vanlige dekket ikke slikt. Forsikringssummen ble betydelig høyere. Leide de ut fra begynnelse av mai til september. Da høsten kom og de dro de på land hadde begge båtene fått en god del mindre skader som en god del hakk og avskallinger både over og under vann, propell måtte til fiksing og kjølevannstemperatur som var blitt mye høyere for å nevne noe. Dette medførte at de brukte en del tid og penger på å få utbedre dette. Felles var det at ingen av de som hadde leiet båtene hadde vært borti noe som helst eller kjørt inn på grunt vann slik at kjølerne var blitt smikk full av "ålegress etc. De laget da nye regler med at båtene måtte opp før hvert utleie og de som leide båten måtte skrive under på at de var uten skade. Dette gikk bra så lenge slekt og venner hjalp til med å få de opp. Så ble det mer sporadisk. Da høsten kom var det nye småskader som ingen hadde gitt beskjed om. Dog fikk de tips av andre at ene båten var bl.a. sett stående halvveis tørt i en fjære hvor fenomenet flo og fjære tydeligvis hadde overrasket leietakeren. De ga derfor opp hele prosjektet og satte de på land. De sa som sant var at det var for mye arbeid og for mange uærlige sjeler der ute til at dette kunne gå bra i lengden. Å dunke borti en kaikant etc. kan alle oppleve når vær og vind overrasker, da var det bare å si ifra, men de ga heller blaffen. Det var kortversjonen. Er holdningen til folk blitt noe bedre de siste årene? Er bare å se alle som nå finner bilene sine med bulker i parkeringsanleggene. Å sjekke en bil for skade etter utleie/lån tar noen minutter, en båt må på land. Hvordan motoren har blitt behandlet er det ingen som aner noe om. Redigert 31.Mars.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Selve tanken med delingsøkonomien er jo ikke nødvendigvis profitt, men deling av ressurser og utgifter på en smart måte. Når pr i dag en proff utleier tar 25% av inntektene, kan digitale løsninger sikre at du kanskje bare må ut med et gebyr på noen få prosent....og blir det som Airbnb, legges det på den som leier. Mange vil nok være fornøyd med eks å leie ut på et nivå som gjør at man dekker inn det meste av de faste utgiftene som havneleie og vedlikehold. Hvis dette er fra 10-50 000, avhengig av båtstørrelse og båttype, så kan det jo ha en viss verdi. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
dvil Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Dette synes jeg var et bra innspill om "delingsøkonomien". http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kronikk-Keiserens-nye-klar--na-til-leie--Torstein-Utne-8371521.html Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Har leid seilbåt i Kroatsia. Der fikk en beskjed om å sjekke båten for skader før overlevering og en fikk låne dykkermaske og svømmeføtter for å sjekke den under vann. Etter sjekken skrev en under på at båten var inspisert og eventuelle skader ble notert på dette skjemaet. Når vi kom til bake med båten ble den så sjekket av utleier. Det hele fungerte helt utmerket. Leide også en kanalbåt i Frankrike der var vel ikke sjekken så grundig men noe tilsvarende bortsett fra at der ikke ble foretatt noen inspeksjon under vann verken før eller etter leien. Der hadde vi i midlertid et lite uhell i en sluse vor det ble en liten skade i baugen å jeg ble trukket et par tusen av depositumet. Alt i alt kan ikke jeg se at det skal være noen problem med å leie ut båt. Har både leid ut og leid båt uten noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Synes jeg ser det.. leietakere som dykker rundt i norske småbåthavner på jakt etter skader Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Helt topp. Men tenker da på å kunne leie seilbåt selv. Har mange ganger tenkt på muligheten for å leie båt feks på vestlandet eller andre deler av kysten som vi ikke har tid og mulighet til å nå i ferien selv. Men utvalget har vært dårlig og prisene (for) høye. Et bedre tilbud på båtutleie i Norge er det rett og slett helt umulig å stille seg negativ til. Kysten vår er fantastisk, her ligger det stort potensiale. ---- Å leie ut egen båt er i hovedsak uaktuelt, men blir det dyrt nok å eie den så kanskje jeg ombestemmer meg :-) Men det er på mange måter ikke så enkelt med eldre båter med sine særegenheter, med nyere båter hvor alt var standard og på stell hadde jeg leid ut på flekken. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Båter blir stort sett benyttet en svært liten andel av tiden, men det er jo gjerne slik at veldig mange av de er i bruk samtidig når det først er forhold til det. Ideen bak delingstjenester er god; det er ikke særlig mange som bruker drillen mer enn ti minutter i året. Men om vi alle trenger den de samme ti minuttene hjelper det ikke så mye. At lavere transaksjonskostnader (i vid forstand) gjør utleie mer aktuelt er det ikke så mye tvil om, men det private båteierskapet vil nok leve videre. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Delingsøkonomien kommer til å revolusjonere mye med tanke på hvordan vi har tenkt i forhold til å eie både leiligheter, feriehus, biler og mange tjenester....kanskje også båter. Verdens største utleier eier ikke et eneste rom - Airbnb. Verdens største taxiselskap eier ikke en eneste taxi - Uber. Blir spennende å se hva disse gründerne vil komme opp med - før sommeren, sier de. Jeg har meldt min interesse for å kunne laste ned app og få mer info når de lanserer. Så får vi se folkens! Det er bare å følge med på plendit.no - Norge trenger mange nye bedrifter og ideer nå når oljeøkonomien har stoppet opp. Dette blir spennende å følge. Hva med eks å få leid den type båt en vurderer 2-3 uker før en beslutter å kjøpe? Unngå feilkjøp. Teste ut sammen med familien i en ferie. Oppleve sjøegenskaper og andre sider ved båten. Prøve seilbåt noen uker før man konverterer og sier farvel til motorbåtlivet? Osv. https://www.plendit.no Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
andersb Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Problemet er jo at båter ca alltid går i stykker, vedlikeholdsbudsjettene er astronomiske ved feil bruk, og også ofte... ved riktig :o Folk som leier noe har ikke samme eierforhold/koseforhold til gjenstanden, skal jo ikke lenger enn til gjester som er med i båten før man ser de begynner gå i puter og slikt, og "det er jo ikke så farlig med noen riper" når jeg insisterer på nm i fendring overalt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Jeg skulle gjerne leid ut, jeg irriterer meg når båten står ubrukt - men da måtte jeg enten være med, det måtte være noen jeg stoler på, eller ... det er nie jeg har tenkt på, registrere seg hos airbnb og rett og slett leie ut båten kun som overnattingssted. Båter er jo ellers så forskjellige. Det er noe enklere å leie ut en ukomplisert jolle sammenlignet med en spesiell seilbåt, som kanskje krever en del kompetanseoverføring og hvor leietager kan forårsake mange småskader som ikke er trivielle å oppdage eller trivielle å bevise at skyldes leietagers uaktsomhet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bergen dørk Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Tjenestene på dette området utvides dramatisk i dag - ikke bare kan du leie båt, men også nabokona til å ha med på turen: http://www.nabokone.no/ Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.