Jangul Startet 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2016 Hvor mye slakk tolereres det I cutlesslageret før det må skiftes? Er litt slakk...klarer ikke si hvor mange mm,det er ikke mye men merkbart.Har lest flere tråder her inne,og mange mener at etter vinteren så har lageret blitt tørrt og slakken vil bli borte etter sjøsetting da det sveller.Lurer også på om stevnhylsa på bilde er bare å skru av med boltene eller sitter det festet lenger inn...må det gjøres noen form for opprettning etterpå?`? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) Hei Jangul. takk for sist :-) Litt slark kan godtas, men ikke så alt for mye. Hvor står båten lagret? Tar gjerne en tur innom :-) Redigert 31.Mars.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jangul Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Hei Jangul. takk for sist :-) Litt slark kan godtas, men ikke så alt for mye. Hvor står båten lagret? Tar gjerne en tur innom :-) Hei Sap :) Takk for sist ja :) blir alt for lenge mellom hver gang!! Den står på Gyssestad så det er ikke veldig langt unna...Blir veldig glad om du har tid til å stikke innom en dag :) Ellers?er alt vel? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Det fikser vi :-) Ja alt vel her. Holder på å våkne opp fra den alt for lange vinterdvalen :-) Ringes senere i dag :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jangul Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Det fikser vi :-) Ja alt vel her. Holder på å våkne opp fra den alt for lange vinterdvalen :-) Ringes senere i dag :-) Høres bra ut :) Snakkes! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) sakset fra denne http://www.batmagasi...propellanlegget Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen større, bør lageret skiftes. PS, det ser ut som om at klaringen er i minste laget mellom Zink og cutlesslageret og da vil den hindre vann til cutlesslageret. Redigert 31.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Hulda hadde et par/tre millimeter på tørt lager. Når lageret har ligget i sjøen et par måneder er slakken ikke målbar. Altså mindre enn en mm total. Lager fra Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 sakset fra denne http://www.batmagasi...propellanlegget Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen større, bør lageret skiftes. PS, det ser ut som om at klaringen er i minste laget mellom Zink og cutlesslageret og da vil den hindre vann til cutlesslageret. oK..Kanskje en propel mutter med zink er bedre? Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Hulda hadde et par/tre millimeter på tørt lager. Når lageret har ligget i sjøen et par måneder er slakken ikke målbar. Altså mindre enn en mm total. Lager fra Sleipner. Kan tenke meg at det er I det området min slakk er også....får se hva Sap mener når han får kjent på det.Tusen takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 ...........Lurer også på om stevnhylsa på bilde er bare å skru av med boltene eller sitter det festet lenger inn...må det gjøres noen form for opprettning etterpå?`? Stevnehylsa bør du ikke røre for eventuelt å skifte lager. Det er som regel ikke bare å skru den av med boltene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jangul Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Stevnehylsa bør du ikke røre for eventuelt å skifte lager. Det er som regel ikke bare å skru den av med boltene. OK...DA ER DEN "HANDS OFF" TUSEN TAKK FOR TIPS!! Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Har med god hjelp fra Sap_2000 blitt enig om at lageret ikke må skiftes nå.Monterte ny og slankere aksel anode samt satt den så nærme propellen som mulig så da er det vel sikkret nok vann til lageret! Tusen takk nok en gang for all hjelp fra dere alle Fantastisk forum!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 (redigert) Du får vel inn vann foran lageret i det hullet man ser i siste bilde i innlegg 1? I tilfelle skal du jo bare ha ut vann bak for å få sirkulasjon. I tilfelle hadde jeg vært lite bekymret for vann. Et tips når du kommer så langt at du skal bytte lager: Ta av ror Trekk ut aksel (løsner på klemflens) Skjær vekk litt av gummien i det gamle lageret (går lett ved å varme litt først) Gjeng opp hylsa innvendig med en gjengetapp, f.eks. R 5/4" eller 1 1/2" Sett en sveisenippel e.l. fast i en stor glidehammer og skru inn i hylsa Obs, husk å ta ut settskruen, det går mye lettere da Litt varme på bosset gjør også livet litt lettere. Noen ganger er disse satt fast med locktite, da er det et must å varme litt godt for å få låsevæsken til å slippe (100 grader) Redigert 1.April.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lnjk Svart 7.November.2021 Link til dette innlegget Svart 7.November.2021 Løfter tråden igjen. Kjente det var noe slark i fjor da båten var på slipp. Tror jeg har lager fra Sleipner, Ø45/65 og av bronse. Blir ikke helt klok på dette med når man bør skifte pga slitasje. Går ut fra at man skal måle ‘ferdig svellet’ lager, men det oppgis samme klaring for både bronse og kompositt. Mao, det er gummien alene som sveller og ikke kompositten? Så oppgis det 0,2 til 0,5mm klaring. Er målet 0,2mm for aksling Ø25mm og 0,5mm for 60mm aksling? Slitasjemål når det bør byttes er ikke oppgitt? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.November.2021 Link til dette innlegget Svart 7.November.2021 Kompositt sveller også litt. Det er selvfølgelig "ferdig svellet" lager som teller, men det dreier seg vanligvis om liten forskjell. Det er vanlig å angi lagerklaring som funksjon av akseldiameteren. Etter de tallene du oppgir dreier det seg om ca. 0,008 x diameteren. Det skulle bli omtrent 0.3 - 0.4 mm for lageret ditt. Klaringen måler du gjerne ved å se hvor mye du kan løft akselen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.