Jump to content

Cutlesslager igjen


Jangul

Recommended Posts

Hvor mye slakk tolereres det I cutlesslageret før det må skiftes? Er litt slakk...klarer ikke si hvor mange mm,det er ikke mye men merkbart.Har lest flere tråder her inne,og mange mener at etter vinteren så har lageret blitt tørrt og slakken vil bli borte etter sjøsetting da det sveller.Lurer også på om stevnhylsa på bilde er bare å skru av med boltene eller sitter det festet lenger inn...må det gjøres noen form for opprettning etterpå?`?

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

Link to post

Hei Jangul. takk for sist :-)

Litt slark kan godtas, men ikke så alt for mye.

Hvor står båten lagret? Tar gjerne en tur innom :-)

Hei Sap :) Takk for sist ja :) blir alt for lenge mellom hver gang!! Den står på Gyssestad så det er ikke veldig langt unna...Blir veldig glad om du har tid til å stikke innom en dag :) Ellers?er alt vel?

Link to post

sakset fra denne http://www.batmagasi...propellanlegget


 Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen større, bør lageret skiftes. 


 


PS, det  ser ut som om at klaringen  er i minste laget  mellom Zink og cutlesslageret  og da vil den hindre 


vann til cutlesslageret.


Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

 

sakset fra denne http://www.batmagasi...propellanlegget

 Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen større, bør lageret skiftes. 

 

PS, det  ser ut som om at klaringen  er i minste laget  mellom Zink og cutlesslageret  og da vil den hindre 

vann til cutlesslageret.

 

oK..Kanskje en propel mutter med zink er bedre? Takk for tips :)

Link to post

Hulda hadde et par/tre millimeter på tørt lager. Når lageret har ligget i sjøen et par måneder er slakken ikke målbar. Altså mindre enn en mm total. Lager fra Sleipner.

Kan tenke meg at det er I det området min slakk er også....får se hva Sap mener når han får kjent på det.Tusen takk for svar :)

Link to post

...........Lurer også på om stevnhylsa på bilde er bare å skru av med boltene eller sitter det festet lenger inn...må det gjøres noen form for opprettning etterpå?`?

 

 

 

Stevnehylsa bør du ikke røre for eventuelt å skifte lager. Det er som regel ikke bare å skru den av med boltene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har med god hjelp fra Sap_2000 blitt enig om at lageret ikke må skiftes nå.Monterte ny og slankere aksel anode samt satt den så nærme propellen som mulig så da er det vel sikkret nok vann til lageret! Tusen takk nok en gang for all hjelp fra dere alle :thumbsup:  :thumbsup: Fantastisk forum!!!!

Link to post

Du får vel inn vann foran lageret i det hullet man ser i siste bilde i innlegg 1? I tilfelle skal du jo bare ha ut vann bak for å få sirkulasjon. I tilfelle hadde jeg vært lite bekymret for vann.

 

Et tips når du kommer så langt at du skal bytte lager:

  • Ta av ror
  • Trekk ut aksel (løsner på klemflens)
  • Skjær vekk litt av gummien i det gamle lageret (går lett ved å varme litt først)
  • Gjeng opp hylsa innvendig med en gjengetapp, f.eks. R 5/4" eller 1 1/2"
  • Sett en sveisenippel e.l. fast i en stor glidehammer og skru inn i hylsa

Obs, husk å ta ut settskruen, det går mye lettere da :giggle:  Litt varme på bosset gjør også livet litt lettere. Noen ganger er disse satt fast med locktite, da er det et must å varme litt godt for å få låsevæsken til å slippe (100 grader)

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
  • 5 år senere...

Løfter tråden igjen.
Kjente det var noe slark i fjor da båten var på slipp.

Tror jeg har lager fra Sleipner, Ø45/65 og av bronse.

Blir ikke helt klok på dette med når man bør skifte pga slitasje.

Går ut fra at man skal måle ‘ferdig svellet’ lager, men det oppgis samme klaring 

for både bronse og kompositt.
Mao, det er gummien alene som sveller og ikke kompositten?

Så oppgis det 0,2 til 0,5mm klaring. 
Er målet 0,2mm for aksling Ø25mm og 0,5mm for 60mm aksling?
Slitasjemål når det bør byttes er ikke oppgitt?

 

 

 

Link to post

Kompositt sveller også litt.

 

Det er selvfølgelig "ferdig svellet" lager som teller, men det dreier seg vanligvis om liten forskjell.

Det er vanlig å angi lagerklaring som funksjon av akseldiameteren. Etter de tallene du oppgir dreier det seg om ca. 0,008 x diameteren. Det skulle bli omtrent 0.3 - 0.4 mm for lageret ditt.

 

Klaringen måler du gjerne ved å se hvor mye du kan løft akselen.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...