Jump to content

Joda 8100 vannsprut. feil propell?

Nåda

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en joda 8100 tc som oppfører seg likt som beskrevet i en test av joda 850

I båtmagasinet :

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-joda-850-tc-rask-og-romslig-fornyet-klassiker

Her står det:

"Når båten passerer 15-16 knop, antar propellvannet en søyle som stiger til værs bak båten. Vi vil tro at dette kan tilskrives en ugunstig sammenheng mellom propellens slipp og utvekslingsforholdet mellom gear og motor. En justering av dette forholdet vil kunne gi bedre driftsøkonomi, og muligens mindre støy."

Hva mener de?

Båten min går ca 20 kn på gode dager.

Hvilke justeringer kan taes?

Og hva vil jeg oppnå?

Har en tamd 31 på ca 150hk

Utveksling er 2,63

Propell er 20x21 (beregnet av winrace) skulle egentlig ha 20x20 sa de.Men de hadde fått feil ,og ba meg prøve den.

De kunne vri den til bake om jeg ikke var fornøyd.

• 2 uker senere...

Regner ikke med noe særlig endring i fart. Men skjønner ikke hva de mener i testen. De er jo ikke fornøyd med denne vannspruten.

Ville jeg for eksempel hatt mindre forbruk om om forholdet var optimalt.

Og er det for eksempel bedere med mindre propell og høyere hastighet på aksel eller omvendt som riktig. :)

Redigert av Nåda (see edit history)
  • 4 år senere...

Heisann, ser det er ett gammelt innlegg.. Meeen jeg lurer på om man merker forskjell på båten etter og montert den originale flapsen? Jeg har vurdert det til min  joda 8100, for den graver seg så veldig ned bak.. Men er det merkbar forskjell med og uten denne? Noen erfaringer? Syns den ser så barnslig "liten" ut til og gjøre noe stor forskjell :giggle:

Heisann, ser det er ett gammelt innlegg.. Meeen jeg lurer på om man merker forskjell på båten etter og montert den originale flapsen? Jeg har vurdert det til min  joda 8100, for den graver seg så veldig ned bak.. Men er det merkbar forskjell med og uten denne? Noen erfaringer? Syns den ser så barnslig "liten" ut til og gjøre noe stor forskjell :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...