Nåda Startet 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2016 Hei. Jeg har en joda 8100 tc som oppfører seg likt som beskrevet i en test av joda 850 I båtmagasinet : http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-joda-850-tc-rask-og-romslig-fornyet-klassiker Her står det: "Når båten passerer 15-16 knop, antar propellvannet en søyle som stiger til værs bak båten. Vi vil tro at dette kan tilskrives en ugunstig sammenheng mellom propellens slipp og utvekslingsforholdet mellom gear og motor. En justering av dette forholdet vil kunne gi bedre driftsøkonomi, og muligens mindre støy." Hva mener de? Båten min går ca 20 kn på gode dager. Hvilke justeringer kan taes? Og hva vil jeg oppnå? Har en tamd 31 på ca 150hk Utveksling er 2,63 Propell er 20x21 (beregnet av winrace) skulle egentlig ha 20x20 sa de.Men de hadde fått feil ,og ba meg prøve den. De kunne vri den til bake om jeg ikke var fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Hjelper det ikke å trimme drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Nåda Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Nei. Dette er en halvplaner med aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Nåda Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Ingen som har noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Forstår ikke helt hva du ønsker? Tror ikke du kan håpe på mer fart, vi satte en TAMD41, 200hk i jodaen. Den gjorde max 23 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Nåda Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 (redigert) Regner ikke med noe særlig endring i fart. Men skjønner ikke hva de mener i testen. De er jo ikke fornøyd med denne vannspruten. Ville jeg for eksempel hatt mindre forbruk om om forholdet var optimalt. Og er det for eksempel bedere med mindre propell og høyere hastighet på aksel eller omvendt som riktig. :) Redigert 8.April.2016 av Nåda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Mener å huske at det var en søyle bak men 20 knop+++ på en snekke gir jo noen rare utslag.. Mener Radice S8 Skewback er beste propell til denne båten Har du for tung propell vil det vise seg ved at turtallet faller under anbefalt maks turtall ved ferielastet båt. Har du montert fast trimplan, det finnes et kit for dette Sitér dette innlegget Link to post
Nåda Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Fast trimmplan er montert og fult turtall oppnås. Propellen er en vanlig b7 .Tror jeg den het. Må vel bare "leve" med denne spruten. Men den artikelen gjorde meg nyskjerrig... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Hvordan er jodaen og kjøre i 20knop pluss? Syns det er fine båter ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Nåda Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Den er helt grei. Ligger fint oppå og drar mindre bølger enn mellom 8 og 15 knop. Er følsom for skjevlast i den farta. Så trimplan hadde vært ønskelig. Men jeg kjører mest i 7knop og bruker farta kun i korte perioder når jeg haster litt. Sitér dette innlegget Link to post
Dieseldyret123 Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Heisann, ser det er ett gammelt innlegg.. Meeen jeg lurer på om man merker forskjell på båten etter og montert den originale flapsen? Jeg har vurdert det til min joda 8100, for den graver seg så veldig ned bak.. Men er det merkbar forskjell med og uten denne? Noen erfaringer? Syns den ser så barnslig "liten" ut til og gjøre noe stor forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Dieseldyret123 Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Heisann, ser det er ett gammelt innlegg.. Meeen jeg lurer på om man merker forskjell på båten etter og montert den originale flapsen? Jeg har vurdert det til min joda 8100, for den graver seg så veldig ned bak.. Men er det merkbar forskjell med og uten denne? Noen erfaringer? Syns den ser så barnslig "liten" ut til og gjøre noe stor forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.