Jump to content

Slukket fyr ved Son

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg var ute og øvde meg på å kjøre på fyr i går kveld. Kom fra Mossesundet. Kippenes fyr ved Kambo mølle lyste fint - men fyret på Sauholmen ved Son var slukket. I følge kartet på plotteren min skal det lyse. Noen som vet om det er sendt ut navigasjonsvarsel på fyret - eller om det er permannent steng ned?

Svart (redigert)

Her er info om fyret:

Fyrnr:

018600

Navn:

Sauholmene

Sted:

Oslofjordens østside

Beliggenhet:

Sonsbukta

Utseende:

Lyktehus

Breddegrad:

59°30,680

Datum:

WGS84

Posisjon-

Lengdegrad:

010°40,232

Kvalitet:

fra kart

endret dato:

13.11.1997

Lyskarakter:

Iso WRG 6s

Endret dato:

Men jeg finner ikke noe varsel om at den er slukket

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hvis det fyret skal være synlig når du kommer sydfra i Mossesundet, (hvilket det kan se ut som er tilfelle) så er det i hverfall vanskelig å få øye på. Og jeg er ikke så sikker på om du ser det heller. Jeg kan ikke huske at jeg har lagt merke til det når jeg befinner meg i sundet. Det står forholdsvis godt skjult på Saueholmen, og er faktisk vanskelig nok å få øye på om du ligger i Hvittingbukta også. Det er mye vegetasjon rundt lykta tror jeg.

Dessuten er det jo ganske lyst om kvelden nå også da, og det gjør jo ikke saken enklere.

Vi har pratet om dette tidligere, i sommerhalv året ,så har Kystverket noe som heter "slukking" av lykter og lanterner. Dvs. att de har service på lysene.

Tror nok også att de har fått montert fotocelle på alle lyktene. Så de slukker når det er lyst nok.

"Slukking" vil si att innen en tidsperiode på sommeren så er det slukking av lykter, uten att det annonseres. Dermed kan de utføre vedlikehold uten å måtte melde inn alle lyktene, som det jobbes på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...