Maika Startet 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2016 (redigert) Jeg har avtalt overtagelse av denne (med ny propell), forutsatt at den er i beskrevet stand. Noen som kan anslå alder, og hva jeg burde være spesielt oppmerksom på (annet enn den starter greit og at kjølevann går greit gjennom)? Redigert 31.Mars.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 (redigert) Luksusproblemet nå er hva jeg gjør med min trofaste Yamaha Malta 3,5? Får vel et par tusen for den, men den er kanskje fin å ha i backup, i hvert fall inntil jeg vet om jeg er fornøyd med denne "nye"... Redigert 31.Mars.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Etter litt googling ser det ut som denne dekoren var på slutten av 80-tallet, snart 30 år altså:) Jeg var på utkikk etter nettopp en 8hk Yamaha 2- takt, da den har to sylindere, forholdsvis lav vekt, samt at jeg har lest mye bra om den, så jeg satser på at jeg blir fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Ser etter tilsvarende jeg også. Har 6hk idag, men er på utkikk etter 8'ern? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Skrotnisse Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Svakheten på disse motorene har vært at et rør inne i stammen knekker slik motoren blir lealaus. Røret henger sammen med bøylen i forkant av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Har brukket braketten på en slik en en gang, og den jeg har nå sliter med at den stadig går tett i pilotstrålen, irriterende men ellers går den som en klokke. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
2556cb Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Ser etter tilsvarende jeg også. Har 6hk idag, men er på utkikk etter 8'ern Hvis du har Yamaha 6hk av samme type som 8hk kan du skifte forgasser og fjerne en sperre i eksosen, da har du en 8hk Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Dekoren er den samme som jeg hadde på min 9,9 hk fra 1985/86. 30 år i saltvann kan være tøft, men hvis den er bra vedlikeholdt kan den ha mange gode år igjen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Skrotnisse Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Hvis du har Yamaha 6hk av samme type som 8hk kan du skifte forgasser og fjerne en sperre i eksosen, da har du en 8hk Man må skifte eksostrompet under motorblokk for å få 8 hk. Og de skruene knekker nesten alltid Har hatt folk som vil kjøpe 8 hk trompet, jeg ber dem demontere før de kjøper, hører aldri noe mer fra dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Har hatt en sånn, og har kun en kommentar. Møkkamotor. Den starter på første slaget, men det er alt den gjør. Som nevnt, røret den svinger om brekker av. Røret den tiltes om bøyer seg slik at det sitter fast. Det er alskens problemer med gearskiftet. Og, plata under vannpumpa korroderer slik at sjøvann kommer inn i gearet. Totalhavari. Og husk, Yamaha deler er svindyre. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Her var det mer negativt enn det jeg har lest ellers om denne. Det skal sies at de som har skrytt av denne har gjort det for lettstartlighet, bra trøkk og vekt, så dette er jo andre aspekter. Takk for innspill, da vet jeg i hvert fall hva jeg skal sjekke litt ekstra. Ett spørsmål til: Yamaha 8HK 2-takter ble jo laget i mange år med forskjellig design. Var det andre større forskjeller på disse? Når feks du, Mulligan, kaller det en møkkamotor, hvilken årgang hadde du, og kan det hende andre årganger var bedre på de tingene? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 har nesten samme motor, gjorde en "facelift" på den ifjor: https://baatplassen.no/i/topic/117415-oppfrisking-av-gammel-p%C3%A5henger-enkle-tips/ Vi har hatt den nå et år og fungert godt. Starter lett, fint med krefter. Ikke lealaus enda, girer fint. Jeg har byttet girvaier. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Komodo Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Hvis du har Yamaha 6hk av samme type som 8hk kan du skifte forgasser og fjerne en sperre i eksosen, da har du en 8hk Vet du om det er noe tilsvarende for en gammel Johnson 6 hk? Det ser overraskende robust ut til å være en 6 hester. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Christensen Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Har hatt en gammel slik en i flere år på jolla! Slitt i lakken, litt slark i styrerøret, aldri kjølevannstråle, men den starta lett og bare gikk og gikk og gikk og gikk! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
lgboat Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 (redigert) Har en 8hk Tohatsu fra ca 2002. Aldri problemer med noe. Bytter'n gjerne i en 3-4 hk da den er for stor for jolla til barnebarna. Trenger i tilleg en 10-11' med 9,9 hk og ratt til de største ungene. Redigert 2.April.2016 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 (redigert) @Igboat: Har en 4HK Toatsu som er en av de letteste i klassen. Vi tror den er 5Hk for ungen mine på 10/13 holder følge med alle kameratene som har 5Hk. Den har gir slik de skal. Bytte? En kompis ønsker seg en 8HK :-) Redigert 2.April.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mulligan Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Et sted her ble det sagt. "Respekter trådstarter". Ikke svar på ting han ikke spør om. Det var en av grunnene til at det gikk galt i OT. Når feks du, Mulligan, kaller det en møkkamotor, hvilken årgang hadde du, og kan det hende andre årganger var bedre på de tingene? Maika, den var klin lik den du viser. Kan tenke meg 88/89. Etter gearhavariet fant jeg at en reparasjon hadde bragt summen av deler opp i prisen på en ny motor. Motoren ble gitt bort til den lokale Petter Smart. Han fant også at det var økønomisk selvmord å reparere den, og den gikk i søppla. Den var da 7-8 år gammel. Skulle jeg overta en slik motor hadde jeg forlangt å se vannpumpa. Uten at jeg skal si at det har vært tilfelle hos meg, så er det et begrep blandt de som masseproduserer som heter "fusing". Det vil si at når noe raser, så raser det såpass omfattende at reparasjon er utenkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.April.2016 Link til dette innlegget Svart 2.April.2016 Min er 84, dog en Mariner. Yamaha og Mariner var jo like på den tiden, ser at ramma er lik, fasong er lik.m.m Jeg har bytte girvaier, grei jobb. Har skiftte impeller, ikke noe korrosjon som du nevner Mulligan. Kanskje du har vært uheldig med ditt eksemplar? Til trådstarter. sjekk/bytt impeller. Pass på å ha fett i fettnipplene der hvor de finnes. Press på til det tyter ut. Spraye motoren godt i WD40 før du setter den bort på høsten for å hindre rust og annet. Ellers er det lite å gjøre med en sånn. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Diddn Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 (redigert) Kjempe motorer dette. Har selv to stk 6 hestere i fra 88 og 92 med kort og lang stamme. Den med lang stamme har jeg brukt hver helg i vinter og har gått like fint selv om temperaturen har vært -15 eller +10. Har også en Mariner (yamaha) 8B fra 1978 som også starter og går som den skal. Yamaha har hatt samme design på sine 6/8hestere fra midten av 80-tallet og frem til den dag i dag. Dette er Yamaha type 6/8 Modell C. Ser ut som et bra eksemplar du har på hånden der. Pass på å smøre splinesene( sporene) på enden av drivakslingen når du har undervannshuset nede slik at drivakslingen ikke ruster fast i motorblokken. Mvh Diddn Redigert 3.April.2016 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Vet du om det er noe tilsvarende for en gammel Johnson 6 hk? Det ser overraskende robust ut til å være en 6 hester. Er usikker på Johnson, du må nesten sjekke om de har en større modell i samme utførelse som 6hk. Hvis dem har det kan du oppgradere. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Og detter er vel en ok video som viser hvordan jeg får sjekket impeller etc på akkurat denne motoren? https://m.youtube.com/watch?v=rqR7R1Ehqhg Motoren skal ha fått service i fjor høst, og selger sier den er helt i orden og kjøler godt, men standard service på utenbords innebærer vel ikke impellerskifte, så den skal åpnes ja. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Det er det samme jeg har gjort med min. Fin video, havnet under favoritter. Hvis du akkurat har overtatt den ville jeg tatt en kikk. Jeg fikk tak i en gammal haug av en påhengs engang og det kom kjølevann, men 80% av vingene var borte. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Maika Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Selger kommer med den i morgen, så jeg satser på at han har tålmodighet til å la meg ta en sjekk:) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) Det ble ikke noe kjøp. Den var endel mer rusten inni enn det så ut som på bildene, det var ikke mulig å låse den i oppvippet posisjon, og det kom ikke noe kjølevann. Når det i tillegg virket som selger egentlig ikke visste helt hva han solgte, så gadd jeg ikke å åpne drevet heller. (Jeg syns ikke det sto helt i stil med det annonserte "Motoren er helt i orden og klar til bruk. Lettstartet og kjøler godt.") Litt synd, men samtidig lærerikt, så takk for alle innspill. Kanskje jeg heller skal forsterke davitene og kjøpe en ny 9.9, men nå før sommeren er vel kanskje ikke da man får best pris... Redigert 4.April.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Synn den ikke sto til forventningene. Har kikket innom denne tråden de siste dagene, og det er vel to ting som slår meg.. Det er vel mange selgere som tror at en totakter fra åttitallet er gull verdt. Og en del kjøpere som tror at en motor som var fantastisk på åttitallet, også er helt fantastisk i dag, etter nesten tretti års bruk. .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.