Jump to content

Hva burde jeg være obs på ved kjøp av eldre 2-takt 8hk Yamaha?


Maika

Recommended Posts

Hvis du har Yamaha 6hk av samme type som 8hk kan du skifte forgasser og fjerne en sperre i eksosen, da har du en 8hk :smiley:

 

Man må skifte eksostrompet under motorblokk for å få 8 hk. Og de skruene knekker nesten alltid :nonod:

 

Har hatt folk som vil kjøpe 8 hk trompet, jeg ber dem demontere før de kjøper, hører aldri noe mer fra dem.

Link to post

Har hatt en sånn, og har kun en kommentar.

Møkkamotor.

Den starter på første slaget, men det er alt den gjør.

Som nevnt, røret den svinger om brekker av.

Røret den tiltes om bøyer seg slik at det sitter fast.

Det er alskens problemer med gearskiftet.

Og, plata under vannpumpa korroderer slik at sjøvann kommer inn i gearet. Totalhavari.

Og husk, Yamaha deler er svindyre.

Link to post

Her var det mer negativt enn det jeg har lest ellers om denne. Det skal sies at de som har skrytt av denne har gjort det for lettstartlighet, bra trøkk og vekt, så dette er jo andre aspekter. Takk for innspill, da vet jeg i hvert fall hva jeg skal sjekke litt ekstra.

Ett spørsmål til: Yamaha 8HK 2-takter ble jo laget i mange år med forskjellig design. Var det andre større forskjeller på disse? Når feks du, Mulligan, kaller det en møkkamotor, hvilken årgang hadde du, og kan det hende andre årganger var bedre på de tingene?

Link to post

@Igboat: Har en 4HK Toatsu som er en av de letteste i klassen. Vi tror den er 5Hk for ungen mine på 10/13 holder følge med alle kameratene som har 5Hk.  Den har gir slik de skal.

Bytte? En kompis ønsker seg en 8HK :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Et sted her ble det sagt. "Respekter trådstarter". Ikke svar på ting han ikke spør om. Det var en av grunnene til at det gikk galt i OT.

 

Når feks du, Mulligan, kaller det en møkkamotor, hvilken årgang hadde du, og kan det hende andre årganger var bedre på de tingene?

 

 

Maika, den var klin lik den du viser. Kan tenke meg 88/89.

Etter gearhavariet fant jeg at en reparasjon hadde bragt summen av deler opp i prisen på en ny motor.

Motoren ble gitt bort til den lokale Petter Smart. Han fant også at det var økønomisk selvmord å reparere den, og den gikk i søppla. Den var da 7-8 år gammel.

Skulle jeg overta en slik motor hadde jeg forlangt å se vannpumpa.

Uten at jeg skal si at det har vært tilfelle hos meg, så er det et begrep blandt de som masseproduserer som heter "fusing".

Det vil si at når noe raser, så raser det såpass omfattende at reparasjon er utenkelig.

Link to post

Min er 84, dog en Mariner.  Yamaha og Mariner var jo like på den tiden, ser at ramma er lik, fasong er lik.m.m

Jeg har bytte girvaier, grei jobb.  Har skiftte impeller, ikke noe korrosjon som du nevner Mulligan.  Kanskje du har vært uheldig med ditt eksemplar?

 

Til trådstarter. sjekk/bytt impeller. Pass på å ha fett i fettnipplene der hvor de finnes. Press på til det tyter ut. Spraye motoren godt i WD40 før du setter den bort på høsten for å hindre rust og annet. Ellers er det lite å gjøre med en sånn. 

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Kjempe motorer dette. Har selv to stk 6 hestere i fra 88 og 92 med kort og lang stamme. Den med lang stamme har jeg brukt hver helg i vinter og har gått like fint selv om temperaturen har vært -15 eller +10.

Har også en Mariner (yamaha) 8B fra 1978 som også starter og går som den skal.

Yamaha har hatt samme design på sine 6/8hestere fra midten av 80-tallet og frem til den dag i dag. Dette er Yamaha type 6/8 Modell C.

Ser ut som et bra eksemplar du har på hånden der.

Pass på å smøre splinesene( sporene) på enden av drivakslingen når du har undervannshuset nede slik at drivakslingen ikke ruster fast i motorblokken.

Mvh Diddn

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post

Det er det samme jeg har gjort med min. Fin video, havnet under favoritter.

Hvis du akkurat har overtatt den ville jeg tatt en kikk. Jeg fikk tak i en gammal haug av en påhengs engang og det kom kjølevann, men 80% av vingene var borte.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Det ble ikke noe kjøp. Den var endel mer rusten inni enn det så ut som på bildene, det var ikke mulig å låse den i oppvippet posisjon, og det kom ikke noe kjølevann. Når det i tillegg virket som selger egentlig ikke visste helt hva han solgte, så gadd jeg ikke å åpne drevet heller. (Jeg syns ikke det sto helt i stil med det annonserte "Motoren er helt i orden og klar til bruk. Lettstartet og kjøler godt.")

 

Litt synd, men samtidig lærerikt, så takk for alle innspill. Kanskje jeg heller skal forsterke davitene og kjøpe en ny 9.9, men nå før sommeren er vel kanskje ikke da man får best pris...

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Synn den ikke sto til forventningene.

 

Har kikket innom denne tråden de siste dagene, og det er vel to ting som slår meg..

 

Det er vel mange selgere som tror at en totakter fra åttitallet er gull verdt.

 

Og en del kjøpere som tror at en motor som var fantastisk på åttitallet, også er helt fantastisk i dag, etter nesten tretti års bruk. ..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...