Jump to content

Erfaring med havari pga marine diesel?

Kavaler 510 dc

Recommended Posts

nå er jeg sikkert dum her, men hvorfor havarerer maskinen pga marinediesel? er dette et annet produkt enn "vanlig" diesel? 

Når det er sagt, så har jeg vært borti flere som har hatt "D6 syken"  med sprukne dysetetninger som har ført til trykk i kjølesystemet, som igjen har ført til blåste frostplugger og havari, men aldri hørt at dette er pga drivstoffet.  det er ikke dette som har skjedd med din da?

er vel med på at det er forskjeller i kvaliteten mellom de to, men det vil vel ikke resultere i mer enn evt dysefeil, og/eller dieselpumper som skjærer seg? har aldri hørt om maskiner som har "eksplodert" pga bruk av feil dieselkvalitet. uansett så er det nok desverre båtbrukeren selv som må ta ansvar for å fylle riktig. det er ikke ulovlig å selge marinediesel, og stasjonene selv har intet ansvar for "feilfyllinger" dersom de ikke har merket pumpa feil. Skikkelig kjipt med havari da, men uten garanti på motoren tror jeg du må ta den kostnaden på årets "båthold-budsjett" med mindre VP går med på goodwill ut over garantitid. Håper det ordner seg for deg før sesongen er skikkelig i gang. :)

Kanskje trådstarter mener marin gassolje?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Fylt "midt i havna" i Brønnøysund?

VP D6 har jo en historie med havari etter utblåsing av frostplugger med skjæring av motor som følge, men det har vært forholdsvis stille rundt dette problemet i det siste.

Har du inntrykk av at dette havariet er av samme type som de som ble mye omtalt for noen år tilbake? Og hvilken modell er motoren?

I og med historien D6 har med slike havarier tror jeg det vil være vanskelig å "komme noen vei" i forhold til eier av bunkersanlegget. Det kan bli vanskelig å bevise at årsaken var dieselen/mgo-en, og ikke en feil med motoren som hadde medført havari uansett drivstoffkvalitet.

Selv forsøker jeg å unngå å tanke mgo, men det er ikke alltid enkelt å vite hva de forskjellige bunkersanleggene har på tankene. Noe som også Båtmagasine tar opp i artikkelen som er vist tidligere i tråden.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Fylt "midt i havna" i Brønnøysund?

VP D6 har jo en historie med havari etter utblåsing av frostplugger med skjæring av motor som følge, men det har vært forholdsvis stille rundt dette problemet i det siste.

Har du inntrykk av at dette havariet er av samme type som de som ble mye omtalt for noen år tilbake? Og hvilken modell er motoren?

I og med historien D6 har med slike havarier tror jeg det vil være vanskelig å "komme noen vei" i forhold til eier av bunkersanlegget. Det kan bli vanskelig å bevise at årsaken var dieselen/mgo-en, og ikke en feil med motoren som hadde medført havari uansett drivstoffkvalitet.

Selv forsøker jeg å unngå å tanke mgo, men det er ikke alltid enkelt å vite hva de forskjellige bunkersanleggene har på tankene. Noe som også Båtmagasine tar opp i artikkelen som er vist tidligere i tråden.

Jeg skyr gassolje som pesten. Kommer aldri på mine tanker, selv om jeg har D9 som skal "tåle" gassolje

?? Javel? Og hvorfor det om jeg tør spørre? MGO har høyere densitet og du får høyere fart/forbrenner mindre drivstoff pr utkjørt distanse. Før røyk MGO mer enn anlegsdiesel du fikk på marinaer bla. på grunn av høyere svovelinnhold. I dag er vel dette reduser og du vil neppe oppleve noen forskjeller.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hm....

Jeg påstår at forskjellen - i alle fall i 2015- var merkbar. Utvilsomt og tydelig merkbar. Bestemte meg i fjor for å slutte med mgo, som jeg ofte fikk via dieselbilen på brygga. Mine 60 maskiner ryker mye mer av det enn vanlig diesel. Ettersom jeg som utgangspunkt har vært positiv til mgo grunnet smøreege skaper osv skyldes min erfaring ikke skepsis eller søken etter å finne feil med mgo, bare at det ryker så voldsomt. Det blir til og med plagsomt ombord i egen båt, særlig ved til og fra legging hvor eksosen blir igjen rundt båten.

Når det gjelder Volvo D serien og havarier fikk vi vel egentlig aldri et klart svar på årsak til havariene. Volvo mistenkte lenge "dårlig" diesel, russerdiesel (uten noe nærmere kommentar) og/eller diesel med for lite smøring. De fryktet og trodde at Norsk "EN590" var i underkant mager, og anbefalte et additiv fra Statoil en periode. Det som er HELT klinkende klart og som Volvo har gått ut med i ettertid er at Norsk "EN590" ikke var årsaken, ei anleggsdiesel som er tilnærmet EN590 uten farge (som flest marinaer selger) eller MGO. Anleggsdiesel er i følge Statoil EN590 uten biodiesel tilsatt. Altså den beste kvaliteten i min oppfatning.

Drivstoff (dårlig) som kilde i seg selv er ikke utelukket så vidt jeg vet, men resultatet er injektorhavari, som igjen medfører sprengte frostplugger osv.

MGO er faktisk kanskje den tryggeste å kjøre med, da denne har best smøring pga høyere svovelinnhold. Norskprodusert MGO har likevel så lavt svovelinnhold at denne er innenfor kravet til Volvo D serien i følge min manual...

Den ryker riktignok noe mer på enkelte modeller.

Så til trådstarter: marinediesel er ikke en betegnelse som fabrikater bruker, ei ikke en kjent spesifikasjon. Det kan være MGO (Marine Gass Olje) og så lenge denne følger Norsk standard for MGO er ikke dette årsaken til ditt havari.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...