Captain Chaos Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Og det at Volvo aldri har gått ut med hva som egentlig var årsaken til disse havariene, gjør jo at jeg for min del ikke tør en kjøpe en VP D-serie. Et havari av den typen der koster jo nesten en årslønn. Det har ikke jeg råd til. Ser ikke problemet jeg. Dette problemet skjedde med "lite" antall motorer hvorav største antall i Norge. Jeg tror vi snakker om under 50 motorer på verdensbasis. De fleste havariene kom mellom 30-100 timer. I ettertid har det jo vært svært stille om dette. Både i Norge og utlandet. Så vidt jeg vet har Volvo desidert størst markedsandel i denne kategori dieselmotorer. Tenk hvor mange motorer dette utgjør på verdensbasis? Jeg er i alle fall ikke bekymret over mine D maskiner. Vel, Volvo HAR vært overrepresentert med barnesykdommer på D-serien. Det er det vel ingen tvil om...Trimslanger som lekker, stryeslanger likeså, og dårlige reimhjul i plast osv...Men der hvor dette har blitt byttet og på nye motorer tror jeg man har en trygg motor med mange driftstimer foran seg...Andre merker havarerer også... OK, så har det dessverre skjedd igjen med kavaler "Kavaler" eller var det et forsøk på å dra i gang en diskusjon på gammel historie? Uansett så vet vi ikke årsaken til et eventuelt havari hos "Kavaler"...Det behøver ikke være en sammenheng engang.... Noen kan ha pissa i tanken hans for alt jeg vet.... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Kavaler 510 dc Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Hei Det er helt sant, slik jeg har forstått det så bør nesten båter uten comman Rail ha marine diesel Sitér dette innlegget Link to post
Kavaler 510 dc Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Hei Det er dessverre ingen gammel historie, har fått bekreftet fra flere hold, Norboat, petroliumsinstitutet og andre at det er et problem, er flere pågående saker. Det er også ikke merke bestemt Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 det er nok et problem ja, men jeg har mine tvil om at symptomene dine er fordi du har fyllt Marinediesel. tror vel heller på sprukne dysetetninger som årsak, men mulig jeg tar feil. håper det går i orden for deg uansett. ingen som ønsker seg sånne problemer rett før sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Kavaler 510 dc Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Har pratet med Norboat og petroliumsinstitutet , de bekreftet at problemet var såpass stort at de hadde en kampanje på messa *sjøen for alle* på akkurat dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Hadde vært interessant å få vite litt mer om; Type båt, type D6 motor og årsmodell, samt om du har fylt diesel på samme sted 5+ år eller om dette var første fylling på den plassen? Har du undersøkt dieselen på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Kavaler 510 dc Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Er en 2008 mod, 350 hk har en Seaking 38 fly, fylt der i snart 1 år. Motor gått 640 t Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Ser ikke problemet jeg. Dette problemet skjedde med "lite" antall motorer hvorav største antall i Norge. Jeg tror vi snakker om under 50 motorer på verdensbasis. De fleste havariene kom mellom 30-100 timer. I ettertid har det jo vært svært stille om dette. Både i Norge og utlandet. Så vidt jeg vet har Volvo desidert størst markedsandel i denne kategori dieselmotorer. Tenk hvor mange motorer dette utgjør på verdensbasis? Jeg er i alle fall ikke bekymret over mine D maskiner. Vel, Volvo HAR vært overrepresentert med barnesykdommer på D-serien. Det er det vel ingen tvil om...Trimslanger som lekker, stryeslanger likeså, og dårlige reimhjul i plast osv...Men der hvor dette har blitt byttet og på nye motorer tror jeg man har en trygg motor med mange driftstimer foran seg...Andre merker havarerer også... OK, så har det dessverre skjedd igjen med kavaler "Kavaler" eller var det et forsøk på å dra i gang en diskusjon på gammel historie? Uansett så vet vi ikke årsaken til et eventuelt havari hos "Kavaler"...Det behøver ikke være en sammenheng engang.... Noen kan ha pissa i tanken hans for alt jeg vet.... Så du tror ikke kavaler har en slik motor som har havarert? For min del synes jeg ikke det hjelper at de fleste av D-serie havariene har i Norge. Og dette med at havariene har skjedd mellom 30 og 100 timer beroliger heller ikke meg. For meg gir det ingen logikk, men ja, du har selvsagt rett i at VP har desidert størst markedsandel. Og antakelig går det bra med de aller fleste. Mitt poeng var uansett at Volvo aldri har fortalt oss hva som var årsaken til disse havariene. Det gjør at det hele føles usikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Stian69 Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 D6 ja, er nok marine diesel, har fått ut sertifikat på dieselen også Kan du poste dette sertifikatet? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Bosch som lager disse injektorene har fastslått at problemet skyldes skade på injektorene som må ha sammenheng med dieselen. Norge ser ut til å være spesielt utsatt. Det er også fastslått at drivstoff ihht EN590 ikke har for dårlig smøreegenskaper og vp har sluttet å anbefale tilsetningsstoff. Det har kommet forbedrede injektorer men det er ikke nødvendig å bytte til disse hvis de man har fungerer korrekt. Injektorfeil er forøvrig svært utbredt på moderne dieselmotorer, ikke bare i båt. Trådstarters havari kan godt skyldes at dieselen på tanken er gammel. Evt har vært tilsatt hammerdown el.l. Vann i dieselen er nemlig svært skadelig og i et common rail system skal det lite til. Tankhygiene er viktig. Rene filtre og hyppig sjekk og tømming av vannutskiller likeså. IKKE bruk emulgator. Kontroll av injektorer er nødvendig, både ved faste intervaller og ved minste tegn på røyk/uforbrent diesel. Skal du fylle tankene før opplag så sørg for å ikke få diesel med innblandet bio-drivstoff (FAME) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Det med hammerdown kan jeg skrive under på! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ally Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Er en 2008 mod, 350 hk har en Seaking 38 fly, fylt der i snart 1 år. Motor gått 640 t Kjedelig å oppleve noe slik. Har du sjekket med forsikringsselskapet ditt? Jeg for min del har motorhavariforsikring på min D6-310 fra 2008, ca. 800 timer. Har hatt den i ca. fem år og fyller i all hovedsak på noen få kjente steder. DieselDahl: finnes det noe anbefalt kontrollintervall på dysene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 ikke mange marinemotorer igjen uten CR om man skal ha motor til planende båt Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Grunnen til at det bare lages cr for større motorer er vel at konvensjonelle dieseler ikke greier EU-utslippskravene? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
DieselDahl Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Kjedelig å oppleve noe slik. Har du sjekket med forsikringsselskapet ditt? Jeg for min del har motorhavariforsikring på min D6-310 fra 2008, ca. 800 timer. Har hatt den i ca. fem år og fyller i all hovedsak på noen få kjente steder. DieselDahl: finnes det noe anbefalt kontrollintervall på dysene? Jeg vet ikke hva de ulike aktørene anbefaler, har vel lest at yanmar sier 400tFor marinemotorer vil det nok ofte dreie seg om dato. Hør med Minges universal service. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) Det er nok det, NilsPils. Gammel teknologi har ikke mulighet for å nå opp. Så motorer som i dag blir levert med vanlige rekkepumper og forkammer og til overmål uten turbo, blir nok snart dinosaurer på linje med hva de gamle glødehodemotorene er i dag. Når det gjelder D6, så har det tilflytt meg et rykte om at en del yrkesfartøy forskjellige steder i Norge har gått i hardt bruk etter avtale med leverandør. Etter 4- til 5000 timer var antall dysehavarier 0, null. Uten at jeg vet noe mer, eller hvorfor. Redigert 4.April.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 (redigert) Årsakene er godt kjent på disse havariene. Dysene kan enkelt sjekkes på et VP verksted. Det måles hvor mye de slipper gjennom og hvor mye som går i retur. Metoden er beskrevet i VPs verkstedshåndbok. Jeg fyller heller marinediesel enn autodiesel med biodiesel på båten. Biodieselen har kort holdbarhet og kan tette igjen drivstoffsystemet Redigert 5.April.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Kan ikke se dette gir noen forklaring på selve årsaken til at dysene feiler? Derimot er dette metoden for å se om dysen er i ferd med å feile / avdekke feil. Jeg mener å ha lest at dysene feiler uten at man egentlig vet årsaken. Eller er det rett og slett dårlige dyser med høy feilrate fra Bosch også har disse tilfeldigvis havnet i Norske båter? Er alle dieselspekulasjoner, smøring osv, bare gamle teorier fra Volvo. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 (redigert) Hvorfor dysene feiler har vært omtalt mange ganger her inne før. søker man på marinepartseurope.com ser man at dyser har byttet artikkelnummer siden lansering. Nye dyser har større tolleranser og andre materialer. Det er kula i tuppen på dysa som får groper og dermed skjærer seg. Årsaken er nok noe uviss. Men det sies at det handler om den væsken som påvirker dysetyppen - enten det er diesel eller en kobinasjon av diesel og vann eller andre væsker. Som det er skrevet her før er det ikke uvanlig med dysehavari. Men konsekvensen av dysehavari på D serien er pga konstruksjonen av blokka og dysas plassering i denne . Jeg bruker fortsatt Statoil forbrenningsforbedrer. Jeg bruker også ett eller annet fludium som skal hindre dieseldyr (BioProtect II tror jeg det heter). Det siste bruker jeg en gang per sesong. Jeg erpå 4. båt med D4/D6 motorer siden 2004. Har god tillit til motorene. Og jeg har motorskadeforsikring. og jeg er obs på mer røyk fra motorene og eventuell ujevn gange/startproblemer. Og vannutskilleren tappes regelmessig Redigert 5.April.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Kan ikke se dette gir noen forklaring på selve årsaken til at dysene feiler? Derimot er dette metoden for å se om dysen er i ferd med å feile / avdekke feil. Jeg mener å ha lest at dysene feiler uten at man egentlig vet årsaken. Eller er det rett og slett dårlige dyser med høy feilrate fra Bosch også har disse tilfeldigvis havnet i Norske båter? Er alle dieselspekulasjoner, smøring osv, bare gamle teorier fra Volvo. /Chaos For det første: den lekkasetesten som beskrives her er ingen 100% pålitelig test. Den kan indikere feil hvis injektorene har stor forskjell i returlekkasje. Skal du undersøke de skikkelig må de i testbenk. Da får du ut måleverdiene på både returlekkasje men viktigere: hvor stor mengde som avgis ved ulike trykk og duty-cycle. Det er ikke veldig dyrt men svært verdifullt. VP-verkstedet gjør ikke denne testen selv, de må isåfall sende de inn til et bosch dieselverksted. For det andre: man vet den direkte årsaken, det kommer vann inn med dieselen. Hvorfor det skjer kan i mange tilfeller være litt usikkert men nå er det slik at diesel er en hygroskopisk væske og det er problematisk først når man har fritt vann. Vannopptaket stiger med stigende temperatur på væsken og i et commonrail system blir væsken kraftig komprimert, altså stiger temperaturen mye gjennom høyttrykkssiden. Det gjør i seg selv at evt fritt vann her blir absorbert men etter nedstengning vil det skilles ut noe fritt vann og dette har to veier å gå ved neste start, ut i sylinderne eller tilbake i tanken. Så da er det spørsmål om hvor stor toleranse disse injektorene har for vann. Det ser ur til at nyere typer injektorer har større toleranse, men brukte injektorer har noe slitasje og kan være like gode. Det er en stadig utvikling på injektorfronten og stadig strengere utslippskrav skaper nye utfordringer. På en ny dieselbil i dag må man ofte skifte alle injektorene ved feil på én fordi de fem andre som er brukt har endret flow-karakteristikk. Så kilent er det ikke på D6. -om injektorene fra bosch har dårlig kvalitet? Det blir som å si at en Mercedes har dårligere kvalitet enn lada. De er jo langt mer komplekse og det finnes mange fler av de så vi hører oftere om feil. Bosch fant opp commonrail og de leder utviklingen. Smøreevnen er så vidt jeg har lest utelukket som årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Så da kan vi være enige om at det ikke er dieselkvaliteten i seg selv som er årsaken til havarier så lenge man fyller EN590, anleggsdiesel, eller MGO med svovelinnhold > mindre en i boka til Volvo som er årsaken. ? Da er det vel også trolig en del anlegg i Norge som rett og slett sliter med tankhygiene/vann...og at vi med Volvo D bør sjekke filtere for vann så ofte som mulig... /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Hulda Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Jeg tror nok at herrene i de to siste innleggene er inne på noe meget vesentlig når det gjelder årsakssammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Er Hammerdown skadelig? Kan noen informere rundt dette? Gjelder det alle motorer? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Ja. Den øker opptaket av vann og hindrer således vannutskilleren å fungere. Til captain chaos: selv om dieselen holder EN590 kan den godt inneholde biodiesel. Da kan du få problemer, vi sier at "dieselen råtner". Den tåler ikke lagring. Grunnen til at motorprodusentene spesifiserer maks svovelinnhold er fordi svovelinnholdet forurenser oljen og gir økt utslipp av skadelige forbindelser. For å oppfylle gjeldende utslippskrav må drivstoffet ikke ha for høyt svovelinnhold. Skiftinterval på oljen må også reduseres når det kjøres på drivstoff med høyere svovelinnhold. Forøvrig fungerer svovelen som smøring på drivstoffsystemet men det er altså avklart at EN590 ikke har for dårlig smøreevne for bosch sine injektorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Er vanlig diesel på marinaer, såkalt lavsvovel mgo, innenfor en590? Jeg trodde en590 var bildiesel .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.