Captain Chaos Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 (redigert) Er vanlig diesel på marinaer, såkalt lavsvovel mgo, innenfor en590? Jeg trodde en590 var bildiesel .. Nei, EN590 er autodiesel, uten farge. Så har vi anleggdiesel som i følge Norsk bransjestandard (http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf) er lik autodiesel/EN590 uten FAME (biodiesel). EN590 får man rett og slett ikke kjøpt, hvis ikke du fyller på land...slik jeg har forstått det. I Volvoboka kan følgende standarder benyttes på D serien: EN590, ASTM D-975 No.1, ASTM D-975 No.2 og JIS KK 2204. Slik jeg forstår av ATSM D-975 No.1, så er MGO innenfor denne standard. Drevia har også satt opp en oversikt over drivstoff, og Volvos krav til denne. Her vil man også finne MGO innenfor tillatte verdier. http://drevia.se/lista.php?kid=27-64-915 For øvrig tror jeg de fleste marinaer som ikke betjener fiskebåter har Anleggsdiesel, i alle fall der jeg har spurt og betjening/eier er i stand til å svare, mens havner og marinaer som betjener fiskebåter har MGO. Om denne MGO er lavsvovel (0,05%) eller 0,1% som er de 2 kvalitetene Statoil leverer tror jeg er hipp som happ... 0,1% svovel er også under det Volvo anbefaler før økt oljeskiftintervall. /Chaos /Chaos Redigert 14.April.2016 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Kavaler 510 dc Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Tall fra Norboat og petroliumsinstitutet sier at 97 % har anleggsdiesel og ikke mgo Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 @ Kavaler 510: Som det fremkommer i denne tråden kan vann i dieselen være en del av årsaken. Kan du beskrive hvilke rutiner du har for drenering av vannutskiller og evnt. dieseltank. Og har du opplevd å finne vann i systemet? Har du fått utført noen analyse av dieselen på tanken? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Var innom mitt VP verksted og kjøpte dieselfiltre idag. De hadde denne brosjyren (laget av Norboat og Norsk Petroleumsinstitutt) liggende på disken: Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Det kan vel ikke være grunnløst at de har startet denne kampanjen selv om jeg har stor tro på tidligere innlegg ang hygiene og vann i anlegg og i egen tank. Håper min D6 lever i mange år enda ;) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 (redigert) Var innom mitt VP verksted og kjøpte dieselfiltre idag. De hadde denne brosjyrenBra med info rundt dette temaet så folk blir mer bevisste på hva de tanker, men rart at NP da ikke setter EN590 på anleggsdieselen i bransjestandaren sin... Det er samme produkt som autodiesel bortsett fra fargen og mangelen på FAME (BIO). Mulig årsak er at EN 590 krever innblanding av FAME som vi heldigvis ikke har på anleggsdieselen? Se fotnotene på side 10 og 12 på Norsk petroleumsinstitutt sin bransjestandard her: http://www.np.no/getfile.pip/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf Mistenker at begrepsforvirringen kommer av ellers i Europa tankes det stort sett blank og avgiftsbelagt EN590 til fritidsbåter og at motormanualer etc ikke er tilpasset lille Norge. Et unntak England tankes kan det fortsatt tankes "red diesel" til båt, men med en 60/40 splitt på avgiftene etter at de mistet sin avgiftsfrie for noen år siden. Der klager de nå ofte over at den røde dieselen mange steder er vanlig autodiesel med BIO som kun isatt rødfargen. Slik sett er vi heldige her i Norge som kan kan tanke grønn anleggsdiesel uten FAME (enn så lenge). Redigert 15.April.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bonus Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 ?.. men rart at NP da ikke setter EN590 på anleggsdieselen i bransjestandaren sin... Det er samme produkt som autodiesel bortsett fra fargen og mangelen på FAME (BIO). Mulig årsak er at EN 590 krever innblanding av FAME som vi heldigvis ikke har på anleggsdieselen? Jeg har ikke oppfattet at oppfylling av EN590 standarden krever innblanding av Biodiesel (FAME). NP skriver jo nettop i sin brosjyre at Anleggsdiesel, som ikke har innblandet FAME, oppfyller EN590. Og, det har jeg sett andre steder på nettet også. Ellers var tankstedene vi besøkte i Danmark i fjor sommer veldig flinke til å informere om hva du tanket. Flere steder var det slått opp inngående beskrivelse og navn på det du fylte. Som var god diesel uten innblanding av Biokomponenter. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Ja, veldig bra med mer åpenhet og info rundt dette :-) Det viktige er jo at man ikke får MGO eller en av fyringsoljene. Mange steder blir man bare sett dumt på om man spør og får beskjed om at det er diesel på den ene pumpa og bensin på den andre... Det jeg mente var at de (NP) referer til EN 590 i fotnote 1 på autodiesel i bransjestandaren, men nevner ikke EN590 på Anleggsdieselen, selv de de langt på vei sier det er samme produkt utenom farge og FAME. Ser det står maks 7% på EN590 autodiesel hos NP, men mener jeg så minimum 2% når jeg leste meg opp på temaet for et par år siden. Men jeg har husket feil før, jeg :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Det finnes to typer MGO. lavsvovel og vanlig. Jeg heller fortsatt mot at lavsvovel mgo er det samme som anleggsdiesel. At den nå er en590 kan enten skyldes at den endelig er testet ihht en590 eller at de har gjort endringer på dieselen. Jeg mistenker det siste. VP sa tidlig i injektorproblematikken at de var i dialog med oljeselskapene og nå som selv små seilbåtmotorer kommer med CR må oljeleverandørene tilpasse seg Sitér dette innlegget Link to post
Stålsatt Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 (redigert) På min gamle Scania vil jeg helst ha god, gammel fyringsolje, med mest mulig svovel. Har forresten fylt "alt mulig rart" på forskjellige steder rundt omkring på kysten, både på øst- og vestlandet. Ingen røyk, uansett. Hverken på GM Detroit eller Scania. Kjenner ikke problemstillingen. Nettopp derfor burde jeg kanskje holdt kjeft. Redigert 15.April.2016 av Stålsatt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Enig i det Stålsatt, jeg vil helst ha MGO med høyt svovelnivå på tanken. Motoren har nok knapt fått annet heller. Disse common-ræl motorene er "handle with care" engangsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Stålsatt Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Svovelen kommer fra jorden, har jeg hørt. Den må nok tilbake igjen. Om den tar turen gjennom motoren min, er jeg helt komfortabel med det. Jeg røyker og har lyst på el-sykkel, synes også det er gøy med all elektrifisering av ting som beveger seg. Sitér dette innlegget Link to post
Stålsatt Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Det som er litt spesielt - og moro, er at de gamle semidieselene hadde tilnærmet samme virkningsgrad som de nye "commonræl" motorene. Her snakkes om gram diesel pr. hestekraft i timen. Røykringer eller ei. Scaniaen min hakke sjangs. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Ser det står maks 7% på EN590 autodiesel hos NP, men mener jeg så minimum 2% når jeg leste meg opp på temaet for et par år siden. Men jeg har husket feil før, jeg :-)Innblandingskravet har økt siden. Men slik subsidiene er lagt opp er det nok taket på 7% som er det en bør forholde seg til. Skal det blandes inn mer enn det må det palmeolje på tanken. Det finnes ellers mange varianter av MGO, men suppe som tilfredsstiller EN590 pleier sjelden å få GO-merkelapp. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Er helt ny på dieselfronten ( i båt ) etter over 50 år med påhenger... Har fyllt flere ganger i år til kr 8,45 / liter ( i båthavn på Hitra ) og ikke tenkt på at diesel visstnok leveres i flere kvaliteter :-( *Var sammen med flere 'dieselgubber' i ei havn i går, og fikk hint om å 'hive i en dæsk' totaktsolje, for bedre smøring... *Leser her i noen tråder at Hammerdown ikke er bra... Noen kommentarer til dette? ( Har Yanmar 222hk 4 cyl. ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
goggen000 Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Noen som har erfaring med Hammerdown på Yanmar 4 cyl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.