Jump to content

Behandling av teaklister


Janoho

Recommended Posts

I min båt har jeg på ubehandlet teak først pusset med grovt papir (120) for å åpne porene, tørket med rødsprit, tre lag vått i vått som grunning, la tørke et døgn, pusse med fint papir (400) for å få ned det reiste treverket, tørket med rødsprit, lakka så ønsket mengde lag med lakk (ca. 2-3 lag). Brukte her Edel Olje(lakk) fra Owatrol kjøpt på Jernia (veldig fornøyd, halvblankt resultat)

 

OBS! Ingen garanti at dette gir deg ønsket resultat i forhold til farge og glans!!

 

Fremgangsmåte står på lakken

Redigert av Silverjoe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

skal lakkere noen teaklister for å få samme finish som resten av listene (ikke oljing)

Hvordan bør jeg behandle de først for at lakken skal sitte...rødsprit ??

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Teakmaterialer er fete materialer. Det vil alltid være en fordel å olje dem, da oljen sitter bedre enn lakk.

 

Dersom du uansett ønsker å kun lakke, pusser du først listene, gjerne med 80 papir (gir godt sugende overflate), tynner ut lakken med eksempelvis White Sprit og påfører første strøk. Puss deretter med 320 papir, og påfører vanlig lakk (dvs uten tynner).

 

Fordelen med å tynne ut, er at lakken skal bedre trekke ned i veden. Da sitter det bedre.

 

Fordeling? tja, ca 20% whitesprit eller deromkring, føl deg frem.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

...he he, håper du tilgir at jeg "stjal" bildet.

Ikke noe problem. En god ting - i dette tilfellet Sjømann - kan ikke vises for ofte. Var bare litt uvant å se dette bildet i en annen sammenheng. Vi blir sikkert snekke-drivere ihvertfall en sesong til. Er stygt redd det fort går 2 år før nyanskaffelsen kommer på vannet. Funderer derfor på å beholde Sjømannen og kanskje by den fram neste vår.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...