Jump to content

Kjøleskapet tok kvelden. Ny el. boks eller nytt skap?

HerJo

Recommended Posts

Det 10-11 år gamle Isotherm kjøleskapet med Danfoss BD35 kompressor har tatt kvelden. Feilen er i første omgang lokalisert til starterboksen/elektronikkenheten, men for alt jeg vet kan jo den ha takk kvelden på grunn av feil på kompressoren. Det finner jeg ikke ut uten å spandere ny starterboks til ca 1700 riksdaler.

Spørsmålet er da om jeg skal gamble på at kompressoren er OK og at skapet holder noen år til med ny startboks eller om jeg like gjerne skal kaste pengene på et nytt skap?

Hva sier de med litt mer fartstid på slike innretninger?

Edit: skrivefeil...

Redigert av HerJo (see edit history)

Jeg ville vurdert å bytte elektronikken.. kompressorene på disse er ikke ofte dør... er no kondensatorer osv i startutstyret og disse lever ikke evig.. vet ikke helt hvordan startutstyret til kjøleskapet ditt er men...  Jobber med kjøling.. ikke ofte vi bytter hermetiske kompressorer.. å de er det mange av rundtomkring..   dog kan du demontere startutstyret og megge kompressor mellom fas og jord.. og måle ohm på viklinger.. da får du et inblikk i om det noe feil med kompressoren.. har du en elektriker kompis ellno sånt så har han det du trenger om du ikke har dette selv :)

Jøsses... 121 sjeler har sett dette innlegget, men ingen har kjøleskapserfaringer å dele. 

Ikke lett å gi råd, men jeg hadde trengt slik, skal båten selges om et år eller to reparer. får ikke mer for båten uansett.

Skal en ha båten i mangee år så ville jeg sterkt vurdert et nytt Isotherm kjøleskapet.

På den annen-side det meste an elektronikk lar seg reparere, bare en kjenner noen som kjenner de rette personene.

Mener å ha lest om en som baypasset boksen og startet direkte, for å sjekke at kompressordelen var ok.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei

I fjor streika kjøleboksen vår. Den har BD50, kompressor, men det er same styreeininga som på BD35.

Feilsøking viste at kompressoren freista å starta, men stoppa etter får sekund.

Bruksanvisninga sa at då er det styringselektronikken som var gåen.

Då eg skifta den, blei det kalde øl.

Dersom termostaten er gåen, vil det bli kaldt når ein kortsluttar termostaten.

Ask

Jeg ville vurdert å bytte elektronikken.. kompressorene på disse er ikke ofte dør... er no kondensatorer osv i startutstyret og disse lever ikke evig.. vet ikke helt hvordan startutstyret til kjøleskapet ditt er men...  Jobber med kjøling.. ikke ofte vi bytter hermetiske kompressorer.. å de er det mange av rundtomkring..   dog kan du demontere startutstyret og megge kompressor mellom fas og jord.. og måle ohm på viklinger.. da får du et inblikk i om det noe feil med kompressoren.. har du en elektriker kompis ellno sånt så har han det du trenger om du ikke har dette selv :)

Om du får lånt deg en motortester som inneholder: Isolasjonstester, ommeter, og induktansmeter. kan du jo med sikkerhet finne ut om motoren elektrisk er i orden. Det eneste du ikke klarer å finne ut er om den fysisk sitter fast.

*sukk* Der ser dere - selvsagt! Av en eller annen grunn har jeg sett rett forbi det faktum at det er en relativt ordinær motor inni der!  :headbang:  Skal rett i heimen og sjekke i kveld. Motortester er det dårlig med i nærområdet, men en megger må gå an å oppdrive. Takker!  :thumbsup:

Hei

Jeg vet ikke hvor stort skap du har / må ha..men Maritim har en kampanje...på et 42L kjøleskap.

https://www.maritim.no/vitrifrigo-kjoleskap-42-liter#.VwN4jPl942w

Yepp, har fått med meg det men takk likevel! :thumbsup:  Er vel rundt 50 liter det jeg har så det må bli noe i den gaten... Får følge rådene og måle litt på motoren - med litt flaks holder det med denne elektronikkboksen. 

Ikke lett å gi råd, men jeg hadde trengt slik, skal båten selges om et år eller to reparer. får ikke mer for båten uansett.

Skal en ha båten i mangee år så ville jeg sterkt vurdert et nytt Isotherm kjøleskapet.

På den annen-side det meste an elektronikk lar seg reparere, bare en kjenner noen som kjenner de rette personene.

Mener å ha lest om en som baypasset boksen og startet direkte, for å sjekke at kompressordelen var ok.  

Hmmm... Bypasset boksen ja... Får google litt på det. Det er etter det jeg har forstått en vekselretter i denne berømte boksen, men og den samtidig transformerer opp til 230V vet jeg ikke. Måle litt først tenker jeg... Kjøpte båten i august 2015 så jeg har den nok en stund enda. 

Hei

I fjor streika kjøleboksen vår. Den har BD50, kompressor, men det er same styreeininga som på BD35.

Feilsøking viste at kompressoren freista å starta, men stoppa etter får sekund.

Bruksanvisninga sa at då er det styringselektronikken som var gåen.

Då eg skifta den, blei det kalde øl.

Dersom termostaten er gåen, vil det bli kaldt når ein kortsluttar termostaten.

Ask

E'kje liv i kompressoren min, men det kan selvsagt være fordi boksen er totalvrak. Termostaten har jeg sjekket - den er OK - så det er enten boks eller selve kompressoren. Ser jo at de fleste bare bytter boksen, så hvis målingene jeg ble tipset om holder stikk blir det vel den løsningen på meg også. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...