Jump to content

Wallas 85D ryker noe veldig.

Nordkapp-22King

Recommended Posts

Ingen røyk uten ild....  Tipper glødepluggen er i orden.

Om du kutter strømmen før kokeapparatet har kjølt seg ned (rød led slukker), vil dette skje. Apparatet er ikke helt ferdig med forbrenningen og det vil også være litt avgasser og drivstoff igjen i brenneren. Ved ny oppstart er det for mye drivstoff i brenneren og det vil ryke, og tildels voldsomt. dette vil avta eter glødeperioden og når apparatet blir varmt. Sørg for at rød led er slukket før du kutter strømmen, og ny oppstart skal skje uten problemer.

Om det fortsatt ryker, så er kanskje viftemotoren defekt. Den vil ikke gi nok luft til god forbrenning og det vil ryke. 

Wallas anbefaler serviceintervall på ca 5 år, selv om dette ikke alltid stemmer med virkeligheten. Kan god bli 10 år og mer, alt etter bruken.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hei takker for svar. Har ikke kuttet strømmen før den er slukket. Den gikk noen minutter før den startet å røyke noe voldsomt, ikke bare litt røyk men mye egentlig ganske lys røyk. Jeg slo av apparatet på vanlig måte og prøvde å starte på nytt dagen etter og da gikk den noe lenger før den begynte å røyke. Dersom vifte motoren er defekt slutter den da helt å virke eller kan den bare miste effekt? Hva er pris på service hos deg, event hva koster vifte motor dersom jeg skifter denne selv?

Sjekket om ikke eksosslangen (med lyddemper) er morken? Hadde samme problem på Eber D5, Overhalte brenneren med ny hjerne, pakninger, glødestift mm, men hvit røyk etter dette også. Demonterte eksosslangen, og den var skikkelig morken. Satt inn ny eksosslange, og problemet var løst. Når motstanden blir for høy i eksos, kan dette være grunnen.

Vet jo ikke om dette er det samme for Wallas, men for min Eber løste dette problemet.

Wallas trenger ikke lyddemper :wink:

Viftemotorer av denne typen mister effekten når de begynner å bli slitt/defekt. Ofte kan det også høres lagerlyd/skrangling/piping. 

Har du forresten sjekket at du har nok strøm frem til apparatet? Eventuelt gul blink i bryterpanelet betyr for lav spenning.

Viftemotor koster kr 1.418,- inkl mva/porto

Når det gjelder pris på service, sender jeg IM. Mange variabler ute og går. Umulig å gi eksakt pris på service uten å ha den på benken først.

Du kan jo også følge "Dykker"'s råd om å sjekke avgass-slangen om det kan ligge noe her og sperrer, selv om jeg er mer tvilende til at dette er årsaken. Uansett kan det ikke skade å undersøke alle muligheter.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...