Jump to content

Hvilken batterilader skal eg velge


Trophy

Recommended Posts

vanskelig å bestemme seg for hvilken lader man skal velge, så da håper eg på litt hjelp fra ekspertisen her på forumet.

Har 4 x 225 syrebatterier. Min forrige lader var en pronautic 1260 c3 og den fungerte heilt greitt uten at eg merket noen problemer til det plutselig sa BANG 2 ganger...Klar over at eg er under 10 % regelen. Batteriene blir ikke belastet som dere som ligger i uthavn 

Laderen står på 24/7 om sommeren, men om vinteren blir sen satt på med jevne mellomrom. 

Laderne eg vurderer:

Victron Phoenix 50A

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1127&category_id=167&option=com_virtuemart&Itemid=39

Victron Centaur 60A

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1124&category_id=168&option=com_virtuemart&Itemid=39

Ouick 60A

http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/quick-batterilader-sbc-p-3497

Denne finnes også i 80A til + ca 1500,- 

Pro-charge 60A

http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Pro-Charge-Ultra/235/1

 

 

Skal også se på en Waeco 50A på messa idag.

Fikk også et tilbud på en Victron Phoenix 12/50 fra forhandler her i Ålesund, men han sa den hadde bare en utgang så eg måtte kjøpe en ladefordeler med 3 utganger. Pris 7238,-

Blei litt usikker når det står at den samme laderen fra Sparelys har 2 (50) + 1 4A. Selger Sparelys en eldre modell eller ?

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Phoenix har 1 hovedutgang + 1x 4A til startbatt. Kan settes opp 'alle veier' til å matche batteriene og har lagringsmodus(xtra lav float) som kan justeres til eks. ny ladesyklus hver 14.dag.

Centaur er ikke spes. 'intelligent' og har lite/ingen justeringsmuligheter, vil fraråde deg denne til agm-banken din.

Phoenix 12/50 er ikke for stort.., men vil klare jobben med nok tid på seg og tåler paralell forbruk fint. Trenger du sep. lading av eget thruster/vinsjbatteri anbefaler jeg heller en egen 4-10A lader for dette.

 

Promariner ladere har heller ikke jeg gode erfaringer med.

Link to post

De aller fleste ladere som har to utganger har fordelt ladestrømmen slik at ein 50a lader i praksis er 2x25a. Om du berre bruker 1 utgang så får du alikevel ikkje 50a disponibelt.

Ikke helt, heller omvendt.

De fleste med flere utgang arbeider liknende som skilledioder,

dvs. "on demand" = alle utganger -kan- belastes med maksimal lader-effekt men ikke mer enn laderen kan yte.

 

Noen ladere har som Kaffelars skrev 1 + 1som er redusert (f.eks. 4A)

 

Få ladere har direkte deling av effekten.

 

=================================

 

Kaffeelars, ang. Centaur på bly.

Den type laderen er helt greit og stabil for så enkle oppgaver, bly er jo ikke noe problem ang. spenninger.

Bare at man da (siden den er tilgjengelig) normalt kunne (gjerne) velge et nummer større

= 80A isteden 60A som ble satt til (prismessig?) grunnlag i utvalget her.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

..

Kaffeelars, ang. Centaur på bly.

Den type laderen er helt greit og stabil for så enkle oppgaver, bly er jo ikke noe problem ang. spenninger.

Bare at man da (siden den er tilgjengelig) normalt kunne (gjerne) velge et nummer større

= 80A isteden 60A som ble satt til (prismessig?) grunnlag i utvalget her.

 

:seeya:

Jørg

 

Her hadde jeg blandet åpne blybatterier og agm gitt!

Centaur 12/80 er da et greit valg til 900Ah batteribanken, prisforskjell er nok ca. 15-1800,- opp i forhold til Phoenix 12/50.

Centaur 12/100 ca. samme prisforskjellen en gang til. Alle Centaur'ene har 3 ladeutganger og analog styring.

Koble forbruk/lader med +/- i hver sin 'ende' på paralellkoblingen av batteriene, så blir det en god balanse.

Link to post

Ikke helt, heller omvendt.

De fleste med flere utgang arbeider liknende som skilledioder,

dvs. "on demand" = alle utganger -kan- belastes med maksimal lader-effekt men ikke mer enn laderen kan yte.

 

Noen ladere har som Kaffelars skrev 1 + 1som er redusert (f.eks. 4A)

 

Få ladere har direkte deling av effekten.

 

=================================

 

Kaffeelars, ang. Centaur på bly.

Den type laderen er helt greit og stabil for så enkle oppgaver, bly er jo ikke noe problem ang. spenninger.

Bare at man da (siden den er tilgjengelig) normalt kunne (gjerne) velge et nummer større

= 80A isteden 60A som ble satt til (prismessig?) grunnlag i utvalget her.

 

:seeya:

Jørg

Hva med Sterling sin lader da Jørg ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Hva med Sterling sin lader da Jørg ?

Jo, de funker også fint.

PCU kjøpes godt og som varme rundstykker siden 2011.

De få reklamasjoner som vi hadde var i grunn begrenset på noe barnesykdom og det fantes et softwareproblem som vi fikk ordnet.

Ingen klager siden, så antar jeg at den gjør jobben sin som den skal.

 

Men, som med alle ladere, ville jeg uansett anbefale å holde seg helst innenfor 10%-regelen (pluss parallelt forbruk, men <30% alt i alt pga. batteriene).

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

De aller fleste ladere som har to utganger har fordelt ladestrømmen slik at ein 50a lader i praksis er 2x25a. Om du berre bruker 1 utgang så får du alikevel ikkje 50a disponibelt. Kanskje. Sjekk det med leverandør.

 

 

Ikke helt, heller omvendt.

De fleste med flere utgang arbeider liknende som skilledioder,

dvs. "on demand" = alle utganger -kan- belastes med maksimal lader-effekt men ikke mer enn laderen kan yte.

...

 

For min Defa lader står det at 2 x 15 amp må parallellkobles for å få 30 amp. Dette har vel også noe med mm2 på kablene ut fra laderen å gjøre.

Link to post

Jeg monterte nylig Waecolader ombord, etter den gamle hadde havarert. Før jeg overtok båten  :headbang: . Denne laderen har ladespenning på 13,5v når den vedlikeholdslader. Altså 0,1v under der vanlige syrebatterier står og bobler og dermed koker vekk væska. Og så kjøpte jeg betjeningspanel som fjernstyrer laderen av og på, slik at hvis man har på landstrøm, men ikke vil ha laderen på, kan den skrues av via panelet, istedet for å måtter ned i motorrom og trekke ut kontakt.

 

bilde

Bildet ligger uheldigvis på siden, men slik er panelet...

 

bilde

 

Ladespenning på vedlikehold.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Jeg monterte nylig Waecolader ombord, etter den gamle hadde havarert. Før jeg overtok båten  :headbang: . Denne laderen har ladespenning på 13,5v når den vedlikeholdslader. Altså 0,1v under der vanlige syrebatterier står og bobler og dermed koker vekk væska. Og så kjøpte jeg betjeningspanel som fjernstyrer laderen av og på, slik at hvis man har på landstrøm, men ikke vil ha laderen på, kan den skrues av via panelet, istedet for å måtter ned i motorrom og trekke ut kontakt.

 

 

Eg har mulighet til å slå av/på fra strømtavla mellom salong og dinette og lese av spenning på display til inverter, så da drenger eg ikke ekstrautstyret :saint::thumbsup:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Da er laderen bestillt og det blei Waeco perfectcharge MCA 1280. Mest amper pr krone  :wink: men ellers var det vel ikkje så store forskjeller på laderne syns eg (som ikkje har så mykje peiling)

 

WAECO PerfectCharge IU0U-ladere har et inngangsspenningområde på 110 – 230 volt (90 – 260 volt) og kan leveres i ytelsesvariantene fra 15 A til 80 A. Et seriemessig montert Bus-grensesnitt gjør laderne til ekte "nettverkere" som ved behov kan integreres perfekt i eksisterende Bus-systemer. Med sin overraskende lave vekt og veldig kompakte byggemåte kan apparatene monteres uten problemer selv i trange rom.
 
Raskere til fulllading – raskere montert – lavere pris: de nye PerfectCharge IU0U-ladere fra WAECO overbeviser på alle fronter. De er egnet for alle bly-syre-batterier, lader spesielt skånsomt og veldig raskt, takket være 6-trinns ladekarakteristikken. 6-trinns ladekarakteristikk for en rask, skånsom lading av batteriet. To hhv. tre ladeutganger for å lade flere batterier samtidig. 
 
Fjernkontroll og temperatursensor som tilbehør. 
 
Teknisk informasjon:   Laderutganger: 3 Ladestrøm: 80 A Vekt: 4 kg 

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  • 2 uker senere...

Har observert 14,4v og 13.7v  Regner med det er det er trinn 2 Bulk og trinn 3 Absorption ? Hvor mye lader den med på de andre trinnene ?

Virker som denne laderen takler paralellbelastning mye berdre enn min gamle :thumbsup: f.eks så sleit 300w inverteren til mitt 230v kjøleskap med å kjøre igang (mye piping). Nå kommer det bare et lite pipp når den kobler inn.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Virker som denne laderen takler paralellbelastning mye berdre enn min gamle :thumbsup: f.eks så sleit 300w inverteren til mitt 230v kjøleskap med å kjøre igang (mye piping).

Invertere er vanligvis tilkoblet batteriene, så burde du med kapasiteten du har ikke se noe forskjell mellom 5A eller 80A lader.

Men det er noe annet hvis du kjører en billig inverter, eller t.o.m. en inverter som leverer modifisert sinus (firekantbølge) til kjøleskapet.

Da er ofte en tiendels Volt avgjørende for alt, og modifisert sinus dessuten fullstendig feil.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...