kverna@start.no Startet 2.April.2016 Del på Facebook Startet 2.April.2016 Min gamle Raystar 125 antenne døde (prøvde nytt batteri, men fortsatt død/rødt lys).Bestilte Evermore GPS antenne SA-920, men etter litt søk, så ser jeg at jeg kanskje var litt rask, da den ser ut som om er NMEA, og jeg trenger SEATALK?! Har Radar/ekkolodd idag, og er liten lysten på å bruke masse penger på dette. Bruker ipad pro når jeg skal legge opp ruter etc.,men bruker Ray-gps til å følge litt med utenom turer. Idag, er Raystar 125 connected direkte i C120 uniten i en port SEATALK.Fra C120 enhenten går kablene som dette: Rød- til rød og grønn til Raystar 125.Gul til Gul"shield" til "shield" (kabel uten isolasjon..Brun ikke i bruk.Den nye antenna er tydligvis NMEA og har følgende kabler: Black- power groundRed:- power supplyGreen: RX+White: TX-Black TX- Så til spørsmålet mitt: 1. Er det i det hele tatt mulig å få denne til å spille mot Seatalk? 2. Om GPS`n må kobles til NMEA- er det en splitter (billig) som kan benyttes? (søkte i gamle tråder, men alle linker/produkter det henvises til utgått på dato..). Jeg har vel brukt opp NMEA bakpå plotteren iallefall. Er det noen innganger på den "andre" raymarine boksen som ligger innunder der?! 3. Noen som har en Raystar 125 gps å selge meg 4. Om jeg bytter hele raymarin enheten,- hva er nyeste enhet som spiller med gammel analog radar. (og da har innebygd gps). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 For det meste usikker på svar til dine spørsmål. Men ; brukt opp nmea, kva meiner du då? Eg trudde du skulle kunne koble en slik gps til plotterens nmea,men at du kanskje må inn i ein meny å velge at gps skal inn der. Det ligger raystar 125 på ebay til salgs Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kverna@start.no Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 Det jeg mente med "brukt opp", var antall utganger. Har raymarine VHF, Ekkolodd, radar tilkoblet. Som bilde tilsier, så har jeg ikke ledige NMEA på plotteren tilgjengelig, men tenkte kanskje det var mulig å "tyvkoble" meg inn på NMEA busen?! Fant dette bilde på nett. Ikke helt mitt oppsett Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Har en Raystar 125 liggende om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Finn ut hva som er koplet på NMEA in/out på plotteren. Sannsynligvis er det bare VHF utfra hva du sier. Den er da koplet til NMEA out på plotteren. Kople NMEA gps'n til NMEA in på plotteren. Begge skal være oppsatt til 4800 baud. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Er det vhf'en eller ekkoloddet som henger på Nmea in/out-porten? Ser ut som det kun er her du har mulighet, og er inngang i bruk trenger du en multiplexer for å få samlet flere nmea-setninger i en utgang(til din inngang). Nmea inn til plotter kan være dsc/posisjonsmeldinger fra vhf til kartplotteren, eller info fra ekkoloddet. Nmea utgang *kan* paralellkobles til to-tre enheter, men inngang kan ikke. Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 Det er ekkoloddet som sitter i nmea porten på plotteren. ViritualMe: sendt pm! Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 ok, da er det nok dybde inn til plotter'n + skulle mulig være gps/hastighet til loddet.. Klarer du deg uten dybde på kartplotter kan du bruke den nye gps'en på denne inngangen, men er jo greiest å få med alt ;) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Det er ekkoloddet som sitter i nmea porten på plotteren. Har du flere ekkolodd ? På bildet har du jo plugg i DSM porten ? Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 eh.. ja.. Ekkoloddet sitter i DMS hullet på plotteren. Nå aner jeg ikke hva DSM er for noe, men antok det var NMEA porten. Hva som faktisk sitter i NMEA porten på plotteren er uvisst. Trolig VHF`n?! Nå står båten på verksted også, så usikker på om jeg får sett noe mer på det før den er ferdig på verksted... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 DSM Digital Sounder Module er ekkolodd inngangen på plotteren... Jeg tror kanskje du roter litt. Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 ja.. gjør nok det. Hadde egentlig ingen interesse av å sette meg inn i hva alt er for noe, men tvinger seg frem litt kompetanseheving når ting går i stykker. Nå ser det ut som om jeg kanskje får tak i en gammel gps som kjører seatalk, så da løser det seg... MEN, sitter da med en splitter ny gps (som sikkert er mye bedre enn den gamle raystar antenna), som jeg ikke får brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Det gjør det jo mye enklere med en nygammel seatalk, Men det blir vel dyrt dette da hva kostet den nye egentlig ? Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 Den nye var ikke så dyr.. ca. 1100,- + evt. mva. Sitter litt langt inne å bruke 4 lapper på ny raymarine antenne, og koblingsgreiene de foreslår.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Ei pølse i slaktetida det... Pytt pytt. Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 4.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2016 Da fikk jeg kjøpt en gammel gps av ViritualMe, og alt virker nå :).... altså, ingen ny NMEA gps på meg, men fungerer bra iallefall :)... PS! Da sitter jeg inne med en flunkanes ny gps for salg :) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 (redigert) Har du koblet strøm på den? Hvilken spenning får du ut av NMEA-utgangen? (Spør fordi jeg kjøpte 2 slike antenner for et år siden, og da jeg skulle bruke dem, var det under 0,3 volt på utgangen. Skal være 2,2 -2,5 volt ca.) (Sidesprang: Har C120 hvor radarantenna var gåen. Sendemodulen defekt. Antenna ble sendt til Raymarin UK, men de sier at de ikke har reservedeler til denne lengre. :-( Tok Furuno-radaren fra gammelbåten... Blir mange skjermer etterhvert :-( Redigert 5.April.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
kverna@start.no Svart 5.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2016 Benyttet ikke NMEA utgangen til antenna. NMEA var "brukt" opp til andre enheter. GPS Antenna benyttet SEATALK. Var heldig å fikk tak i gammel antenne som fungerte, så alt i orden hos meg nå. Ser det ligger litt på ebay, kan jo være heldig å finne noe der, men ofte "fantasipriser" på dette gamle greiene.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 (Sidesprang: Har C120 hvor radarantenna var gåen. Sendemodulen defekt. Antenna ble sendt til Raymarin UK, men de sier at de ikke har reservedeler til denne lengre. :-( Tok Furuno-radaren fra gammelbåten... Blir mange skjermer etterhvert :-( Har liggande en lite brukt rd218 som ikkje virker. Ukjent feil...men kanskje en annen feil..? vist det er samme antenne du hadde så kan eg skru av deler til deg (vist nokon kan beskrive kva del osv og evt mulighet for å sjekke delen... ) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 6.April.2016 Del på Facebook Svart 6.April.2016 Kan ikke flere enheter sende på samme Nmea inngangene? Ble litti tvil nå, men trodde at jeg hadde flere nmea signaler på samme ledningene (inn på splitterne), og at jeg stusset over det når jeg koblet det sammen. Har C120 og C70 selv, og har nmea ekkolodd, nmea på Vhf, der signaler gis til/fra begge plotterne. Dersom begge plotterne er på samtidig utveksles også ruter etc mellom dem. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.April.2016 Del på Facebook Svart 6.April.2016 Koblet opp en egen 'router' for nmea i gammelbåten: ei antenne forsynte 4 enheter... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Skippervorse Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Litt off topic her men kaster ut et spørsmål: Jeg har en Raymarine C70 med knekte pinner i NMEA kontakte i C70, kan jeg bruke seatalk2 utgangen istedenfor? Er dette samme "bus"? Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.