Jump to content

Stevnjern eller annen baugbeskyttelse.

thomas73

Recommended Posts

Hei Båtfolk???

Jeg skulle gjerne ha satt på et stevnjern eller annen type beskyttelse i baugen.

Båten er lakkert med to-komp. lakk(maling) og er derfor veldig følsom for å få sår hvis jeg kommer borti noe....

Noen forslag av type "hjemmelagede" alternativer?

Bør jo se bra ut og da!

Et annet spørsmål. Blir lakken sterkere når jeg legger på polish og wax?

Mvh

Thomas?

Redigert av thomas73 (see edit history)

Du får kjøpt stevnjern som du enkelt bøyer til selv. For eksempel Maritim fører slikt, men også andre. Selv har jeg brukt mye varmgalvanisert og bronse, men dette på trebåter, på plast har jeg brukt syrefast.

Metoden på plastbåter kan være ganske lik som for trebåt; forhåndsbøy stevnjernet så langt det går, få noen til å hjelpe å holde det på plass og borr og skru fra den ene enden. Lurt å begynne øverst i baugen da hvor jernet ender å slutte under båten har mindre betydning. Når det gjelder bøying av stevnjernet vil et stevnjern som er forhåndsborret (slik som det hos Maritim) kunne være litt utfordrende å bøye jevnt da jernet bøyer seg lettere der det er skruehull. Men tar du hensyn til dette når du bøyer burde du få til en fin bue.

Skal sies at jeg ikke er en ekspert på glassfiberarbeid da tre er mer mitt felt, men har nå borret og skrudd i glassfiber en del og brukt denne metoden: Pleier teipe med maskeringsteip og merke av hvor jeg skal borre oppå teipen. Så borre med en borr lik stammen på skruene jeg bruker. I tillegg går jeg over hullene med en vanlig forsenker for å gjøre åpningen litt større slik at ikke gelcoaten sprekker opp når skruen skrus i. Ikke så mye som skal til med forsenkeren, bare nok til at diameteren på inngangshullet er litt større enn diameteren på gjengene til skruene. Ved borring i glassfiber er det lurt å sause inn med epoksy i skruehullene før skruing så du slipper vanninntrengning i laminatet og eventuelle lekkasjer. Epoksyen bør påføres slik at den også dekker kanten av hullet.

Ved montering av baugjern foretrekker noen å montere dette "tørt" mens andre foretrekker å ha en egnet natemasse mellom jernet og baugen. Det siste er mer kliss å jobbe med, men hindrer at rusk og groe fester seg i glipa mellom baugjern og baug, så sånn sett kan dette være lurt. Litt bruk av maskeringsteip begrenser klisset.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Å bøye til rustfritt flattjern for så å borre og forsenke selv er absolutt et godt alternativ, ikke minst en del rimeligere :wink: Der du bearbeider flattjernet (hvis du bruker rustfritt), altså kapper, sliper og borrer, bør du vaske over med salpetersyre eller fluss syre etterpå for å hindre rust i overflaten, før du monterer stevnbeslaget.

Jeg er også ute etter beisepasta for rustfitt. Tror Tess kan ha (?).

Dersom du skal lage selv av syrefast flattstål er det gjerne et problem at dette bare selges i hele lengder på 5-6 meter. Og for å bli pent er det en jobb å slipe og polere det til høyglans. Men jeg ville gjort det.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg synes baugjern er litt ris til egen bak. Det skal ikke rare kakken til før man får skade bak jernet og lekkasje rundt skruene.

Dykkerklubben i Søgne har limt på en baugbeskyttelse av gummi - tror vi kjøpte den i Grimstad, men er ikke sikker.

Den er hvit, relativt enkelt å montere og henger svært godt. Tipper den er 2,5 cm tykk langs kjøl/baug og skråner fort inn til 2-4 mm der den slutter 10 cm ut på hver side.

Fungerer svært bra på både 30 fot Mørejet og glassfiberbåt på 15 fot.

Mons

Jeg synes baugjern er litt ris til egen bak. Det skal ikke rare kakken til før man får skade bak jernet og lekkasje rundt skruene.

:yesnod:

Ellers enig med Ask. Ikke nødvendig å syrebeise maskinert rustfritt. Nytt oksidskikt vil dannes straks det er i berøring med luft. Det blir annerledes med sveisesoner.

Ikke nødvendig å syrebeise maskinert rustfritt. Nytt oksidskikt vil dannes straks det er i berøring med luft. Det blir annerledes med sveisesoner.

Hvis man kan slippe å syrevaske er det helt klart en fordel, det er ikke kjekt å jobbe med etsende syre. Vil stålet få oksidskikt av seg selv også inni borrehull? Har ved noen anledninger sett rustrenning i på beslag og fikk beskjed av en kollega at jeg burde vaske over med salpetersyre. Mulig rusta kommer av rester av borr og forsenker, men har i alle fall ikke fått rustrenning etter syrebehandling.

Det er vel ikke helt rett fram dette her Hakkannen, ikke sitter jeg på alle svarene heller :smiley:

Men uansett, oksidsjiktet vil begynne å dannes umiddelbart etter at du har boret hullet. Det vil imidlertid bli noe tykkere etterhvert. Hvor tykt vet jeg ikke. Når du skrur inn en skrue og det tyter ut litt sika kan det hende at det blir for tett for videre dannelse av okidsjikt. I tillegg kan du få en liten lokal spaltkorrosjon akkurat der. Den virker på slik at du får et lokalt surt miljø som tar knekken på oksidsjiktet og gir tæring akkurat der.

I tillegg kan det være som du sier at du har jernrester i hullet fra bor og forsenker. Ved å syrebeise kan du bli kvitt noe av disse fragmentene.

Vi har også sett at ubearbeidede valsede plater som har blitt beiset litt langt ut på plata fra sveisen har klart seg bedre i harde korrosive miljøer. Det tyder på at syrebehandlingen har gitt et tykkere og sterkere oksidsjikt enn det naturlige sjiktet på resten av plata. Dette har vært snakk om prosessutstyr hvor svovelsyre i ulike konsentrater og temperaturer blir brukt.

Så konklusjonen blir vel egentlig; ja, det er ikke dumt å syrebeise, selv om det ikke skal være nødvendig når man kun har maskinert :yesnod:  En god vane når man har syrebeiset er å vaske godt med den grønne fiberduken. Da vil man også kunne vaske bort jernfragmenter som har kontaminert den ellers så fantastiske legeringen :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...