Jump to content

Kvadrat på kabel - kan man ha to tynnere, eller må man ha én tykk?


Popeye70

Recommended Posts

Hallo.

 

Jeg skal trekke en relativt kort kabel (under 1 m) til en BEP sikringsholder som skal distribuere videre til 4-5 dingser som skal ha permanent tilkobling til batteriets plusspol. Sikringsholderen blir stående rett ved batteriet (derfor den korte avstanden), og makslasten på holderen er 100A, og hvert punkt har max 30A. Jeg kommer ikke til å belaste max uansett, men tenkte jeg skulle trekke rundt 7-8mm til sikringsholderen.

 

Spørsmålet mitt er vel ganske idiotisk, men jeg spør uansett: Jeg har flusst av Biltemas fortinnede 4,5mm kabel liggende, og jeg lurte derfor på om jeg kan strekke 2 x 4,5 mm mellom batteri og sikringsholder, eller om det må være én enkelt leder?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei

Det spiller ingen rolle hvor mange kabler du trekker. Det er det totale kvadrater sammen med lengden og total strøm som avgjør spenningsfallet du får

At Biltema har en 4,5 mm2 ledning var nytt for meg. Standard er gjerne 0,5 1 2,5 4 6 10 osv

Ellers synes jeg 7-8 mm2 er alt for lite til en slik forbindelse.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Å legga to eller fleire ledere paralellt på den måten er heilt greit. Dog skal dei vera av samme lengde, tykkelse og materiale. Belastninga vert då summen av last som kvar enkelt leder klarer. For øvrig so er eg enig med JRK, som er litt før meg her, at dette er lite. Eg ville antagelig dobla det, (4 stk 4 kvadrat), pressa ein 16 kvadrat kabelsko på alle i lag, og dermed ha nok kopar til ca 70 A.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg regnet med at det var det totale tverrsnittet som var viktig, men ville spørre for sikkerhets skyld.

 

Her er Biltemas 4,5kvmm-kabel: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Kabel-twin-2000022320/

Denne kabelen er god som gull til båtbruk.

 

Det som skal trekke strøm via fordeleren er bare småtterier: "Minnestrøm" til stereo (0.0 A omtrent), dobbelt USB-uttak (3.1A), bredbåndsrouter (2A) og noe annet småtteri. Tilsammen max 10-12A, tipper jeg. Jeg kan heller bytte til tykkere tverrsnitt senere hvis jeg ser at belastningen øker.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Totalt tverrsnitt er beregningsgrunnlaget so lenge det er snakk om spenningsfall. Når det gjeld termisk, kva kabelen toler før den blir for varm, so toler fleire tynne ledere meir enn ein tjukkare, fordi det då blir større overflate som kjøler.

 

Edit: Eg ser du har rett, Biltema har faktisk 4, 5 kvadrat kabel. Det er ikkje ein normert størrelse.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør dimensjonere kablene etter sikringene og ikke etter hva som blir belastet. Får man en kortslutning i en kabel skal sikringen ryke før kabelen blir varm. Har du f.eks en 4kvadrat kavel på en 50A sikring så kan kabelen bli for varm før sikringen går ut. Du kan gjerne legge ut to 4,5 kvadrat kabler fra batteriet men ville sikret de ved batteriet med f.eks 16A med det strømforbruket du oppgir. Det mest ryddige er en leder.

Link to post
Share on other sites

Du bør dimensjonere kablene etter sikringene og ikke etter hva som blir belastet. Får man en kortslutning i en kabel skal sikringen ryke før kabelen blir varm. Har du f.eks en 4kvadrat kavel på en 50A sikring så kan kabelen bli for varm før sikringen går ut. Du kan gjerne legge ut to 4,5 kvadrat kabler fra batteriet men ville sikret de ved batteriet med f.eks 16A med det strømforbruket du oppgir. Det mest ryddige er en leder.

Det er vel ein god regel å dimensjonera kabelen etter belastningen, både med hensyn til temperatur og spenningsfall, og so dimensjonera sikring etter kabel og belastning.

Link to post
Share on other sites

Mange gode innspill her. Dessverre for meg øker bare listen med spørsmål jo flere innspill som kommer...

  1. La oss nå si at jeg går opp til 15-20 kvmm tverrsnitt - hvor får jeg tak i 1 meter med slik kabel? Alle steder jeg sjekker har bare 10 meter eller mer. 
  2. Øker tverrsnittet må jeg vel også over på en annen type presskabelsko, men hvordan får jeg presset de på med "husholdningsverktøy" fra kjellerboden?
  3. Og jeg bør vel få tak i en sikringsholder som også har tilsvarende kabeltverrsnitt? Maritim har sikringsholder med kabeltverrsnitt på 8mm for flatstiftsikringer, og man får sikringer på opptil 30-40A for denne typen holder. Hvordan rimer det med "matematikken" for tverrsnitt osv? Bør jeg anskaffe en mer solid sikringsholder?

Nei, det blir for mye å tenke på sånn midt på natta. Jeg får sove på det og planlegge videre i morgen. God natt!  :sleep:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Måtte lese omigjen tråden. Hugsa at du snakka om 100a last i starten, og skulle koble til fleire ting med 30a trekk. Og det ser ut som de fleste leste det samme. Men du skal jo bare koble småtteri til. 4.5mm kabel med 30a sikring høres ok ut til planlagt bruk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Når eg kobler strøm i båten, så bruker eg ofte kabel fra Biltema. Men det som er billigast, som eg bruker, er startkabler.  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Startkabler-2000034144/

 

Det er merkelig nok billigare å kjøpa startkabler en vanlig lengder av 25 mm2 eller 35mm2 osv. Berre å kappa av klemmene, og pressa på skikkelige kabelsko.

Link to post
Share on other sites

  1. Og jeg bør vel få tak i en sikringsholder som også har tilsvarende kabeltverrsnitt? Maritim har sikringsholder med kabeltverrsnitt på 8mm for flatstiftsikringer, og man får sikringer på opptil 30-40A for denne typen holder. Hvordan rimer det med "matematikken" for tverrsnitt osv? Bør jeg anskaffe en mer solid sikringsholder?

Fysikken fungerer ikke annerledes for sikringsholdere enn for resten av verden, men det er jo bare snakk om noen få cm, så spenningstapet blir ikke stort selv om kabelen er ganske tynn.

Link to post
Share on other sites

Den kalkulatoren kan kun brukes for å kalkulere kabeltversnitt i forhold til spenningsfall. Den er ikke brukbar til å dimensjonere kabler med. Om  du setter in at du skal legge 1 m kabel å kjøre 100A og tillater 1 V spenningsfall kommer den opp med 2 mm2. Det vil gi deg 10W i kabelen noe som vil føre til nedsmelting.

Link to post
Share on other sites

Jeg har testet kalkisen, Catano, men jeg vet ikke helt hva som er akseptable verdier på spenningsfall. 1 meter, 100A og 0.5V akseptabelt spenningsfall gir 4 mm tverrsnitt, men er egentlig 0.5V spenningsfall greit? Halverer jeg spenningsfallet til 0.25V blir tverrsnittet 8mm. Men jeg aner fremdeles ikke om 0.25 er akseptabelt? Jeg er blank...

 

En annen tanke som slo meg: Kunne jeg koblet solcellepanelet inn på sikringsholderen? Den mater opptil 6.5A inn på en god dag. Det er koblet rett på batteriet nå (via sikring på lederen), men den kunne vel blitt koblet via sikringsholderen den også? Én løs kabel mindre...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Å legga to eller fleire ledere paralellt på den måten er heilt greit. Dog skal dei vera av samme lengde, tykkelse og materiale. Belastninga vert då summen av last som kvar enkelt leder klarer.

 

 

 Magne, kan du begrunne den påstanden der? Jeg ser ingen grunn til at to eller flere parallellkoblede ledninger skal være av samme type. Strømmen vil uansett fordele seg iht. Kirchoffs lov om grenstrømmer.

 

Ellers er jeg enig med Bårdp her. Dropp de ledningene du har og kjøp en stump med 25 mm2 (minst..), det koster nesten ingen ting. Alle båt og bildelebutikker har slike ledninger i ulikt tverrsnitt på rull.

 

Og som nevnt her tidligere, husk å sikre ledningen. Sikringen skal sitte nærmest mulig spenningstilførselen. Dersom du går ned i tverrsnitt, f.eks. at du kobler denne 25 kvadraten inn på en 70 kvadrat som går til truster, må du sikre den i koblingspunktet. Den sikringen du allerede har til trusteren, som altså sikrer 70 kvadraten, blir for stor til å verne 25 kvadraten du legger opp til uttaket. Så må du igjen sikre alle tynne ledninger som går ut fra sikringsholderen ut fra deres tverrsnitt.

 

Kanskje noen kunne være så vennlig å legge ut en tabell som viser hvor stort strømtrekk som er tillatt på de ulike ledningstverrsnittene?

 

Ellers, ingen problem å legge solcellepanelet inn på denne koblingen, men kanskje litt dumt hvis den ligger på en hovedbryter du bruker å slå av.

Link to post
Share on other sites

Det er jo stor forskjell på 100 amp og 10-12 amp som du først antar som aktuell belastning. Uansett så er vel svaret gitt i innlegg 8 til Dinamo. Men ikke glem å måle kabellengde frem og tilbake, altså både + og minus til forbrukere.

 

12 amp og 2 meter kabel (frem og tilbake) , og om du tillater et spenningsfall på 0,01 volt gir det vel 48 mm2 . Fallet er enda mindre når motor går da spenning på batteri øker til rundt 14 volt , for jeg regner med at kalkulatoren er basert på 12,00 volt.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser formuleringen min i første innlegg er uheldig. Det jeg mente er at sikringsholderen er spesifiser til 100A inn, og max 30A på hver av forbrukerne. Det er det holderen takler.

 

Jeg skal bare dra ut småting fra sikringsholderen og kommer aldri til å være i nærheten av det holderen takler. Det jeg er uke etter er et distribusjonspunkt for pluss så nær batteriet som mulig, for å unngå 4-5 småledninger med hver sin sikring koblet rett på batteriet.

 

Hvis jeg kan opprette dette punktet rett ved batteriet med så lite tap som mulig og ta høyde for at jeg maks skal ta ut 10-12A fra punktet så er jeg fornøyd. Det er ikke snakk om å koble på truster, sentralvarme eller andre storforbrukere.

 

Jeg kommer til å koble opp en tilsvarende minusskinne for å unngå 4-5 løse returkabler rett på batteriet, og der blir ledningstverrsnittet det samme som plusskabelen, men uten sikringer selvfølgelig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Artig at vi får engasjert oss :-)

Skulle du holde til i nærheten av Stord så kan eg klemme to kabler til deg frå restekassen, med ringsko, enten du vil ha 16, 25 eller 50 kvadrat.

Startkabler frå biltema er nevt tidligare, godt tips, det har eg brukt sjølv fleire gongar.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbudet Sæbø. Jeg holder til i Oslo, så det blir litt langt å stikke innom. ;-)

 

Jeg kjøper meg noen billige startkabler, så får jeg mer enn nok kabel til både pluss og minus uten å betale alt for mye. Kanskje jeg til og med har et ekstra sett liggende gjemt i en gammel flyttekasse... Får sjekke med de kollegaene mine som liker å skru og mekke om de har verktøy for å presse på endestykker. Hvis ikke får jeg gjøre så godt jeg kan med det jeg har for hånden.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 

Kanskje noen kunne være så vennlig å legge ut en tabell som viser hvor stort strømtrekk som er tillatt på de ulike ledningstverrsnittene?

 

 

Krav til sikringer iht. Nordisk Båtstandard:

 

Areal mm2                     Sikring A

1,0                                  6

1,5                                 10

2,5                                 16

4,0                                 20

6,0                                 25

10,0                               35          

16,0                               50

25,0                               63

35,0                               80

50,0                               100

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...